2025-04-14, 13:46
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
FUD deluxe som heeeelt oväntat plockas upp av svensk idiotmedia och ni korkskallar här i tråden. En korkad dansk som tror han ska få nästan nypris för sin gamla bil. Vet inte om de ändrat skattereglerna i Danmark sedan idiotdansken köpte sin bil men man kan plocka upp en ny M3 för 300k DKK dvs 450k SEK. Klart dumdansken inte hittar nån köpare till sin svettiga gamla bil då för 300k

Men 2019 lät det som att bilarna bara skulle öka i värde?

Nå, har inte sett någon värdeökning på 2019 års teslabilar. Varken då eller nu. Man får en 2019 Model 3 för under 200k nuförtiden.
Citera
2025-04-14, 13:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Men 2019 lät det som att bilarna bara skulle öka i värde?

Nå, har inte sett någon värdeökning på 2019 års teslabilar. Varken då eller nu. Man får en 2019 Model 3 för under 200k nuförtiden.

Nämen, stoppa pressarna! Begagnade bilar går ner i pris - vad är detta?

Tesla visar ända att det finns värde kvar i bilarna även efter de blivit 10 år och gått 35 000 mil.

För under 200k får du en fem år gammal M3 standard range som gått 20k mil.

Tesla står sig helt okay i begpriser. Finns betydligt värre exempel t.ex. MG och Audi.
Citera
2025-04-14, 14:28
Medlem
Citat:
FUD deluxe som heeeelt oväntat plockas upp av svensk idiotmedia och ni korkskallar här i tråden. En korkad dansk som tror han ska få nästan nypris för sin gamla bil. Vet inte om de ändrat skattereglerna i Danmark sedan idiotdansken köpte sin bil men man kan plocka upp en ny M3 för 300k DKK dvs 450k SEK. Klart dumdansken inte hittar nån köpare till sin svettiga gamla bil då för 300k

Han köpte den för 590 000 SEK (400 000 DKK) och försöker sälja den för 295 000 SEK (200 000 DKK).

Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det dåligt andrahandsvärde. Får han inte ens 50% efter 3,5 år så är det dåligt. Och nej, kom inte med den gamla klyschan att "alla bilar tappar 50% på 3 år" för den är inte sann. Aldrig varit. Möjligen 50% mot listpris vid inbyte. Men räknat mot nettopris samt egen försäljning så brukade det vara ~65%. På senare tid, tack vare inflation och högre nypriser, så har det varit ännu mycket bättre på många bensin- och dieselbilar.

Jag var själv bjuden en bra bit över 600' för min Model S av Riddermark hösten 2022. Borde ha tagit det. Nu får jag kanske 200-250' för den. Marknaden har kapsejsat, långt innan det här med Musk iofs. Dyr helförsäkring, många typfel osv. Men det blir ju inte bättre nu direkt.

Bara på grund av förmodat fortsatt uselt andrahandsvärde avråder jag alla från att köpa Tesla. Fast jag avråder från alla dyra elbilar om jag ska vara ärlig. Privatleasing eller operationell leasing med garanterat restvärde är enda sättet.
Citera
2025-04-14, 14:35
Medlem
raskenss avatar
Påminner om att horbocken, landsförrädaren och Teslers CEO under lång tid heligt lovat att en Tesla kommer att behålla sitt värde och vara en bra investering just för att den behåller värdet. En sedelpress har han många gånger skrutit om att bilen är.

Fråga än om han ljugit medvetet eller om han bara är en patologisk lögnare.
Citera
2025-04-14, 14:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Han köpte den för 590 000 SEK (400 000 DKK) och försöker sälja den för 295 000 SEK (200 000 DKK).

Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det dåligt andrahandsvärde. Får han inte ens 50% efter 3,5 år så är det dåligt. Och nej, kom inte med den gamla klyschan att "alla bilar tappar 50% på 3 år" för den är inte sann. Aldrig varit. Möjligen 50% mot listpris vid inbyte. Men räknat mot nettopris samt egen försäljning så brukade det vara ~65%. På senare tid, tack vare inflation och högre nypriser, så har det varit ännu mycket bättre på många bensin- och dieselbilar.

Jag var själv bjuden en bra bit över 600' för min Model S av Riddermark hösten 2022. Borde ha tagit det. Nu får jag kanske 200-250' för den. Marknaden har kapsejsat, långt innan det här med Musk iofs. Dyr helförsäkring, många typfel osv. Men det blir ju inte bättre nu direkt.

Bara på grund av förmodat fortsatt uselt andrahandsvärde avråder jag alla från att köpa Tesla. Fast jag avråder från alla dyra elbilar om jag ska vara ärlig. Privatleasing eller operationell leasing med garanterat restvärde är enda sättet.

Det där har alltså inget med Tesla att göra - så varför dra igång en artikel i svensk media om nån dumdansk som ska sälja sin bil? Han har "drabbats" av att Tesla har sänkt priserna och förbättrat sina bilar.

Klassisk FUD - IIIIIIInnngen köper Tesler titta här ett jättedåligt exempel från ett annat land där en person ska sälja en bil och inte får det pris hen vill ha!

Ska Tesla sluta förbättra och prispressa sin produktion så de också måste höja priserna på bilarna varje år så begvärdet bevaras? Verkar ju jättedumt.
Citera
2025-04-14, 14:56
Medlem
Citat:
Det där har alltså inget med Tesla att göra - så varför dra igång en artikel i svensk media om nån dumdansk som ska sälja sin bil? Han har "drabbats" av att Tesla har sänkt priserna och förbättrat sina bilar.

Klassisk FUD - IIIIIIInnngen köper Tesler titta här ett jättedåligt exempel från ett annat land där en person ska sälja en bil och inte får det pris hen vill ha!

