2025-04-13, 21:35
Avstängd
Smikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Om man ska värdera sannolikheter måste man också fundera på hur sannolikt det är att en person som CA går ut på stan en kall lönefredag i Februari bland berusade stockholmare, av en slump ser statsminister Palme, och bestämmer sig plötsligt för att första gången i sitt liv döda en människa, väl medveten om möjligheten till livstids fängelse?

Jag tror det är meningslöst, närmast enfaldigt, att spekulera kring de inre vindlingarna i någons psykiska status vid en viss given period, ett visst givet tillfälle, vad som är rationellt eller irrationellt; vi vet att underligare handlingar har utförts under mänsklighetens historia. Det enda vi kan förhålla oss till är konkreta indicier.
Citera
2025-04-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Det börjar snarare bli löjligt att ens misstänka CA. CA var inte gm- så är det. Kolla tidigare inlägg.

Berätta, Varför är inte CA gm? Jag är uppriktigt nyfiken.
Citera
2025-04-13, 23:21
Medlem
Anonymfs avatar
Är CA’s bror helt ovillig att prata om vad som han ha hänt?
Det sitter alltså en person i pensionsålder som kanske vet vem gärningsmannen var eller ev har sparat bohag från CA’s dödsbo som kan binda honom till mordet.
Citera
2025-04-14, 07:46
Medlem
Skaggstromps avatar
Funderar en del kring hur man skulle kunna komma vidare med spåret Christer A. Spaningsfilmen skulle kunna hjälpa, och någon gång lär den väl komma ut. Vi får bida vår tid.

Här följer så länge fem tankar som jag tycker bör köras i botten. The Big Five!

1. Båten.

När sålde Christer sin Flipper? I min mening är det mest troligt att Christer gjorde sig av med vapnet antingen kort efter mordet 1986 eller någon gång mellan 1989 (när han eventuellt tävlade med det sista gången) och 1994 (när han förhördes).

Han kan såklart även ha gjort sig av med vapnet närsomhelst däremellan, men det mest logiska är i min mening att det antingen skett direkt efter mordet, eller när han börjat känna att polisen var efter honom.

Eftersom brodern dessutom, om än eventuellt, sett vapnet efter mordet samt att Christer eventuellt tävlade med det 1989 och dessutom själv säger att han sålt det 1992 så lutar jag åt att han gjort sig av med vapnet någon gång efter att Christer Pettersson friats. Kanske så sent som när han (Christer A) själv blev förhörd första gången.

Det finns uppgifter om att Christer ägde en båt. Skulle det på något sätt gå att få reda på när Christer sålde båten? Om vi antar att han hade kvar vapnet 1993, kunde han isåfall ha använt sig av båten för att dumpa det? Isåfall kan man ju nästan ge upp hoppet om att kunna hitta vapnet.

Var han båtlös redan 1986? Isåfall kan man ju fundera kring att vapnet kan ha dumpats någonstans nära en strand. Antingen 1986 eller 1994 eller närsomhelst däremellan. Isåfall kan det vara värt att fundera kring var man bör söka efter vapnet.

Sålde han båten mellan 1986 och 1994? Isåfall när? Går det att söka i arkiv, t ex båttidningars och dagstidningars köp- och säljannonser? Finns det någon form av register för båtägare? Går det att kontakta Christers båtklubb, visst var det Heleneborgs båtklubb, för att se när han lämnade denna? Kanske såldes båten inom klubben?

2. Tensonjackan

Det finns uppgifter om att Christer hade en Tensonjacka 1986. Jag minns inte källan, kan någon hjälpa mig där? Hursomhelst känns den vag. Men ändå:

Om Christer fotograferade ihop med sin kusin, med vilken han delade kameraintresset, så är vore det möjligt att det kan finnas någon bild där Christer syns bärandes Tensonjackan. Det känns rimligt att de, om de fotograferade ihop, även någon gång tagit bilder innehållandes varandra. Antingen avsiktliga porträtt eller av misstag.

3. Bilder generellt

Alla skytteklubbens medlemmar borde tillfrågas om bilder finns från klubbens aktiviteter. Likaså alla Christers levande släktingar.

4. Isotoptestning

Om materialförvaltaren än idag har metal piercing-kulor kvar bör ALLA dessa isotoptestas. Måste en sådan testning ske via SKL eller kan privatpersoner få tillgång till sådan testning? Isåfall kanske Palmecommunityt kan gå ihop och göra en insats.

