2025-04-14, 15:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Det pratas för mycket om att DIF har många matcher, och för lite om att DIF trots allt är ett uselt fuskbygge till lag.

Bergh, Stensson, Schuller, Findell, Zugelj, Priske, Teno, Sawo, Rinne, Harala, Fallenius, Bergwall med flera, har inte i något annat topplag att göra. I DIF flera av dem startspelare.

Bosse är problemet. Ju längre han är kvar desto värre kommer det bli. Verkar stensäkert. Bra så.
Citera
2025-04-14, 15:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Jag vet inte, känner att elitidrottsmän borde klara spela match istället för gymma och löpträna, 90 minuter 2 gånger i veckan? Lazio lyckades ju tappa ledning mot Roma trots att de varit och fiskat slut påsksillen i nordnorge igår också i sitt derby emellan europa?

Tillägg: Det är ju hockeyfeber i diffen och gnaget, där spelas det väl varannan dag?

Det kan man tycka, men det är så i varje fall.

Tror dock kanske inte att det bara handlar om fysiken. Många lag roterar ju. Men att byta runt spelare hela tiden är heller inte optimalt. Då får man ingen kontinuitet. De kommer kanske in spelare som inte spelat match på några veckor. Tror också det har betydelse att det är två olika tävlingar med olika förutsättningar och typer av motstånd. Den mentala omställningen tror jag vi har haft problem med. Det är svårt att kasta om taktiken 180 grader från torsdag till söndag. Det är ofta också långa resor i Europaspelet. Det gör sitt i statistiken.

Problemet är också att träningen blir lidande. Det enda som får plats är matchförberedande träning och vila. Det finns inte plats till att träna nytt eller vara långsiktig. När ska man utveckla spelet? Nöta fasta? Det problemet har vi haft vissa höstar.
Senast redigerad av mishima 2025-04-14 kl. 15:18.
Citera
2025-04-14, 15:21
Medlem
Petterrors avatar
Att våran överkörning igår handlar om att Dif just nu spelar europamatcher är löjlig. Vi pratar alltså om ett lag som har 3 vinster på dom 20 senaste matcherna mot oss.
Citera
2025-04-14, 15:22
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kan man tycka, men det är så i varje fall.

Tror dock kanske inte att det bara handlar om fysiken. Många lag roterar ju. Men att byta runt spelare hela tiden är heller inte optimalt. Då får man ingen kontinuitet. De kommer kanske in spelare som inte spelat match på några veckor. Tror också det har betydelse att det är två olika tävlingar med olika förutsättningar och typer av motstånd. Den mentala omställningen tror jag vi har haft problem med. Det är svårt att kasta om taktiken 180 grader från torsdag till söndag. Det är ofta också långa resor i Europaspelet. Det gör sitt i statistiken.

Problemet är också att träningen blir lidande. Det enda som får plats är matchförberedande träning och vila. Det finns inte plats till att träna nytt eller vara långsiktig. När ska man utveckla spelet? Nöta fasta? Det problemet har vi haft vissa höstar.
Jo visst, men det är roligare med tvåmål än att springa i skogen eller runt planen eller köra idioten. Så tycker jag. ,-)
Citera
2025-04-14, 15:22
Avslutad
Citat:
Klart det kan uppfattas som gnälligt utifrån. Man ska ta tjuren i hornen så klart.

Men ingen kan säga emot mig att det är en nackdel att dubbelspela. Det påverkar ligaspelet negativt.

Vi har tre gånger lyckats vinna SM-guld samtidigt som vi spelat i Europa. Alla tre gånger har sina egna historier. I höstas var vi kassa i Europaspelet och samtidigt som vi hade skapat oss ett försprång som var rätt stort. 2014 löste vi likadant. 2021 var den stora bedriften. Tömde allt hemma mot St Petersburg och åkte upp till Kalmar för måstematch några dagar senare och slog dem. Där gick vi på knäna.

2019 hade vi vunnit utan Europaspel. 2022 hade Djurgården vunnit SM-guld om de inte dubbblerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tror ingen här inne förstår nyanserna av Österrikisk fotboll tillräckligt väl för att kunna göra en rättvis jämförelse. Men om vi eliminerar Apa från ekvationen hoppas jag alla här inne är överens om att det kanske inte är så jävla rimligt att behöva spela två viktiga europamatcher och en match i Allsvenskan inom ett tidsspann på typ sådär 7 dagar och att det finns skäl för att flytta om lite i spelschemat för att ge svenska lag bättre förutsättningar i Europa.

Om vi bortser från det faktum att det naturligtvis är skitbra att MFF och DIF missar titlar så är mishima helt rätt på det i sitt inlägg. Med detta sagt tror jag vi får acceptera den dystra sanningen att ett förbund som inte klarar av att komma med en bra lösning på plastproblematiken inte heller kommer klara av att fixa problemen som ett mer dynamiskt spelschema skulle innebära.

Jag vill minnas att någon hade räknat på det på Gasetten/Fotboll Sthlm och poängsnittet i seriespelet ökade just när man dubblerade med Europaspel. Men jag hittar inte det nu så jag kan absolut ha dragit det ur röven och vill bara minnas att det stod något sådant. Vill minnas att även Djuuuu här var och svingade att de just hade ett bättre poängsnitt under Europaspelet/kvalet.

