Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Ingen normal människa gillar krigsförbrytelser så nej, det skulle inte firas på gator och torg. Åtminståne inte i Sverige, men skippa den biten, ok?
Det jag undrade i mitt inlägg ovan var att enligt din egen logik (din post jag initialt citerade) om det är ok för Ukraina att smälla av en fläskig klustermissil mitt i folkmassan på den militära ceremonin den 9:e maj på röda torget i Moskva för att sedan avsluta urskiljningslöst med en missiljävel till till när räddningspersonal anlänt (såna som ska rädda människor du vet).
Det är det enda svaret jag vill ha på min enda fråga till dig, förstår du? Att ryzzarna enligt dig är duktigare än ukrainarna är en annan fråga!
Det är rätt att göra så för ryzzarna i Ukraina enligt dig så då har alltså Ukraina rätt att göra samma sak mot ryzzarna! Eller är det bara ryzzar som får hålla på med det dom gör?
Ser fram emot ditt svar. Jag vill ha klarhet!
Har egentligen ingen ork att dividera med er men här kommer ett svar…
Så det är alltså krigsbrott om Ryssland slår mot ett militärt mål, men om Ukraina gör samma sak – då är det ”försvarskamp”? Då firas det plötsligt som hjältemod, och folk applåderar död och förstörelse så länge offren är ryssar. Det är där din/er logik faller sönder – för du och många andra vill ha ett krig där bara ena sidan får slå tillbaka. Dubbelmoral i sin renaste form….
Och du snackar om klustermissiler som om det vore Rysslands uppfinning – men vem skickade klustervapen till Ukraina? USA. Vem använder dem mot bostadsområden i Donetsk? Ukraina…. Men ni blundar så fort det inte passar in i er västvänliga berättelse. Bekvämt, eller hur?
Du säger att ingen normal människa jublar åt krigsförbrytelser. Kolla sociala medier efter varje drönarattack mot Moskva, varje sprängd bro i Belgorod, varje barn som dödas i Kursk. Kommentarsfälten fylls av skratt, flaggor, applåder och Slava Ukraina. Så sluta låtsas som att skadeglädjen inte finns – ni bad om ett fullskaligt krig och jublar varje gång det träffar rysk mark. Men när det slår tillbaka, då blir det plötsligt moraliskt upprörande?
Och Donbass – glöm inte det. Det började där. Åtta år av terrorbombningar mot civila. Tystnad från väst. Inga sanktioner, inga FN-resolutioner, inga domstolsutslag. Var var din och er vrede då? Eller är det bara när västvänliga liv går förlorade som du bryr dig?
Så om du nu står fast vid att det är orätt att bomba en militärceremoni – då måste du också erkänna att Ukraina har begått exakt samma saker, om inte värre. Om du tycker det är rätt att Ukraina också har invaderar ryskt territorium, då får du sluta gnälla när Ryssland svarar.
För i slutändan verkar det inte vara brottet du bryr dig om – utan vem som begår det.
P.s det var ingen klustermissil som använder i Sumy! Sluta driva er propaganda…