5. Journal

Är det på något vis möjligt att få tag på Christers journal, som beskriver hans psykiska besvär? Detta kanske kan vara möjligt lite ”off the record”, någonstans finns den ju i något arkiv. Digitalt eller fysiskt eller båda. Nån insider inom vården skulle möjligen kunna ordna detta.
Citera
2025-04-14, 17:20
Medlem
Citat:
Om man ska värdera sannolikheter måste man också fundera på hur sannolikt det är att en person som CA går ut på stan en kall lönefredag i Februari bland berusade stockholmare, av en slump ser statsminister Palme, och bestämmer sig plötsligt för att första gången i sitt liv döda en människa, väl medveten om möjligheten till livstids fängelse?

Vad anser du själv som sannolikt för hur Gm gjorde, (vem det än var) skuggade han Palme under hela dagen eller såg han Palme av en ren slump och sköt honom därefter?

Efter att ha läst boken (Sista boken om mordet på Olof Palme låter det som att CA (om han är gm) på något sätt fått kännedom om att Palme rörde sig utan livvakter aktuell kväll, och av en slump får syn på honom, för att därefter skynda sig hem och hämta vapnet. Alternativt redan bar på vapnet.

(Samtidigt känner han till området då han bor i närheten och har hunnit rekognosera tänkbara flyktvägar/gränder före mordet.)

Tyvärr men det ’borttappade’ vapnet samt hans avvikande och impulsiva beteende efter mordet, talar ju inte för att han är oskyldig direkt
Citera
2025-04-14, 23:14
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Fauzzis man är med största sannolikhet vittnet AB, i min värld.

Det har jag också varit inne på. Jag köper inte att Fauzzi är så långt uppe som vid Kammakargatan när han möter Olof och Lisbeth. Från den korsningen är det uppskattningsvis 300 meter till brottsplatsen och han pratar om att han ser en blåklädd man som gömmer sig (Björkman) har jag för mig. Det är mer troligt att han är närmre och förväxlat gatorna och att han som högst är vid Adolf Fredriks Kyrkogata?

Eller rättare sagt, det skulle kunna vara AB, SE eller en annan GM. För personen som gått bakom som Fauzzi har annars gått upp i rök. Om jag inte missat något vittne på vägen. Men den personen som Fauzzi ser måste i så fall avvikit, gått om eller att någon tredje person kommit emellan under sträckan

Det som skär sig att det skulle vara Björkman är ju att mördaren bör ha varit efter dom och Fauzzi talar om att han endast ser 1 man. Sett till den detaljen så bör han sett mannen som går efter längre norrut. Dvs, att det inte är Björkman. Däremot att det skulle vara så långt uppe som vid Kammakaregatan låter lite väl långt upp om han nu ser en man med blå jacka som hoppar undan (vilket bör vara Björman). Det ser man inte på ungefär 300 meter i mörker
Citera
2025-04-15, 00:02
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaggstromp
Funderar en del kring hur man skulle kunna komma vidare med spåret Christer A. Spaningsfilmen skulle kunna hjälpa, och någon gång lär den väl komma ut. Vi får bida vår tid.

Här följer så länge fem tankar som jag tycker bör köras i botten. The Big Five!

1. Båten.

När sålde Christer sin Flipper? I min mening är det mest troligt att Christer gjorde sig av med vapnet antingen kort efter mordet 1986 eller någon gång mellan 1989 (när han eventuellt tävlade med det sista gången) och 1994 (när han förhördes).

Han kan såklart även ha gjort sig av med vapnet närsomhelst däremellan, men det mest logiska är i min mening att det antingen skett direkt efter mordet, eller när han börjat känna att polisen var efter honom.

Eftersom brodern dessutom, om än eventuellt, sett vapnet efter mordet samt att Christer eventuellt tävlade med det 1989 och dessutom själv säger att han sålt det 1992 så lutar jag åt att han gjort sig av med vapnet någon gång efter att Christer Pettersson friats. Kanske så sent som när han (Christer A) själv blev förhörd första gången.

Det finns uppgifter om att Christer ägde en båt. Skulle det på något sätt gå att få reda på när Christer sålde båten? Om vi antar att han hade kvar vapnet 1993, kunde han isåfall ha använt sig av båten för att dumpa det? Isåfall kan man ju nästan ge upp hoppet om att kunna hitta vapnet.

Var han båtlös redan 1986? Isåfall kan man ju fundera kring att vapnet kan ha dumpats någonstans nära en strand. Antingen 1986 eller 1994 eller närsomhelst däremellan. Isåfall kan det vara värt att fundera kring var man bör söka efter vapnet.

Sålde han båten mellan 1986 och 1994? Isåfall när? Går det att söka i arkiv, t ex båttidningars och dagstidningars köp- och säljannonser? Finns det någon form av register för båtägare? Går det att kontakta Christers båtklubb, visst var det Heleneborgs båtklubb, för att se när han lämnade denna? Kanske såldes båten inom klubben?

