2025-04-15, 09:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alma1
Allt beror helt på vad hon har för utgifter. Därför tycker jag att det är väldigt svårt att göra en rättvis bedömning. För att kunna göra det så behöver man veta exakt alla utgifter som hon har och inte spekulera om det ena och det andra. Jag har varit ensamstående mestadels av tiden med väldigt lite hjälp och jag VET hur kämpigt det har varit emellanåt.

Så ju större utgifter man har skaffat sig ju mer bidrag ska man få av staten?
Citera
2025-04-15, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Försörjningsstöd ska inte vara permanent. Klart man deppar ihop om man är snart 40 och vet att ekonomin är permanent dålig. Hur ska hennes barn ens kunna ta körkort om hon inte hittar en man?

Man kan väl som mamma ändå inte begära att en ny man ska betala körkorten för ens barn med en annan man? Det finns säkert ensamma mammor som resonerar så, men jag tycker att det är hemskt.

Barnen får skaffa sig ett extrajobb vid sidan av gymnasiet och/eller högskolan, och spara ihop till sina körlektioner själva. För övrigt klarar man sig utan körkort också, om man bosätter sig i en stad med bra kollektivtrafik.
Citera
2025-04-15, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Du börjar tyvärr låta lite väl kränkt nu. Jag har fler barn än du, merparten av deras uppväxt har jag uppfostrat dem på egen hand och tycker fortfarande att livet har saker att erbjuda.

Det imponerar inte att använda barnen för att försöka sopa de egna bristerna under mattan, man ska göra sitt yttersta för att de ska få ett bättre liv än en själv. Det är således inte världen som måste backa bandet, det är tyvärr bara du som inte klarat av att anpassa dig till förändring.

Jag är realistisk. Vi vet egentligen ingenting om hennes situation överhuvudtaget men hon blir så dömd ändå. Det värsta jag vet är när människor jämför med varandra då alla lever så unika liv. Du kan inte jämföra ditt liv med hennes.
Citera
2025-04-15, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eller hur? Jag håller med dig och det är så patetiskt. De tror de är tuffa, men är bara ett gäng töntar.

Folk är inte fattiga för att de röker eller dricker fel sorts dryck. Folk är fattiga för att de har för låg inkomst, men de har köpt hela narrativet att man ska snåla, gneta och spara så kommer lyckan även om man bara tjänar smulor till inkomst. Att sparka på de i botten gör att de känner sig lite bättre, även om de innerst inne mår skit.

Folk är fattiga för de har prioriterat annat i livet. Folk är fattiga för att de prioriterar fel i nutid och inte gör något åt saken.
Är lösningen en röd regering som spottar ut bidrag till dessa personer så de verkligen inte behöver ta sig i kragen? Det är bara lata människor.

Folk som är sjuka och inte kan ska inte räknas in. De kan inte hjälpa det.
Men de friska som klagar över dåliga löner och att man har en hundring kvar i slutet av månaden. Ja vad ska man säga. Lata människor som inte förtjänar någon sympati.

Som du skriver också. Tjänar smulor till inkomst. Varför är det så då?
De nöjer sig med att jobba inom hemtjänst?
De har möjlighet att plugga upp ämnen, ta en YH utbildning och göra något mer av livet. Men istället klagar man och köper en till red bull i sorgens tecken.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Det är som sagt fortfarande väldigt svårt att göra en rättvis bedömning då vi vet väldigt lite om hennes liv.
Citera
Medlem
Hon behöver en man, sära på benen så kommer pappaplånbok
Citera
2025-04-15, 09:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är som sagt fortfarande väldigt svårt att göra en rättvis bedömning då vi vet väldigt lite om hennes liv.

Varför tror du att Aftonbladet utelämnar all sådan viktig information i den här typen av artiklar?
Citera
2025-04-15, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Allt beror helt på vad hon har för utgifter. Därför tycker jag att det är väldigt svårt att göra en rättvis bedömning. För att kunna göra det så behöver man veta exakt alla utgifter som hon har och inte spekulera om det ena och det andra. Jag har varit ensamstående mestadels av tiden med väldigt lite hjälp och jag VET hur kämpigt det har varit emellanåt.

Utgifter är ju något som man drar på sig frivilligt. Vid behov får utgifterna helt enkelt minskas ned. Det där är en konstig inställning som många har nu, att de drar på sig dyra vanor eller ett dyrt boende, och sedan förväntar de sig att kunna leva så livet ut - oavsett om inkomsterna ökar, minskar eller förblir de samma. NÅGON ANNAN får betala!

Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Jag väntar med spänning på vad hon ska svara på det här!
Citera
2025-04-15, 09:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är realistisk. Vi vet egentligen ingenting om hennes situation överhuvudtaget men hon blir så dömd ändå. Det värsta jag vet är när människor jämför med varandra då alla lever så unika liv. Du kan inte jämföra ditt liv med hennes.

Ja, för en del är dummare och mer bortskämda, mer "entitled" - och mer kränkta - än andra...
Citera
2025-04-15, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Folk är fattiga för de har prioriterat annat i livet. Folk är fattiga för att de prioriterar fel i nutid och inte gör något åt saken.
Är lösningen en röd regering som spottar ut bidrag till dessa personer så de verkligen inte behöver ta sig i kragen? Det är bara lata människor.

Folk som är sjuka och inte kan ska inte räknas in. De kan inte hjälpa det.
Men de friska som klagar över dåliga löner och att man har en hundring kvar i slutet av månaden. Ja vad ska man säga. Lata människor som inte förtjänar någon sympati.

Som du skriver också. Tjänar smulor till inkomst. Varför är det så då?
De nöjer sig med att jobba inom hemtjänst?
De har möjlighet att plugga upp ämnen, ta en YH utbildning och göra något mer av livet. Men istället klagar man och köper en till red bull i sorgens tecken.

Lata människor? Människor verkar tro att man har så mycket energi över när man har 3 barn att ta hand om också. Skärp dig. Hon gör det bästa hon kan utifrån sin situation.
Citera
2025-04-15, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, för en del är dummare och mer bortskämda - och mer kränkta - än andra...

Du gillar att använda ordet kränkt vilket får mig att du att du känner dig kränkt själv. Har du inget annat att komma med så kan du bara var tyst.
Citera
2025-04-15, 09:31
Medlem
Citat:
Lata människor? Människor verkar tro att man har så mycket energi över när man har 3 barn att ta hand om också. Skärp dig. Hon gör det bästa hon kan utifrån sin situation.

Så varför skaffar man sig 3 barn med de förutsättningarna? Man bör ta med i beräkningen att vad händer om vi skiljer oss?

Man gör absolut inte sitt bästa om man har ett lön med 16 tkr netto. Det är liksom en lön för någon som knappt gått ut gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in