2025-04-13, 13:12
Medlem
Har man fått klarhet angående alla Walkie-Talkie observationer?
Citera
2025-04-13, 16:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det verkar som om en krypande insikt har börjat nå klientelet i Stora MOP-tråden.

Nej vi har alltid vetat att du fantiserar fritt.

Finns ingenting som antyder en interaktion vid Sari.
Citera
2025-04-13, 16:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej vi har alltid vetat att du fantiserar fritt.

Finns ingenting som antyder en interaktion vid Sari.

Här vilar tyvärr ett derbyspöke:

Sari - Bohemia: 1-0.
Citera
2025-04-13, 16:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Nej. Och det är inte helt lätt att komma runt. Visst man kan köpa rykten om knarkspan och utan bevis koppla WT till det.

Men det kommer jag inte köpa förrän man bevisar att legitim WT förekom.
Citera
2025-04-13, 16:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Här vilar tyvärr ett derbyspöke:

Sari - Bohemia: 1-0.

Det finns en anledning till att internet skrattade ut den anonyma palmespanaren som sa till Jeremiah att han trodde Palme snäste av SE vid Sari. För det var sån hittepå som inte var något annat än en gissning som inte hade något med materialet att göra. Han kunde lika gärna sagt "jag tror Palme fick glåpord kastade på sig utanför banken". Total gissning utan stöd i materialet.

Men ja, SEkten har konspirationsteoretiker-hjärnor, Vi vet hur dom försöker koppla ihop alla ovidkommande saker, likt tex Hedberg.

Allmänhetens intresse har hamnat på den riktiga mördaren till slut. 2024/2025 blev året allt vändes rätt och vi kan glömma detta mord nu. Mördaren dog 2008.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-04-13 kl. 17:05.
Citera
2025-04-13, 20:09
Medlem
Men men till alla er som kritiserar teorin om hur Christer Andersson skulle kunna vara Olof Palmes mördare. Att sveriges mest igenkända människa den tiden gick helt öppet och åkte tunnelbana och dessutom stod utanför bio grand i folkvimlet i över en kvart och pratade vitt och brett med alla möjliga gör givetvis att ryktet om detta spritt sig som en löpeld i sjutton led. Han lär ju ha blivit förföljd hela vägen från tunnelbanan till bion av både de som älskar honom och hatar honom, och det fanns även gott om telefonkiosker här och där att ringa allehanda bekanta ifrån och skvallra om vem man just sett på stan. Tusentals människor lär ha skvallrat om att de sett Olof Palme på stan denna fredagkväll, till alla möjliga vänner och bekanta. Teorin är väl att Christer Andersson på något sätt fått reda på det hela, antingen genom att själv vara på stan eller att någon berättat det för honom, vilket alltså är mycket sannolikt. Exakt hur det gått till är ju visserligen intressant, men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Om han nu hade några polare lär de ju garanterat allihop vetat att han verkligen hatade Olof Palme. Hade jag själv haft en sådan polare så skulle jag lätt ha kunnat ringt från en telefonkiosk och skvallrat om det makabra jag sett, att ikväll springer visst stadsministern lös på stan också, typ grisen är lös haha, om inte annat bara för att retas. Jag skulle väl inte ha tänkt mig att min lite halvgalna polare skulle gå så långt som att verkligen springa ner och mörda honom. De flesta som berättat om stadsministerns rundsvirande på stan denna fredagkväll lär väl istället varit alla de som älskade honom, eller bara skvallrade i allmänhet bland vänner och bekanta. Vem som helst skulle m.a.o. alltså ha kunnat vara det man med dagens engelskifierade språkbruk skulle kallat "goaren", den som avslöjat var offret befinner sig för mördaren. Kanske dessutom i andra eller tredje eller varför inte fjärde led. Det går snabbt att ringa. Det lär hur som helst ha varit tusentals människor denna kväll som berättat vitt och brett för alla de känner att de, hör och häpna, sett ingen mindre än stadsministern, alltså utan att ha en aning om att detta skvallrande i några led senare också skulle orsaka stadsministerns död. Nån som kände nån som kände nån. Även utan att använda telefoner kan ju någon polare till C-A alltså ha sprungit hem till honom och knackat på dörren och skvallrat, utan att ens då och för den skull haft en aning om att något skulle hända. Och även om det alltså var Andersson själv som hyfsat slumpmässigt var ute på stan den kvällen och råkade se Palme med egna ögon, vilket inte heller är otänkbart, alltså att skvallet helt enkelt inte behövdes, så har han ändå haft möjligheten att förfölja palme till bion, se vilken bio han gått in på och alltså räkna ut ungefär när bion slutar, och då haft över en timme på sig att springa hem och ta några rejäla supar och fundera över vad han ska göra. Varför inte svepa en hel flaska sprit och varför inte allehanda tabletter också, därefter bli sne som fan i fyllan, och sedan ladda puffran och klä upp sig i dagens mördar-outfit, varför inte sikta lite i spegeln och tänka filmen taxi driver, "you talking to me?" och sedan säga till sig själv, att "nu ska du dö din jävel!". Utan att ens då direkt veta ifall han verkligen ska göra det eller inte. Men han laddar puffran och går ner till sveavägen för att ställa sig utanför bion och vänta med hat i blicken. Ett stirrande fyllehat, precis som vittnena hade sett honom. Resten är historia.

