2025-04-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är väl inte konstigt att det inte går runt på 16 000 efter skatt i lön med tre barn. Den som påstår att det går, nej det gör det inte, möjligen om man har ett oerhört billigt boende, men det brukar inte vara ensamstående i storstäder förunnat.

Det är klart att hon lär ha gjort några dåliga val i livet med tre barn, jättelåg lön och ingen närvarande pappa. Men jag tycker ändå att det är ovärdigt för Sverige att det ska vara såhär. Hon jobbar ju ändå. Jobbar man heltid eller ens egentligen 75% tycker jag faktiskt man ska ha en lön som går att leva på, att det inte gör det och inte heller skjuts till tillräckligt med bidrag är faktiskt skamligt, hur mycket man än vill ondgöra sig över att hon skaffade barn med fel snubbe eller borde valt ett yrke med högre lön.
Grejen är väl att hon får ut strax under 30tkr (efter skatt och inklusive bidrag). Vad är ovärdigt med att leva på dessa pengar?
Citera
2025-04-14, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Ni som har Tinder och bor i samma område kanske kan leta upp henna där. Självklart sitter hon där och söker en man med hög inkomst. Det gnälls det naturligtvis också över.

Om han lämnade henne var det hennes fel förstås, för att hon gjort något fel och det var hon som splittrade familjen.

Det är också kvinnos fel, om de har barn med män som har ett bekräftat faderskap, att pengarna sugs från statskassan när pappan inte betalar igen de pengarna som FK driver in åt dem för underhåll. Nej, själklart är det män som inte betalar igen det till FK som blir en börda för samhället. Även för sig själva, eftersom det går vidare till KF.

Bara för kvinnor som har skaffat barn på egen hand eller med en okänd man ligger ansvarsbördan faktiskt på henne. Men annars brukar argumenten lyda att det är hennes fel som inte valde en bättre man att få barn med

Ja det ska alltid vara kvinnans fel enligt flashbacks pajaser. Hör vi någonsin något gnäll på män i samma utsträckning här? Forumet är ju fullt av kvinnoförtryckare, helt klart.
Senast redigerad av Alma1 2025-04-14 kl. 23:43.
Citera
2025-04-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var minsann en drapa att ta ut på någon som inte ens är förälder.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har bara talat om boendet. Så kom inte och babbla massa trams med mig som jag aldrig kommenterat. Citerar man ska svaret vara något som rör citatet.

Vet du vad du talar om? i ditt första inlägg mämner du inget om "boendet" och skrev en osammanhängande mening om mitt inlägg ("Det var minssan en drapa") Ditt först inlägg går inte att förstå meningen med pch det var därför jag svarade för att uttrycka någon förståelse av felra möjliga.
Citera
2025-04-15, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Det här är av allt att döma ännu en snyftartikel tillverkad av Aftonbladet i samarbete med organisationen Makalösa föräldrar. Ni kommer väl ihåg artikeln i slutet av januari om Caroline Öberg, 39 i Sparreholm som prydd i dreadlocks grät ut i tidningen för att barnen fick dela på en pizza. Det löste sig ju för Caroline, hon fick 50.000:- från någon fond där tydligen Aftonbladet på något sätt var involverade.

Nu har vi en annan Caroline som dock sitter i en hyresrätt och inte i en villa. Ändå infinner sig en del frågor. Har alla tre barnen samma far? Skulle det vara frågan om olika fäder kan man väl tycka att hennes omdöme inte verkar vara det bästa om alla fäderna uppvisar beteendet att inte vilja ta hand om sina barn. Hon vill dessutom att vi skall tro på följande: ”Själv brukar Caroline bara äta ett riktigt mål mat om dagen. – Jag brukar inte äta frukost. Jag äter fyra finn crisp runt klockan tio. Ibland ett ägg. Det blir som en brunch. Sedan äter jag middag med barnen.”. Det förstår alla att detta inte går att överleva på. Hur gör hon egentligen? Tigger mat på jobbet?

I den här artikeln nämns också Anja Fors, 48, som har en sex månader gammal dotter! ”Jag är nybliven mamma och ny i den här situationen. Jag kommer från arbetslivet in i mammaledighet och trots att jag har ett fast jobb som jag är föräldraledig från och har en okej medianlön så är det kärvt och går inte ihop.”.
Men hallå! Kvinnan är nästan 50 och har lyckats skaffa sig ett spädbarn. Ändå har hon inte planerat livet bättre än att ekonomin svajar rejält och har uppenbarligen inga marginaler alls.