2. Tensonjackan

Det finns uppgifter om att Christer hade en Tensonjacka 1986. Jag minns inte källan, kan någon hjälpa mig där? Hursomhelst känns den vag. Men ändå:

Om Christer fotograferade ihop med sin kusin, med vilken han delade kameraintresset, så är vore det möjligt att det kan finnas någon bild där Christer syns bärandes Tensonjackan. Det känns rimligt att de, om de fotograferade ihop, även någon gång tagit bilder innehållandes varandra. Antingen avsiktliga porträtt eller av misstag.

3. Bilder generellt

Alla skytteklubbens medlemmar borde tillfrågas om bilder finns från klubbens aktiviteter. Likaså alla Christers levande släktingar.

4. Isotoptestning

Om materialförvaltaren än idag har metal piercing-kulor kvar bör ALLA dessa isotoptestas. Måste en sådan testning ske via SKL eller kan privatpersoner få tillgång till sådan testning? Isåfall kanske Palmecommunityt kan gå ihop och göra en insats.

5. Journal

Är det på något vis möjligt att få tag på Christers journal, som beskriver hans psykiska besvär? Detta kanske kan vara möjligt lite ”off the record”, någonstans finns den ju i något arkiv. Digitalt eller fysiskt eller båda. Nån insider inom vården skulle möjligen kunna ordna detta.

Gillar såna här förstainlägg! Fast just beträffande göra sig av med revolvern känns det som en sån sak där det hela tiden ska mynna ut i att GM skulle dumpat det i vatten av något slag. Det ska man inte vara helt säker på. Det kan mycket väl vara nedgrävt. Eller, då det är CA vi talar om, varför inte nedsmält för att sedan formas till något typ av föremål? Det sista är något långsökt, men han känns verkligen som en sån kuf som skulle kunna ägna timmar åt att verkligen få vapnet att bli ospårbart. Han var kylig och analyserande. Att bara slänga det i havet eller en sjö är inte nödvändigtvis det valet han går på

Beträffande isotoptesterna så är det inget du vanligtvis gör i en vanlig källare. Det blir iallafall enklare om du har tillgång till ett labb. Läste i något inlägg att det dessutom rör sig om 10 000 kulor. Det tar sin lilla tid att testa sig igenom så många sådana. Låt säga att du har 50 patroner i en ask, då blir det 200 askar. Det är väldigt många. Det säger heller inte så mycket om dom aktuella kulorna så länge man inte vet var dessa kom ifrån. Jag menar, du vet ju vilken sammansättning som Palme-kulorna har och det är ju inte så att endast 2 med just denna specifika blyisotopsammansättning är dom enda 2 som någonsin existerat. Du lär alltså antagligen hitta fler men frågan är vad detta säger oss?

Dom producerades bara till 1983, det är 3 år innan mordet på Olof. Jag har för mig att jag läst att han köpte patroner relativt nära mordet. Han hade satt ett skott i TV:n redan 1980. Det är 3 år innan ammunitionstypen slutar tillverkas. Dvs, patronerna han köper en tid innan mordet har legat ett tag på hyllan. Detta är mellan 1980 och ptja, låt säga 1985. Det är åratal emellan iallafall. Det jag vill belysa är att detta är minst två gånger han varit i kontakt med denna typen av kulor och då kan man fundera på om dessa är någon form av favorit som återkommande inhandlats

I så fall har han väl köpt lite kulor då och då av denna typen genom årens lopp. Bevisligen köpte han inte bara några stycken 1980 för att verka häftig utan hade en sådan patron i sin revolver som pangar av i TV:n redan 1980. Han köper sådana även senare. Så då funderar jag.. Varför köper han denna typen av kulor och bevisligen hanterar dom vid minst ett tillfälle i revolvern? Använde han dessa på tävlingar? Gjorde kamraterna i skytteklubben det? Eller använde han bara dessa vid väl valda tillfällen?

Dvs, han ser Palme i TV:n 1980, laddar revolvern med en metal piercing och leker med den mot TV:n. Skottet går av. Är han då GM är det inte jättekonstigt om han återspeglar denna händelse och då med sina favoritkulor som penetrerar mycket bättre än vanliga standardkulor. Skottet "mot Palme" ska väl förstås tas med en stor nypa salt och tillförlitligheten skall ifrågasättas, men det är ju intressant att en metal piercin-kula går rakt in i hans TV. Det kan väl inte vara så värst vanligt att en hobbyskytt har dessa på måfå i sin revolver om denne sitter och vapenvårdar framför TV:n i vardagsrummet?