Teorin är alltså att den s.k. grandmannen mycket riktigt är Christer Andersson, som alltså redan då visste mycket väl att Palme sitter på bion och strax kommer ut, haft god tid på sig att förbereda sig med laddad puffra innanför västen och säkert några rejält hämmande supar för den delen också. Här sitter hans största hatobjekt och avnjuter en biofilm bland vanligt folk medan han själv just blivit ruinerad pga dennes politik. När stadsministern väl kommer ut så är det givetvis ingen som tänker på C-A i vimlet, förrän det börjar bli riktigt få kvar. Han har sedan förföljt paret en bit nedför sveavägen, troligen med en svettig hand innanför västen i stadigt grepp om vapnet. C-A kan omöjligen ha planerat det mer noggrant än så, för han visste inte var de skulle ta vägen efter bion. Sonen Mårten sköt säkert upp mordet i några minuter, och hade Palme tagit en taxi så hade kanske ingenting hänt. Planen att även mörda Lisbeth lär väl inte ha dykt upp förrän på vägen ner mot tunnelbanan, när de blev lite mer ensamma. Hon hade nog bara ren tur som inte fick en kula i hjärtat hon med. Det tog några minuters promenad att förfölja paret och med största sannolikhet tänkte han i stunden att det var lika bra att döda båda två, men han missade väl när Lisbeth vände sig så hastigt.

Det hela är verkligen inte osannolikt och jag fattar ärligt talat inte hur det kunnat gå till att detta inte tagits upp som den absolut rimligaste förklaringen från början till slut. Efter 40 års daltande med pundaren Pettersson och skandiamannen och ett dussin andra mer eller mindre galna spår. Att sedan C-A skjuter sig i hjärtat när polisen bankar på dörren året 2008, ja det hade han väl redan tänkt att han skulle göra i flera år ifall polisen kommer. Efter år ut och år in med Petterson i tidningarna och som nu var friad. Eftersom C-A redan varit förhörd flera gånger och uppenbart misstänkt så lär han ju varit helt säker på att de skulle hämta in honom när som helst. Det fanns ju gott om poliser som också var ganska övertygade om att han ljugit i förhören. Orka sitta häktad och behöva hitta på nåt jobbigt sätt att hänga sig inne i en cell sen när man inte har sina vapen längre. Hur kul är det att sitta i finkan egentligen. Den initiala lyckan över att faktiskt ha gjort det hade väl lagt sig för länge sen och nuföritden ångrade han säkert istället att han verkligen gjorde det. Inte fan blev hans liv nåt bättre av det. Istället har han levt i våndor och ekonomiska problem hela sitt liv efter mordet. Att sen anledningen till att det knackade på dörren 2008 egentligen bara var lokalpolisen som inte hade ett skvatt med palmeutredningen att göra, som bara knackade för att han inte svarade i telefonen när brorsan försökte ringa, ja det fick han ju aldrig veta. Han trodde ju att nu kom de äntligen för att hämta honom. Snacka om misslyckat självmord vid ynka 56 års ålder, efter 22 års våndor.