Det gemensamma är att allt skylls på den aviserade indragningen av bostadsbidraget. Aftonbladets valrörelse har startat tidigt kan man konstatera …

Jag såg detta på nyhetsmorgon o tappade de helt!
Läppar mm, wow… att inte ens skämmas över tiggeriet hon kör?!
Kollade ju såklart upp damen o de va ju inte första gången hon grät över hennes få kronor… men kom igen!!!!! Vi är många som skippar naglar, fransar o diverse annat om vi har en familj/ barn att försörja, eller???
Bullshit.
Citera
2025-04-15, 01:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vet du vad du talar om? i ditt första inlägg mämner du inget om "boendet" och skrev en osammanhängande mening om mitt inlägg ("Det var minssan en drapa") Ditt först inlägg går inte att förstå meningen med pch det var därför jag svarade för att uttrycka någon förståelse av felra möjliga.

Det enda jag skrev var att det inte alltid är så lätt att flytta med så låg lön. Sedan började du skriva massa annat som jag aldrig nämnt. Skärp dig. Det är ju för i helvete bara att pila bakåt till det inlägget.
Citera
2025-04-15, 02:26
Medlem
Merwinnas avatar
Jag är så trött på sådana här snyftreportage där intervjupersonernas ekonomi inte redovisas. För det ÄR inte omöjligt att leva på 16 000 kr/månad + de barnrelaterade bidragen för tre barn. Jag vet t.o.m. ensamma mammor som inte jobbar och inte går på soc, utan lever helt och hållet bara på de barnrelaterade bidragen. Detta är naturligtvis inte att rekommendera för DET blir ju väldigt knapert, men min poäng är att till och med det GÅR.

När en person har så här pass mycket inkomster som Caroline har, och ändå inte får det att gå ihop, så brukar det bero på andra saker:

- personen har avbetalningar på gamla skulder - som personen dragit på sig fullt medvetet

- personen har avbetalningar på saker de köpt på kredit - fullt medvetet

- personen kan inte hålla i pengar, utan känner sig rik och splashar ut precis när lönen kommit. Sedan är pengarna slut innan nästa lön, och då måste de köpa till och med mat på kredit - vilket också nämns i artikeln

- personen berättar inte för reportern om de saker som hon "bara MÅSTE unna sig för att orka", t.ex. ett eller två krogbesök i månaden inklusive taxi, entréer, drinkar, barnvakt, smink och nya kläder. I krog-, taxi- och damklädesbutik-världen finns till och med ett uttryck för det: "barnbidragshelg". Alla vet att det blir mycket kommers när barnbidraget kommer, och därför planerar de in mer personal den dagen och närmaste helgen efter....

- personen röker, dricker vin, tatuerar sig, springer hos frissan, gör skönhetsingrepp typ fillings, botox och ögonfransförlängningar, naglar på salong. Även detta rationaliserar hon som att "det här MÅSTE jag unna mig för annars har jag inget att leva för, så jobbigt som jag har det".

- vissa har dessutom en älskare som de betalar allting för, när de två är ute - eller så bjuds det på påkostade middagar med vin i hemmet, de "lånar" även pengar till älskaren - som de såklart aldrig får tillbaka.

- NÄR personen har pengar gör den knasiga impulsköp. Jag har själv arbetat inom omsorgen (nej inte direkt på soc, men same same but different), och där såg jag detta gång på gång på gång. Jag hade kanske hjälpt personen att söka fondmedel, och så fick personen några tusenlappar. Då köpte personen genast jättedyra leksaker, t.ex. ett gosedjurslejon i naturlig storlek (!) till ett av barnen, och en kalasklänning med inbyggda ljusslingor (!) till det andra. Och till och med barnen fattade att detta var tokigt, de hade ingen glädje av de dyra sakerna för de fick bara dåligt samvete, de sa typ "är det inte bättre att jag får nya underbyxor, alla jag har är för små eller trasiga?". Då önskade jag att jag hade haft makten att omyndigförklara föräldern...
Senast redigerad av Merwinna 2025-04-15 kl. 02:28.
Citera
2025-04-15, 02:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vi kan skuldbelägga mamman hur mycket som helst men faktum kvarstår.