I sak håller jag med er om det även om jag stör mig på att det är någon medioker spelare som är ute och bölar om det. Att Ekdal lyfter det kan jag ändå respektera mer. I de andra ligorna jag följer så brukar man köra rätt så dynamiskt och lägger om matcher ifall ett lag tar sig längre eller kvalar in öht... Jag tror svårigheten här blir att man bryr sig för mycket om laget som står på andra sidan. Istället för att köra över dem och säga att detta gäller så kontaktar man dessa föreningar med mössan i handen och frågar snällt ifall de kunde tänka sig att flytta matchen och det kommer aldrig flyga i den här serien.
Citera
2025-04-14, 15:24
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Jo visst, men det är roligare med tvåmål än att springa i skogen eller runt planen eller köra idioten. Så tycker jag. ,-)

Skulle man fråga spelarna skulle de säkert vilja spela match varje dag, men de är inte alltid experter på att lyssna på sin kropp.
Citera
2025-04-14, 15:28
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Skulle man fråga spelarna skulle de säkert vilja spela match varje dag, men de är inte alltid experter på att lyssna på sin kropp.
Tycker ändå det gått för långt i förberedande och mental träning och allt vad det är. Oduya var ju i Fotbollsmorgon och yrade om andning och Håland kör väl nån jävla isbastu?

Var Maradona eller Nebosja Novakovic och dra en lina eller ta en cigg. Sparka bolljäveln och spring när det är match. Det är så man vinner VM och lobbar in den mot Barca.
Citera
2025-04-14, 15:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag vill minnas att någon hade räknat på det på Gasetten/Fotboll Sthlm och poängsnittet i seriespelet ökade just när man dubblerade med Europaspel. Men jag hittar inte det nu så jag kan absolut ha dragit det ur röven och vill bara minnas att det stod något sådant. Vill minnas att även Djuuuu här var och svingade att de just hade ett bättre poängsnitt under Europaspelet/kvalet.

I sak håller jag med er om det även om jag stör mig på att det är någon medioker spelare som är ute och bölar om det. Att Ekdal lyfter det kan jag ändå respektera mer. I de andra ligorna jag följer så brukar man köra rätt så dynamiskt och lägger om matcher ifall ett lag tar sig längre eller kvalar in öht... Jag tror svårigheten här blir att man bryr sig för mycket om laget som står på andra sidan. Istället för att köra över dem och säga att detta gäller så kontaktar man dessa föreningar med mössan i handen och frågar snällt ifall de kunde tänka sig att flytta matchen och det kommer aldrig flyga i den här serien.

Det finns flera fall där poängsnittet har ökat under till exempel en höst, men då har man inte särat på matcherna. Djurgården ökade sitt poängsnitt under hösten 2022, men i seriematcherna som låg direkt efter Europaspel hade de markant lägre poängsnitt än mot övriga matcher.

Denna svit från Djurgårdens höst 2022 har jag tagit upp flera gånger tidigare.
Gent borta 6 oktober. Vinst 1-0.
Häcken hemma 9 oktober. Förlust 2-1.
Gent hemma 13 oktober. Seger 4-2.
AIK hemma 16 oktober. Förlust 2-1.

Närstuderar man den typen av matchperioder så är det svårt att dubbelspela.
Citera
2025-04-14, 15:43
Medlem
Skarparattarns avatar
Gick nyss på flyget till Dublin hoppas hitta någon pub där direkt när jag kliver av vid 18 som visar matchen! Krossa MFF!!!
Citera
2025-04-14, 15:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Gick nyss på flyget till Dublin hoppas hitta någon pub där direkt när jag kliver av vid 18 som visar matchen! Krossa MFF!!!

Tänk på tidsskillnaden!
Citera
2025-04-14, 16:00
Medlem
Petterrors avatar
Gick igenom våra möten med Dif dom 20 senaste åren.
46 spelade matcher. 28 vinster, 11 oavgjorda och 7 förluster.

Difs bortförklaringar: europa, domarjävlar och skoskav!
Citera
2025-04-14, 16:00
Avslutad
Citat:
Det finns flera fall där poängsnittet har ökat under till exempel en höst, men då har man inte särat på matcherna. Djurgården ökade sitt poängsnitt under hösten 2022, men i seriematcherna som låg direkt efter Europaspel hade de markant lägre poängsnitt än mot övriga matcher.

Denna svit från Djurgårdens höst 2022 har jag tagit upp flera gånger tidigare.
Gent borta 6 oktober. Vinst 1-0.
Häcken hemma 9 oktober. Förlust 2-1.
Gent hemma 13 oktober. Seger 4-2.
AIK hemma 16 oktober. Förlust 2-1.

Närstuderar man den typen av matchperioder så är det svårt att dubbelspela.

Men handlar inte det mer om att man inte har en tillräckligt bred trupp egentligen? Någonstans måste även svenska klubbar bli bättre på att rotera och hur man tar sig an dessa matcher. Jag köper resonemanget att man bör ta det i beaktning men samtidigt så drar man för stora växlar kring flyttande av matcher i början av säsongen. Det är egentligen en anomali i att någon tagit sig så här långt när det kommer till Europaspel. Att vaska två-tre matcher i början av säsong (även om det sätter press på resten av året) är inte hela världen, man har råd med det om man nu vill satsa på Europaspel. Däremot ser jag gärna att förbundet gör något åt det ifall det blir ett mer återkommande "problem".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in