Det är heller inte svårt att föreställa sig hur alltihop gått till vid flykten. Han hade ju som sagt inte planerat exakt var och hur det skulle ske, utan det hade ju lika gärna kunnat skett direkt utanför bion. Men han skuggade väl paret Palme en bit på Sveavägen och när han insåg att paret snart skulle ner i tunnelbanan insåg han ju att det var "nu eller aldrig". Ett beslut i fyllan. Pang pang. Gjort. Efter detta alltså mer eller mindre halvt planerade halvt oplanerade dådet, som liksom bara blev där det blev, av omständigheterna, så sprang han alltså bara upp för trappen och sen ner David Bagares gata och kanske in till höger på smala gränd där nån hade sett nån trycka en stund eller hur det var, om det ens var han. Han lär ju hur som helst slutat springa ganska snart för upptäcker man att man inte är direkt förföljd så innebär det ju bara att folk kommer att komma ihåg att de sett en, vilket de inte gör om man istället går med raska steg som alla andra på stan. Man kan lätt röra sig uppåt 8 km i timmen utan att någon förbipasserade direkt lyfter på ögonbrynen även om man småspringer lite nån gång där ingen ser. Han följer väl regeringsgatan eller birgerjarsgatan norrut och sedan slinker han väl in på tegnérgatan och tar den parallella tulegatan norrut kanske, eller så blir det birgerjarlgatan hela vägen norrut, eller sneddar över till humlegården och ända upp till valhallavägen som någon föreslagit. Oavsett exakt väg så kommer man ju upp till Odengatan till slut, men den är ju onödigt ljus och stor så kan korsar den väl svänger istället västerut på frejgatan hela vägen hem till Hälsingegatan och hans bostad. Troligen samma väg som han tagit många stadspromenader tidigare. Vem skulle överhuvudtaget lägga märke till nån snubbe som går med raska steg precis som tusen andra. Han lär väl att svettats lite när han korsade sveavägen uppe vid vanadis men det lär ju varit knappt 10 minuter efter skotten och inte lär någon märkt av det. Ingen lär ju sett honom slinka in hemma i sin port heller, för vem sitter och övervakar det en fredagkväll. Mindre en nån kvart efter mordet sitter han alltså hemma i lägenheten igen med puffra och allt och tittar på TV som om inget hade hänt. Han lär ju ha varit i extas och kunde inte tro det var sant. För vem skulle kunna räkna ut att det var han? Det var ju ingen som gjorde det heller. Och åren gick. Det var ju inte förrän många långa år senare som han blev uppsnokad genom gärningsmannaprofil och således förhörd. Detta efter åratal av att ha hört eländet i nyheterna och på löpsedlar stup i kvarten. Pundaren Petterson njöt ju verkligen av uppmärksamheten och började säkert t.o.m. tro att det verkligen var han som gjort det under en minneslucka i pundarfyllan eller nåt, såpass att han t.o.m. erkände i hopp om att göra historien till verklighet. Snacka om att försöka ta den tvivelaktiga äran för något han inte gjort. Sen när han blev friad och spaningen intensifierades lite mer blev det ju lite svettigare för C-A. Han hade ju kunnat bespara oss många års ovisshet och miljoner i utredningsarbete men det var ju inget som han fick någon glädje av. Livet var ju ändå ganska värdelöst för honom. Lika bra dö samma död som Olof Palme, genom ett skott i hjärtat.