Tror endast närstående kan få ut journaler. Vore högst olagligt att smuggla ut sådana
Citera
2025-04-15, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det har jag också varit inne på. Jag köper inte att Fauzzi är så långt uppe som vid Kammakargatan när han möter Olof och Lisbeth. Från den korsningen är det uppskattningsvis 300 meter till brottsplatsen och han pratar om att han ser en blåklädd man som gömmer sig (Björkman) har jag för mig. Det är mer troligt att han är närmre och förväxlat gatorna och att han som högst är vid Adolf Fredriks Kyrkogata?

Eller rättare sagt, det skulle kunna vara AB, SE eller en annan GM. För personen som gått bakom som Fauzzi har annars gått upp i rök. Om jag inte missat något vittne på vägen. Men den personen som Fauzzi ser måste i så fall avvikit, gått om eller att någon tredje person kommit emellan under sträckan

Det som skär sig att det skulle vara Björkman är ju att mördaren bör ha varit efter dom och Fauzzi talar om att han endast ser 1 man. Sett till den detaljen så bör han sett mannen som går efter längre norrut. Dvs, att det inte är Björkman. Däremot att det skulle vara så långt uppe som vid Kammakaregatan låter lite väl långt upp om han nu ser en man med blå jacka som hoppar undan (vilket bör vara Björman). Det ser man inte på ungefär 300 meter i mörker

Visade bankomatklockorna,uttryckt i verklig Fröken Ur tid, på Tunnelgatan samt Sveavägen inte alltför olika tid mordkvällen,så finns det ingen förloppsmässig möjlighet överhuvudtaget att Anders Björkman kan ha varit Tensonmannen.
Ananlyserar man respektive bankomat Tunnelgatan och Sveavägen så framstår det som sannolikt att de inte diffat speciellt mycket i tid sinsemellan,och då följer ovanstående slutsats som ett naturligt brev på posten.
I detta,det sannolikaste av förloppsscenarion pre mordet på Palme,är det en teoretisk omöjlighet att det är Anders Björkman som går bakom makarna Palme när Nicola F observerar denne individ norr om La Cartiere.Denna slutsats överensstämmer även med Anders Björkmans egna kategoriska uppgifter om att han aldrig befunnit sig så långt norr om bankomaten som är en tvingande nödvändighet för att han skall kunna vara liktydig med Tensonmannen.
Den som går bakom LOPs är i sådant fall gärningsmannen med all sannolikhet.Det rör sig om Christer Andersson i sin blåa Tensonjacka av Himalyamodell,den jacka som kusin L anger att Christer ägt vid exakt relevant tidpunkt.
Senast redigerad av Lookalike 2025-04-15 kl. 08:33.
Citera
2025-04-15, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Vad anser du själv som sannolikt för hur Gm gjorde, (vem det än var) skuggade han Palme under hela dagen eller såg han Palme av en ren slump och sköt honom därefter?

Efter att ha läst boken (Sista boken om mordet på Olof Palme låter det som att CA (om han är gm) på något sätt fått kännedom om att Palme rörde sig utan livvakter aktuell kväll, och av en slump får syn på honom, för att därefter skynda sig hem och hämta vapnet. Alternativt redan bar på vapnet.

(Samtidigt känner han till området då han bor i närheten och har hunnit rekognosera tänkbara flyktvägar/gränder före mordet.)

Tyvärr men det ’borttappade’ vapnet samt hans avvikande och impulsiva beteende efter mordet, talar ju inte för att han är oskyldig direkt

Det mest sannolika är att det var en större operation.

Hur skulle CA ha fått kännedom om att Palme rörde sig utan livvakter?
Sannolikheten att just CA av en slump skulle ha fått syn på Palme kan väl knappast betecknas som hög?
Varför skulle han gå omkring med en revolver på stan?

Vad är det för avvikande och impulsiva beteende som du talar om?

Enligt brodern Kurt var C som vanligt efter mordet.
Citera
2025-04-15, 11:47
Medlem
Citat:

Enligt brodern Kurt var C som vanligt efter mordet.

Har du sett något förhör av brodern Kurt? Har du något uppslagsnummer?

Vore intressant att läsa.
Citera
2025-04-15, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Har du sett något förhör av brodern Kurt? Har du något uppslagsnummer?

Vore intressant att läsa.

Det här: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1995-01-26_IVA16614-A_Förhör-CAs-bror-Kurt_Andersson.pdf/1
Citera
2025-04-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickle99
Berätta, Varför är inte CA gm? Jag är uppriktigt nyfiken.

Läs mina tidigare inlägg. Varför är CA skyldig? Finns inga bevis alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in