Citat:
Ursprungligen postat av
Skaggstromp
Funderar en del kring hur man skulle kunna komma vidare med spåret Christer A. Spaningsfilmen skulle kunna hjälpa, och någon gång lär den väl komma ut. Vi får bida vår tid.
Här följer så länge fem tankar som jag tycker bör köras i botten. The Big Five!
1. Båten.
När sålde Christer sin Flipper? I min mening är det mest troligt att Christer gjorde sig av med vapnet antingen kort efter mordet 1986 eller någon gång mellan 1989 (när han eventuellt tävlade med det sista gången) och 1994 (när han förhördes).
Han kan såklart även ha gjort sig av med vapnet närsomhelst däremellan, men det mest logiska är i min mening att det antingen skett direkt efter mordet, eller när han börjat känna att polisen var efter honom.
Eftersom brodern dessutom, om än eventuellt, sett vapnet efter mordet samt att Christer eventuellt tävlade med det 1989 och dessutom själv säger att han sålt det 1992 så lutar jag åt att han gjort sig av med vapnet någon gång efter att Christer Pettersson friats. Kanske så sent som när han (Christer A) själv blev förhörd första gången.
Det finns uppgifter om att Christer ägde en båt. Skulle det på något sätt gå att få reda på när Christer sålde båten? Om vi antar att han hade kvar vapnet 1993, kunde han isåfall ha använt sig av båten för att dumpa det? Isåfall kan man ju nästan ge upp hoppet om att kunna hitta vapnet.
Var han båtlös redan 1986? Isåfall kan man ju fundera kring att vapnet kan ha dumpats någonstans nära en strand. Antingen 1986 eller 1994 eller närsomhelst däremellan. Isåfall kan det vara värt att fundera kring var man bör söka efter vapnet.
Sålde han båten mellan 1986 och 1994? Isåfall när? Går det att söka i arkiv, t ex båttidningars och dagstidningars köp- och säljannonser? Finns det någon form av register för båtägare? Går det att kontakta Christers båtklubb, visst var det Heleneborgs båtklubb, för att se när han lämnade denna? Kanske såldes båten inom klubben?
2. Tensonjackan
Det finns uppgifter om att Christer hade en Tensonjacka 1986. Jag minns inte källan, kan någon hjälpa mig där? Hursomhelst känns den vag. Men ändå:
Om Christer fotograferade ihop med sin kusin, med vilken han delade kameraintresset, så är vore det möjligt att det kan finnas någon bild där Christer syns bärandes Tensonjackan. Det känns rimligt att de, om de fotograferade ihop, även någon gång tagit bilder innehållandes varandra. Antingen avsiktliga porträtt eller av misstag.
3. Bilder generellt
Alla skytteklubbens medlemmar borde tillfrågas om bilder finns från klubbens aktiviteter. Likaså alla Christers levande släktingar.
4. Isotoptestning
Om materialförvaltaren än idag har metal piercing-kulor kvar bör ALLA dessa isotoptestas. Måste en sådan testning ske via SKL eller kan privatpersoner få tillgång till sådan testning? Isåfall kanske Palmecommunityt kan gå ihop och göra en insats.
5. Journal
Är det på något vis möjligt att få tag på Christers journal, som beskriver hans psykiska besvär? Detta kanske kan vara möjligt lite ”off the record”, någonstans finns den ju i något arkiv. Digitalt eller fysiskt eller båda. Nån insider inom vården skulle möjligen kunna ordna detta.
Gillar såna här förstainlägg! Fast just beträffande göra sig av med revolvern känns det som en sån sak där det hela tiden ska mynna ut i att GM skulle dumpat det i vatten av något slag. Det ska man inte vara helt säker på. Det kan mycket väl vara nedgrävt. Eller, då det är CA vi talar om, varför inte nedsmält för att sedan formas till något typ av föremål? Det sista är något långsökt, men han känns verkligen som en sån kuf som skulle kunna ägna timmar åt att verkligen få vapnet att bli ospårbart. Han var kylig och analyserande. Att bara slänga det i havet eller en sjö är inte nödvändigtvis det valet han går på
Beträffande isotoptesterna så är det inget du vanligtvis gör i en vanlig källare. Det blir iallafall enklare om du har tillgång till ett labb. Läste i något inlägg att det dessutom rör sig om 10 000 kulor. Det tar sin lilla tid att testa sig igenom så många sådana. Låt säga att du har 50 patroner i en ask, då blir det 200 askar. Det är väldigt många. Det säger heller inte så mycket om dom aktuella kulorna så länge man inte vet var dessa kom ifrån. Jag menar, du vet ju vilken sammansättning som Palme-kulorna har och det är ju inte så att endast 2 med just denna specifika blyisotopsammansättning är dom enda 2 som någonsin existerat. Du lär alltså antagligen hitta fler men frågan är vad detta säger oss?
Dom producerades bara till 1983, det är 3 år innan mordet på Olof. Jag har för mig att jag läst att han köpte patroner relativt nära mordet. Han hade satt ett skott i TV:n redan 1980. Det är 3 år innan ammunitionstypen slutar tillverkas. Dvs, patronerna han köper en tid innan mordet har legat ett tag på hyllan. Detta är mellan 1980 och ptja, låt säga 1985. Det är åratal emellan iallafall. Det jag vill belysa är att detta är minst två gånger han varit i kontakt med denna typen av kulor och då kan man fundera på om dessa är någon form av favorit som återkommande inhandlats
I så fall har han väl köpt lite kulor då och då av denna typen genom årens lopp. Bevisligen köpte han inte bara några stycken 1980 för att verka häftig utan hade en sådan patron i sin revolver som pangar av i TV:n redan 1980. Han köper sådana även senare. Så då funderar jag.. Varför köper han denna typen av kulor och bevisligen hanterar dom vid
minst ett tillfälle i revolvern? Använde han dessa på tävlingar? Gjorde kamraterna i skytteklubben det? Eller använde han bara dessa vid väl valda tillfällen?
Dvs, han ser Palme i TV:n 1980, laddar revolvern med en metal piercing och leker med den mot TV:n. Skottet går av. Är han då GM är det inte jättekonstigt om han återspeglar denna händelse och då med sina favoritkulor som penetrerar mycket bättre än vanliga standardkulor. Skottet "mot Palme" ska väl förstås tas med en stor nypa salt och tillförlitligheten skall ifrågasättas, men det är ju intressant att en metal piercin-kula går rakt in i hans TV. Det kan väl inte vara så värst vanligt att en hobbyskytt har dessa på måfå i sin revolver om denne sitter och vapenvårdar framför TV:n i vardagsrummet?
Tror endast närstående kan få ut journaler. Vore högst olagligt att smuggla ut sådana