Kalla det gärna en sekt, men jag har i alla fall fått en förklaring. Enda frågan är om det var C-A som var upp till bällstaån nån gång i början av 1990-talet och dumpade puffran som kom upp med magnetfiske för några år sen. Och sen är frågan varför det hela mörklagts under alla dessa år.
Citera
2025-04-13, 20:52
Medlem
Citat:
Det finns en anledning till att internet skrattade ut den anonyma palmespanaren som sa till Jeremiah att han trodde Palme snäste av SE vid Sari. För det var sån hittepå som inte var något annat än en gissning som inte hade något med materialet att göra. Han kunde lika gärna sagt "jag tror Palme fick glåpord kastade på sig utanför banken". Total gissning utan stöd i materialet.

Men ja, SEkten har konspirationsteoretiker-hjärnor, Vi vet hur dom försöker koppla ihop alla ovidkommande saker, likt tex Hedberg.

Allmänhetens intresse har hamnat på den riktiga mördaren till slut. 2024/2025 blev året allt vändes rätt och vi kan glömma detta mord nu. Mördaren dog 2008.

"Mördaren dog 2008"

Fast det är ju rena spekulationer. Möjligt, men gissningar.
Citera
2025-04-13, 21:02
Medlem
Citat:

Det finns inget när det gäller CA och Palmemordet. Noll närvaro både vid Grand som på mordplatsen tiden för mordet, noll motiv, noll tillgänglighet eftersom revolvern låg i ett bankfack på mordkvällen. CA var sjuk och var hemma på mordkvällen. Sannolikt låg CA och sov när mordet skedde.
Citera
2025-04-13, 23:18
Medlem
ThePaleHorses avatar
Det fanns folk som hade tillstånd att gå beväpnade och som gjorde så i sitt yrkesutövande dagligen och den aktuella mordnatten. Man kan ju vara "ensamagerande" trots det. Fast då är det ingen inom polisväsendet utan "någon" på permission som tog tillfället I akt.
Citera
2025-04-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Knappast. Det var någon snubbe som försökte förklara "alla" WT-observationer i någon video på Youtube häromåret, men han avfärdar många på väldigt svaga grunder och egna antaganden.

Nu när Palmeutredningen är öppen och man kan begära ut vilka förhör man vill så framstår det rätt tydligt att det är ytterst få WT-observationer som fått en förklaring. Personerna som setts med WT har inte trätt fram. Det finns några enstaka exempel som fått sina förklaringar, bl a någon vakt vid Skandiahuset. I övrigt är det mest spekulationer, t ex det kan ha varit knarkspanare, det kan ha varit en hemlig övning, etc.

Men varför har då detaljerna om dessa spaningar/övningar aldrig kommit fram? Om de var ute och spanade med WT så var de ju ute på stan i syfte att just SPANA. De borde ju vara potentiellt högintressanta vittnen att förhöra, men jag har i alla fall inte sett något sådant förhör hittills.

Egentligen är det ju de personer som har setts, men inte förhörts, som man borde fästa mest fokus på. Självklart kan det finnas personer som aldrig hört av sig till utredningen som tänkt att de inte har sett något av vikt, men den andra kategorin är den/de personer som faktiskt hade något med mordet att göra.

Det läggs mycket fokus på alla kända personer vid mordplatsens närhet, men jag skulle vilja se någon sammanställning på de personer som setts av olika vittnen under mordkvällen, men som aldrig identifierats. Skulle man på en karta placera ut alla okända personer så kanske man kan få sig en ungefärlig bild av vad som verkligen hänt.
Citera
2025-04-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Knappast. Det var någon snubbe som försökte förklara "alla" WT-observationer i någon video på Youtube häromåret, men han avfärdar många på väldigt svaga grunder och egna antaganden.