Våra löner i Sverige är ur ett OECD perspektiv ett riktigt skämt. Vi har knappt rört oss på grafen av köpkraft sedan 1960 talet. Det är faktiskt sant. En hyfsad lön på 60 talet är lika köpstark som en hyfsad lön idag samtidigt har produktionen ökat extremt mycket på alla fronter. Det råder en inflation i löner. Kapital har ökat i värde för människor på extrema nivåer. Jag läste nyligen i Hem och Hyra att en villa på Lidingö i snitt ökat sedan 2011 med 3000 kronor om dagen i värde. Det är inte rimligt.

Samhället måste tänka till ordentligt. Hur ska vi organisera oss och få det här att fungera om kapital är så lukrativt och vanlig lön inte är det längre.

Jag tycker det är helt ointressant om hon i sig är slösaktig eller gör dåliga köp. Den marginalen ska inte finnas enligt mig. Den marginalen ska inte finnas om vi ser över hur samhället just nu fungerar.

Du lånar t.ex inte för att betala tillbaka utan vi fejk lånar bara efter hur vi kan hantera kredit och ränta. Det är helt sjukt egentligen om man tänker efter att hela samhället har börjat kohandla med bolån som oansvariga personer gjorde förr och lånar bara för att hålla sig flytande egentligen. Ingen äger ju sitt hus längre fullt ut.

Så ja, det är något fel som kommer spricka förr eller senare.

Men Sverige i synnerhet har tappat mark på löneutveckling i flera årtionden.

En bra betald läkare (70.000kr) i Sverige tjänar som en 6mån utbildad polis i USA.
Polisen får av sin arbetsgivare alla nödvändiga välfärdssystem som Sverige erbjuder läkaren.

Jag tror till och med budbärare, dvs Schenker gubbar som kör lastbil tjänar runt 100.000 kronor i månaden omräknat från dollar.

Och det är inte mycket dyrare att bo i USA om du inte ska bo mitt i de stora städerna utan precis som i Stockholm strax utanför. Så den idén fallerar.

Det är något fel med Sverige just nu. Det är för dåligt villkor att vara svensk helt enkelt.

Fast å andra sidan är minimilönerna mycket lägre i USA än i Sverige. Det finns många där som måste arbeta dubbla skift för att få det att gå ihop, och som inte har någon fritid alls - för all ledig tid måste ägnas åt sömn.

Dessutom får man inte så mycket gratis eller starkt subventionerat från samhället i USA som i Sverige, t.ex. sjukvård, läkarvård, tandvård, barnhälsovård, mödravård, förlossningsvård, mediciner, barnomsorg, skola o.s.v.. Utan detta måste man betala själv eller ha (dyra) försäkringar för. Det finns inte heller samma självklara skydd där som vi har genom socialtjänsten, utan amerikaner som blir utan inkomst är till stor del hänvisade till privat välgörenhet, t.ex. att gå någonstans där de kan få lite livsmedel från ett förråd.
Citera
2025-04-15, 05:03
Medlem
zombie-nations avatar
Något som går igen i alla artiklar om fattiga är att de äter mindre mat. Det är som om man har mindre pengar äter man mindre. Och man väljer något som inte mättar. De tänker fel och jag förstår inte varför. Istället för tunna knäckebröd kan man köpa mjukt bröd som kostar ungefär samma, men mättar mer. Man kan äta pasta och korv som mättar.
Citera
2025-04-15, 05:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Grejen är väl att hon får ut strax under 30tkr (efter skatt och inklusive bidrag). Vad är ovärdigt med att leva på dessa pengar?
Skulle hon ha räkningar på nästan 30K varje månad menar du? Vem har ens det?

Hon säger att hon har 400:- att leva på efter att allt är betalt.
Citera
2025-04-15, 05:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
För några månader sedan var det ett liknande reportage om en annan trebarnsmamma som hette Caroline och var i liknande ålder som inte visste hur man tog hand om sin ekonomi. Nu är det nästan ett identiskt reportage från aftonblaskan.

"Caroline Härdin har inte råd att äta efter att ha gett sina tre barn det de behöver.

Trots jobb och bidrag är ekonomin ett konstant pussel där varje krona räknas.

– Hyran höjs rätt mycket, maten blir dyrare, lönen höjs inte."