Ska Tesla sluta förbättra och prispressa sin produktion så de också måste höja priserna på bilarna varje år så begvärdet bevaras? Verkar ju jättedumt.

Det har med Tesla att göra. Också. Många begagnathandlare köper inte in Teslor numera eftersom Tesla hattat så mycket med priset. Främst prissänkningar som gjort att de suttit med skägget i brevlådan om de haft många begagnade Teslor i lager. Det är för stor risk helt enkelt.

Teslas strategi har ju varit att prioritera nya kunder och mer eller mindre pissa befintliga kunder i ansiktet. Det fungerar ju så länge man har tillväxt.
Senast redigerad av Locifer 2025-04-14 kl. 14:59.
Citera
2025-04-14, 15:01
Medlem
Citat:
Det har med Tesla att göra. Också. Många begagnathandlare köper inte in Teslor numera eftersom Tesla hattat så mycket med priset. Främst prissänkningar som gjort att de suttit med skägget i brevlådan om de haft många begagnade Teslor i lager. Det är för stor risk helt enkelt.
Även Tesla själva stoppar inbyte av cybertruck.

https://www.dagensps.se/motor/tesla-vagrar-ta-tillbaka-cybertruck-agarna-fast-med-osaljbar-pickup/

2400 osålda i lager i usa.

” Priserna på begagnade Cybertrucks har kollapsat under det senaste året. Enligt Electrek har andrahandsvärdet sjunkit med hela 55 procent jämfört med föregående år, 13 procent de senaste tre månaderna och 6 procent bara den senaste månaden. Det är en snabb nedgång för vilken bilmodell som helst, och särskilt för en som lanserades med så mycket uppmärksamhet.

En del av problemet är osäkerheten på begagnatmarknaden. Eftersom Tesla inte tar tillbaka Cybertrucks i inbyte, är även andra bilhandlare försiktiga. De ger ägarna låga bud och avvaktar för att se var priserna stabiliseras. Många begagnathandlare vill helt enkelt inte ta in en bil med så osäkra andrahandsutsikter.”

Går bra nu för slusk.
Citera
2025-04-14, 15:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Teslas strategi har ju varit att prioritera nya kunder och mer eller mindre pissa befintliga kunder i ansiktet. Det fungerar ju så länge man har tillväxt.

Tesla får som vanligt 99% av uppmärksamheten, men detta gäller överlag för elbilar då det är en produkt som utvecklas och pressas prismässigt (vilken man kanske kan skylla på Tesla då de driver utvecklingen och konkurrensen). Vill du hellre ha högre priser varje år som med fossilbilen?

Prisnedgången på elbilar är inget konstigt historiskt egentligen, men de senaste 5-10 åren har det varit lite annorlunda för bilar där begagnatpriser har varit på tok för höga.
Citera
2025-04-14, 18:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Även Tesla själva stoppar inbyte av cybertruck.

https://www.dagensps.se/motor/tesla-vagrar-ta-tillbaka-cybertruck-agarna-fast-med-osaljbar-pickup/

2400 osålda i lager i usa.

” Priserna på begagnade Cybertrucks har kollapsat under det senaste året. Enligt Electrek har andrahandsvärdet sjunkit med hela 55 procent jämfört med föregående år, 13 procent de senaste tre månaderna och 6 procent bara den senaste månaden. Det är en snabb nedgång för vilken bilmodell som helst, och särskilt för en som lanserades med så mycket uppmärksamhet.

En del av problemet är osäkerheten på begagnatmarknaden. Eftersom Tesla inte tar tillbaka Cybertrucks i inbyte, är även andra bilhandlare försiktiga. De ger ägarna låga bud och avvaktar för att se var priserna stabiliseras. Många begagnathandlare vill helt enkelt inte ta in en bil med så osäkra andrahandsutsikter.”

Går bra nu för slusk.
Cybertrucken är ett skämt. Endast 6406 sålda cybertruck under hela Q1. Då läste jag att man sålde runt 4000 i januari då man sänkte priset med 20K dollar efter årsskiftet. I februari och mars alltså bara drygt tusen cybertruckar sålda per månad, man kommer att landa under 20 000 sålda CT under hela året i den takten.
Lite annat än dom 250K bilar i året som Skum lovade.
Citera
2025-04-14, 18:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Jag har åtminstone inte haft mina kletiga pungkulor på datorn jag köpte för ett par år sedan och tappat 50% i värde.

...inte varje dag iaf.
Citera
2025-04-14, 19:32
Medlem
DVikings avatar
Teslas SC-nätverk är störst, billigast och överlägset bäst!

https://teslaclubsweden.se/teslas-laddnatverk-billigast-och-palitligast/

En riktig pengamaskin där cashen rullar in ju fler elbilar som rullar på vägarna. $TSLA to the moon!
Citera
2025-04-14, 19:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag har åtminstone inte haft mina kletiga pungkulor på datorn jag köpte för ett par år sedan och tappat 50% i värde.

...inte varje dag iaf.

Horbocken, landsförrädaren och den patologiske lögnaren hävdade redan 2019 att teslabilar kommer att öka i värde:

https://electrek.co/2019/04/12/tesla-vehicles-appreciating-assets-self-driving-elon-musk/?utm_source=chatgpt.com

Det patologiske lögnaren är dålig på att hålla sina löften.

“Buying a car today is an investment into the future. I think the most profound thing is that if you buy a Tesla today, I believe you are buying an appreciating asset – not a depreciating asset.”

Nu är ioförsig Tesla en religiös sekt så dom kan säga vad som helst. Vem vet Jesus kanske verkligen gick på vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in