Nu när Palmeutredningen är öppen och man kan begära ut vilka förhör man vill så framstår det rätt tydligt att det är ytterst få WT-observationer som fått en förklaring. Personerna som setts med WT har inte trätt fram. Det finns några enstaka exempel som fått sina förklaringar, bl a någon vakt vid Skandiahuset. I övrigt är det mest spekulationer, t ex det kan ha varit knarkspanare, det kan ha varit en hemlig övning, etc.

Men varför har då detaljerna om dessa spaningar/övningar aldrig kommit fram? Om de var ute och spanade med WT så var de ju ute på stan i syfte att just SPANA. De borde ju vara potentiellt högintressanta vittnen att förhöra, men jag har i alla fall inte sett något sådant förhör hittills.

Egentligen är det ju de personer som har setts, men inte förhörts, som man borde fästa mest fokus på. Självklart kan det finnas personer som aldrig hört av sig till utredningen som tänkt att de inte har sett något av vikt, men den andra kategorin är den/de personer som faktiskt hade något med mordet att göra.

Det läggs mycket fokus på alla kända personer vid mordplatsens närhet, men jag skulle vilja se någon sammanställning på de personer som setts av olika vittnen under mordkvällen, men som aldrig identifierats. Skulle man på en karta placera ut alla okända personer så kanske man kan få sig en ungefärlig bild av vad som verkligen hänt.

Intressant.
Du skriver att "Skivis 73" avfärdat alla relevanta walkie Talkie observationer på väldigt svaga grunder och efter egna antaganden.
Det här måste du naturligtvis förklara dig lite närmare kring,eftersom du uttalar dig som du gör.
Jag ser fram emot din argumenation hur du kommit till dessa slutsatser.
Jag utgår från att de vilar på väldigt stark grund och att det inte handlar om dina egna personliga antaganden.
Borde ju vara en lätt match.
Kan man tycka.
Citera
2025-04-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Intressant.
Du skriver att "Skivis 73" avfärdat alla relevanta walkie Talkie observationer på väldigt svaga grunder och efter egna antaganden.
Det här måste du naturligtvis förklara dig lite närmare kring,eftersom du uttalar dig som du gör.
Jag ser fram emot din argumenation hur du kommit till dessa slutsatser.
Jag utgår från att de vilar på väldigt stark grund och att det inte handlar om dina egna personliga antaganden.
Borde ju vara en lätt match.
Kan man tycka.

Nja, jag vet inte vem "Skivis 73" är. Jag tror snarare han hette, eller kallade sig, Anders Olsson eller något sådant vanligt namn.

Nej, bara för att du tycker att jag måste motivera min kritik så kommer jag inte göra det. Jag överlåter till varje fritt tänkande människa att göra sin egen bedömning. Jag uppmanar även till att läsa på om alla WT-observationer grundligt. Har man gjort det så ser man enkelt på vilka svaga grunder man avfärdar WT-observationerna.

Givetvis kan många av WT-observationer vara av en och samma person. Det är naturligtvis inte lika många WT-män som observationer. Om man trott det så kan jag förstå att man blir skeptisk utan att egentligen vara insatt. Men om man läser på om observationerna, när de gjordes, var och av vem så framgår det tydligt att de flesta observationer inte har fått en förklaring, vilket utredarnas PM också visat.

Så länge man inte hittat en rimlig förklaring till alla WT-observationer, så kan man inte utesluta att mordet var organiserat. Och om mordet var organiserat så måste WT ha använts, eftersom de inte visste med säkerhet åt vilket håll paret skulle gå efter bion. I så fall lär flera personer ha varit beredda åt olika håll, utrustade med WT. Det skulle även kunna förklara hur GM visste vem han sköt när han kom upp mot dem bakifrån utan att ha sett deras ansikten. Ingen har heller kunnat bevisa att någon förföljde paret ända från Grand. Kommunikation via WT kan enkelt förklara händelseförloppet. Förstår inte varför så många har svårt att ta in det.
Senast redigerad av Miracklet 2025-04-14 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in