2025-04-15, 16:46
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
En säkerhetslösning som "passade alla" säger du? Problemet är väl bara att ett antal stater nog tyckte att Nato-medlemskap var en lösning som passade dem. Tror du de skulle ha accepterat en säkerhetslösning där deras säkerhet bara skulle garanteras av en utfästelse från rysk sida att inte invadera? Och nu efter invasionen av Ukraina kommer garanterat inget land att gå med på något sådant i framtiden; Ryssland har erkänt Ukrainas oberoende och dess gränser tre gånger och ändå invaderat, så ryska löften nu torde vara fullständigt värdelösa.

Ja, detta är så sant som det är sagt.
Märkligt att när folk resonerar om säkerheten och avtal, så glömmer man bort helt och hållet historien.
1991, 1994, 1997, 2014, 2015 x 2, 2022. Behöver knappast förklara vad årtalen står för.
Hur är detta möjligt? Hur kan man vara så insnöad?

Stormakts geopolitik? "Århundradets största misstag"
Ja Putin må tycka och tänka så. Putin vill ha bestämmande över alla grannländer.
Men vi som lever här i Europa och är mer eller mindre grannar med Ryssland, vi har inget intresse av detta. Kan folk fatta detta eller inte?
Sverige och Finland var inte aktuella för Nato innan Putin invaderade Ukraina och hotade omvärlden.

Vilket hot fanns? Verkligt hot?
Ja att Putin inte fick bestämma över andra, var ett hot. Mot hans ego.
Att länder runt omkring skulle gå resan mot demokrati. Det är ett hot, mot regimen i Kreml.

Det är det enda hot som finns. Hotet inifrån Ryssland.
Frank skrev det några inlägg tidigare, att det finns ingen grund för att något skulle kunna ske inom Ryssland. Men då så! Då är demokratisk länder runt omkring Ryssland inget problem!
Citera
2025-04-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Ja vad ska våra meningsmotståndare säga nu?
Har du fått någon reaktion?
Eller dom låtsas som det regnar...

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har för avsikt att sparka guvernören i Sumy. Staden med samma namn drabbades av en förödande rysk robotattack i helgen, som tog 34 människors liv och sårade över 100.

Guvernören i fråga, Volodymyr Artiuch, har medgett att en prisceremoni för soldater ägde rum i området, enligt ukrainska medier. I samma byggnad hölls kurser för barn.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=36d90334-b423-4f52-af27-b26065fbb2e3 [/url]

Men ryxzhelvetet bombade ju för faan en buss. Vid en marknadsplats. Flera hundra meter från byggnaden. Två gånger. Andra gången med en klusterbomb, helt värdelös mot byggnader.

Ditt vidriga as.
Citera
2025-04-15, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Då är det bara för Ukraina att trycka ner en kraftig klustermissil på röda torget i Moskva den 9:e Maj, är det det du menar? Och drämma på med en till klustermissil när räddningsarbetare tillkommit för att rädda människor?

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Om Ukraina hade gjort något liknande hade ni förmodligen firat ute på gator och torg!!? Lyckligtvis har Ryssland hittills varit skickligare på att förhindra sådana dåd och skydda sin befolkning bättre än vad Ukraina gör. Dom flesta som bor i Kursk är flyttade bara dom som vägrat lämna som är kvar.. Varför gör inte Ukriana det i Sumy?
Ingen normal människa gillar krigsförbrytelser så nej, det skulle inte firas på gator och torg. Åtminståne inte i Sverige, men skippa den biten, ok?

Det jag undrade i mitt inlägg ovan var att enligt din egen logik (din post jag initialt citerade) om det är ok för Ukraina att smälla av en fläskig klustermissil mitt i folkmassan på den militära ceremonin den 9:e maj på röda torget i Moskva för att sedan avsluta urskiljningslöst med en missiljävel till till när räddningspersonal anlänt (såna som ska rädda människor du vet).
Det är det enda svaret jag vill ha på min enda fråga till dig, förstår du? Att ryzzarna enligt dig är duktigare än ukrainarna är en annan fråga!

Det är rätt att göra så för ryzzarna i Ukraina enligt dig så då har alltså Ukraina rätt att göra samma sak mot ryzzarna! Eller är det bara ryzzar som får hålla på med det dom gör?

Ser fram emot ditt svar. Jag vill ha klarhet!
Citera
2025-04-15, 17:37
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
att rikta in sig på civila i ett krig har aldrig varit ett vinnande koncept.
nämn ett krig där det har fungerat bra.

Varför gör då rySSland det? Finns otaliga fall där de bombat civila medvetet så försök inte komma med att det var militär där.
Citera
2025-04-15, 17:38
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Källan till länder i östeuropas oro är västs propaganda och russofobi. Sen har ju NATO-medlemskap en del ekonomiska fördelar då man kan minka sitt försvar och "lita" på USA samt få folket att känna sig västerländska och överlägsna allt.
Om någon så vet väl östeuropa vilken misär ett samliv under Moskva är. Och specielt når Putin säger och uppför sig som att han vill återupprätta Soviets gränser fattar man att deras oro är högst befogad.
Källan till länder i östeuropas oro är alltså Moskva med all rätt.
Citera
2025-04-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
2014 - Maidan... 3 politiska grupper från Lviv som attackerar regeringsbyggnaden på grund av att de inte fick ett enda mandat i valet.
Ryssland har inte varit inne med någon armé i Ukraina på 2000 talet.
Man TROR så - eftersom de lokala patriotarméerna i Donbass - gav respass åt regeringstrupperna som beskostats av någon annan än regeringen.
Det var mycket omstritt om de skulle få vara med den riktiga ukrainska militären.