"Inte råd med lördagsgodis
Caroline säger att hon brukar få ut cirka 16 000 kronor i lön efter skatt och har därtill bostadstillägg och barnbidrag."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/W0AaKj/trebarnsmamman-caroline-38-lever-pa-400-i-manaden

hon får ut ca 20K netto men lyckats inte behålla något efter alla räkningar... En annan artikel inger fakta om att alla hennes barn är i NPF-spektrat och högst sannolikt har även mamma det. Pappan ute ur bilden för längesedan... Vad är det för snubbe som fortsätter tre gånger dessutom med samma resultat att få barn borde inte vara en rättighet men det är en annan femma.
Hoppas hon blir anmäld till soc, har man inte råd att ge sina barn mat, så ska dom omplaceras till ett hem som kan ge barnen det dom behöver.
Citera
2025-04-15, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är så trött på sådana här snyftreportage där intervjupersonernas ekonomi inte redovisas. För det ÄR inte omöjligt att leva på 16 000 kr/månad + de barnrelaterade bidragen för tre barn. Jag vet t.o.m. ensamma mammor som inte jobbar och inte går på soc, utan lever helt och hållet bara på de barnrelaterade bidragen. Detta är naturligtvis inte att rekommendera för DET blir ju väldigt knapert, men min poäng är att till och med det GÅR.

När en person har så här pass mycket inkomster som Caroline har, och ändå inte får det att gå ihop, så brukar det bero på andra saker:

- personen har avbetalningar på gamla skulder - som personen dragit på sig fullt medvetet

- personen har avbetalningar på saker de köpt på kredit - fullt medvetet

- personen kan inte hålla i pengar, utan känner sig rik och splashar ut precis när lönen kommit. Sedan är pengarna slut innan nästa lön, och då måste de köpa till och med mat på kredit - vilket också nämns i artikeln

- personen berättar inte för reportern om de saker som hon "bara MÅSTE unna sig för att orka", t.ex. ett eller två krogbesök i månaden inklusive taxi, entréer, drinkar, barnvakt, smink och nya kläder. I krog-, taxi- och damklädesbutik-världen finns till och med ett uttryck för det: "barnbidragshelg". Alla vet att det blir mycket kommers när barnbidraget kommer, och därför planerar de in mer personal den dagen och närmaste helgen efter....

- personen röker, dricker vin, tatuerar sig, springer hos frissan, gör skönhetsingrepp typ fillings, botox och ögonfransförlängningar, naglar på salong. Även detta rationaliserar hon som att "det här MÅSTE jag unna mig för annars har jag inget att leva för, så jobbigt som jag har det".

- vissa har dessutom en älskare som de betalar allting för, när de två är ute - eller så bjuds det på påkostade middagar med vin i hemmet, de "lånar" även pengar till älskaren - som de såklart aldrig får tillbaka.

- NÄR personen har pengar gör den knasiga impulsköp. Jag har själv arbetat inom omsorgen (nej inte direkt på soc, men same same but different), och där såg jag detta gång på gång på gång. Jag hade kanske hjälpt personen att söka fondmedel, och så fick personen några tusenlappar. Då köpte personen genast jättedyra leksaker, t.ex. ett gosedjurslejon i naturlig storlek (!) till ett av barnen, och en kalasklänning med inbyggda ljusslingor (!) till det andra. Och till och med barnen fattade att detta var tokigt, de hade ingen glädje av de dyra sakerna för de fick bara dåligt samvete, de sa typ "är det inte bättre att jag får nya underbyxor, alla jag har är för små eller trasiga?". Då önskade jag att jag hade haft makten att omyndigförklara föräldern...
Man kanske inte har samma möjlighet att storhandla i billigare butiker när man inte har bil?

Du ser väl att hon inte har fillers och lösögonfransar? Tror knappast hon fixar naglarna heller, med den stilen hon har.

Och jag har jobbat ute i en förort där precis allt blev stulet. T.o.m. ett stort gosedjur som du pratar om. Klart att de inte skyltat om att de har stulit det. De har säkert sagt till alla att de har köpt det. Det är ingen vettig förälder som köper dyra leksaker innan räkningar är betalade.

Betala för en älskare? Är det inte män som går till prostituerade? Betalar tjejer för bilder osv.

Oftast är det män som inte betalar underhåll som har sådana här impulsiva beteenden. Vet åtminstone en pappa som har spelat bort födelsedagspengar till sina barn, som släktingar hade betalat till hans konto. Ungen har stått där på sin födelsedag utan någon present alls och har tröstat sin pappa som har dåligt samvete för hur allt blev. Män har oftare impulsiva beteenden än kvinnor. Det är därför det bara är män som blir spelberoende.
Senast redigerad av BadandeBabian 2025-04-15 kl. 06:39.
Citera
2025-04-15, 05:58
Medlem
tomatlarss avatar
Hon får väl söka sig ett jobb som ger bättre betalt är min första tanke ut över att det troligen finns onödiga kostnader där någon stans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in