Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
FUD deluxe som heeeelt oväntat plockas upp av svensk idiotmedia och ni korkskallar här i tråden. En korkad dansk som tror han ska få nästan nypris för sin gamla bil. Vet inte om de ändrat skattereglerna i Danmark sedan idiotdansken köpte sin bil men man kan plocka upp en ny M3 för 300k DKK dvs 450k SEK. Klart dumdansken inte hittar nån köpare till sin svettiga gamla bil då för 300k

Han köpte den för 590 000 SEK (400 000 DKK) och försöker sälja den för 295 000 SEK (200 000 DKK).
Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det dåligt andrahandsvärde. Får han inte ens 50% efter 3,5 år så är det dåligt. Och nej, kom inte med den gamla klyschan att "alla bilar tappar 50% på 3 år" för den är inte sann. Aldrig varit. Möjligen 50% mot listpris vid inbyte. Men räknat mot nettopris samt egen försäljning så brukade det vara ~65%. På senare tid, tack vare inflation och högre nypriser, så har det varit ännu mycket bättre på många bensin- och dieselbilar.
Jag var själv bjuden en bra bit över 600' för min Model S av Riddermark hösten 2022. Borde ha tagit det. Nu får jag kanske 200-250' för den. Marknaden har kapsejsat, långt innan det här med Musk iofs. Dyr helförsäkring, många typfel osv. Men det blir ju inte bättre nu direkt.
Bara på grund av förmodat fortsatt uselt andrahandsvärde avråder jag alla från att köpa Tesla. Fast jag avråder från alla dyra elbilar om jag ska vara ärlig. Privatleasing eller operationell leasing med garanterat restvärde är enda sättet.