Sluta ljuga!
Putin skickade in ryska reguljära armén i Donbas Augusti 2014 , efter att ha artilleribeskjutit Donbas åtminstone sedan Juli från Ryssland, när Ukraina var på väg att besegra de ryska semesterfirarna med marionetter och ge folket fred och framtid.
Kända slag där ryska armén deltog var Ilovaisk i Augusti och Debaltseve i början av 2015 där det ryska anfallet fortsatte trots att Ryssland undertecknat Minsk2.
Citera
2025-04-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Bussen åkte utanför byggnaden när de hände .. vad är oddsen egentligen!? Maximal otur.

Snarare var nog den ryska planen att döda många civila. Annars hade man naturligtvis inte skickat några missiler.
Citera
2025-04-15, 17:47
Medlem
Jag ser ärligt ingen annan fredsbevarande lösning än att moskvastaten blir så liten som möjligt, vilket i praktiken innebär att Ryssland splittras i ett flertal självständiga länder + eventuellt vissa områden återförs till länder de tillhörde förut.

Tänker då faktiskt främst på Kina som återfår Manchuriet.
Citera
2025-04-15, 17:53
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag ser ärligt ingen annan fredsbevarande lösning än att moskvastaten blir så liten som möjligt, vilket i praktiken innebär att Ryssland splittras i ett flertal självständiga länder + eventuellt vissa områden återförs till länder de tillhörde förut.

Tänker då faktiskt främst på Kina som återfår Manchuriet.

Bästa lösningen och säkert den allra främsta orsaken till att Putin påbörjade kriget.
Tänk om ryska delrepubliker hade sett fördelarna med att lämna diktaturen Ryssland?
Börjar Ryssland brytas sönder går det nog fort utför för Putin.
Senast redigerad av Duvlort 2025-04-15 kl. 17:59.
Citera
2025-04-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Bästa lösningen och säkert den allra främsta orsaken till att Putin påbörjade kriget.
Tänk om ryska delrepubliker hade sett fördelarna med att lämna diktaturen Ryssland?
Börjar Ryssland brytas sönder går det nog fort utför för Putin.

En del kanske blir förvånade, men Tjetjenien är ett av de områden i Ryssland som kämpade mest för att bli självständiga, men genom två krig så förlorade det och Putin har numera en av sina trognaste vänner som ledare i Tjetjenien och deras folk är kända för att vara trogna och lojala soldater till Putin även i kriget mot Ukraina.

Främst så tillät inte moskoviterna att de blev självständiga, men situationen förvärrades även att att muslimerna var väldigt aktiva och ville utropa Tjetjenien till ett självständigt khalifat. Det i sin tur gjorde att övriga världen var ytterst ovilliga att ge någon hjälp till tjetjenierna.

Ukraina däremot strävar efter att bli en demokratiskt stat där folket har frihet och rättigheter såsom i demokratiska stater, varvid stora delar av världen gärna hjälper Ukraina.

Här är en hyfsat bra artikel om alla olika delar av Ryssland och hur det kan bli om Putin faller och moskvastaten kollapsar.

https://forlaget.com/frlgt-artikel/ryssland-splittras/
Citera
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ja, det är välkänt att ryssen startade kriget 2014.
Du är en lögnare.

Nej jag är ingen lögnare men kollar du lite fakta så håller inte historian med dig då ingen anser det var början på ett krig 2014.

Ukraina kunde inte sköta sig så ryssen fick ta dem i örat och ta tillbaka sin egen halvö som alltid varit deras ändå.
Många ukrainare själva anser inte ens själva Krim tillhör dem. De jag mest hör som skriker om det så är det svenskar av någon väldigt konstig anledning särskilt då det kriget aldrig har angått er eller annekteringen av Krim 2014.

Frågor på det?
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ingen normal människa gillar krigsförbrytelser så nej, det skulle inte firas på gator och torg. Åtminståne inte i Sverige, men skippa den biten, ok?

Det jag undrade i mitt inlägg ovan var att enligt din egen logik (din post jag initialt citerade) om det är ok för Ukraina att smälla av en fläskig klustermissil mitt i folkmassan på den militära ceremonin den 9:e maj på röda torget i Moskva för att sedan avsluta urskiljningslöst med en missiljävel till till när räddningspersonal anlänt (såna som ska rädda människor du vet).
Det är det enda svaret jag vill ha på min enda fråga till dig, förstår du? Att ryzzarna enligt dig är duktigare än ukrainarna är en annan fråga!

Det är rätt att göra så för ryzzarna i Ukraina enligt dig så då har alltså Ukraina rätt att göra samma sak mot ryzzarna! Eller är det bara ryzzar som får hålla på med det dom gör?

Ser fram emot ditt svar. Jag vill ha klarhet!

Du kommer inte få något svar misstänker jag.

Jag skulle inte vilja se två missiler på röda torget. För det vore ett krigsbrott.
På samma sätt som att de två missilerna i Sumy är ett krigsbrott.

Reglerna om återhållsamhet och proportioner är de reglerna som gäller.
Man kunde inte precisionsbomba så att enbart militär personal träffades.

Sedan är jag tveksam till vad som var det egentliga målet.
Två Iskander varav en kluster, räcker inte för ett så saftigt mål.
Har du +60 av en grupp militärkommando, då skickar du vad du har och lite till.

Krigsbrott det också! Men detta hade en nivå som gör mig tveksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in