2025-04-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Använder du själv solidity?
Du får gärna utveckla vad du tycker är fördelarna med ethereums account-centriska solidity kontra dom andra språken som används.
Ja, och solidity är ett ganska enkelt språk som gör sitt jobb. Det är inte ett avancerat och extremt robust språk som Rust, och det är inte efterblivet som JavaScript (detta är med flit konstruerat efterblivet).

Marknaden har mer eller mindre valt bort Vyper helt, vilket är i princip objektivt mycket bättre än Solidity. Detta bör vara en ledtråd till att FUD-spåret är helt meningslöst (dels för att Solidity gör sitt jobb, dels för att det är en del av systemet som inte är speciellt viktig att optimera - igen, se utvecklingen för JavaScript).

Krasst: det spelar inte så stor roll.

Om du vill hitta eventuella utmaningar med dagens Ethereum-stack så behöver du kika på EVM snarare än Solidity. Detta kommer du dock inte göra på en eftermiddag.
Citera
2025-04-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ethereum har ingen effektiv allokering av beräkningsresurser, den har inte förmågan att skala beräkningsresurser baserat på efterfrågan, om ett smart kontrakt används i högre utaträckning än vad det finns resurser så drabbar det hela kedjan, i nyare arkitektur använder man sig av lokala avgiftsmarknader som dynamiskt sätter pris på en enskild resurs beroende på efterfrågan, om resurserna tar slut så drabbar det enbart det specifika kontraktet och inte hela kedjan. Ethereum är ineffektivt och orättvist.

Atomic composability… det betyder förmågan hos flera smarta kontrakt eller transaktioner att interagera med varandra i en enda, odelbar operation, vilket säkerställer att antingen alla operationer lyckas eller att ingen av dem gör det, detta är något som ethereum saknar då ethereum använder sig av en rollup-centrerad strategi, rollups är i slutändan miniblockkedjor med sin egen stat, och det begränsar mängden tillstånd som alla program i ethereum-ekosystemet kan komma åt atomärt. Vitalik fördubblar det dåliga skalningsvalet de gjorde, och för just den skalningsvägen måste du kompromissa med det atomära. Fragmenterad state space blääää.

Det är alltså inte ergonomiskt för fem öre att sitta i solidity, den har dessutom så många säkerhetsrisker att du får punga ut hundratusentals kronor för audit kostnader, nyare språk har tillståndsrepresentation och möjliggör mer exakt åtkomstkontroll, eftersom behörigheter kan definieras på objektnivå, detta är mycket säkrare och man sparar tid och pengar.
Med tanke på hur du blandar ihop saker här tror jag chatGTP skulle gissa bättre, så dags att ta tag i generative AI-trenden.
Citera
2025-04-11, 18:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Med tanke på hur du blandar ihop saker här tror jag chatGTP skulle gissa bättre, så dags att ta tag i generative AI-trenden.
Haha, satt just och tänkte att det luktade väldigt mycket ChatGPT över din extra bonus info om Solidity: Det är inte ett avancerat och extremt robust språk som Rust, 😉
Citera
2025-04-11, 19:08
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ja, och solidity är ett ganska enkelt språk som gör sitt jobb. Det är inte ett avancerat och extremt robust språk som Rust, och det är inte efterblivet som JavaScript (detta är med flit konstruerat efterblivet).

Det jag undrade över var vilka DINA anledningar är varför du inte använder språk som gör jobbet snabbare, säkrare och billigare. Vilka fördelar har solidity för DIG?

Du skrev:
Citat:
Förstår ni nu att något blivit fel för er när ni skriver om arkitektur och programmeringsspråk...?

Och samtidigt tokhyllar ethereum som har sämst arkitektur samt programmeringsspråk, så då får du gärna förklara fördelarna och varför just du använder dig av det? Jag är genuint intresserad
Själv gjorde jag min största tabbe när jag började med web3 att gå in i solidity och trodde att "såhär funkar web3", tror vi tappar många utvecklare som lägger av för dom har bara sätt ethereum och tänker likadant. Men fortsätt att tugga glas du, hade varit kul om du kom med något konstruktivt istället för att stå där med en blodig käft och veva dina hycklande ramsor om att ethereum är decentraliserat.
Citera
2025-04-11, 19:18
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Matnyttiga kommentarer.

Har du provat någon annan kedja som du tycker funkar bättre?

Bättre än ethereum? Bäst är alltid vad som fungerar bäst för dig, det kan finnas anledningar att använda sämre alternativ om du har grund för det, annars är det bara okunskap och sämre vetande.
Har egenskaper av EVM, CSM och MVM.

Move är helt klart det bästa språket just nu då det är purpose built, den har en fundamental säkerhet då språket är byggt för att hantera assets och den använder sig inte av account-centric management som bara krånglar till det, med move kommer du närmare web2 och dess objektorienterad programmering.

https://medium.com/@kklas/smart-contract-development-move-vs-rust-4d8f84754a8f
Citera
2025-04-12, 18:17
Medlem
Citat:
Det jag undrade över var vilka DINA anledningar är varför du inte använder språk som gör jobbet snabbare, säkrare och billigare. Vilka fördelar har solidity för DIG?

Du skrev:

Och samtidigt tokhyllar ethereum som har sämst arkitektur samt programmeringsspråk, så då får du gärna förklara fördelarna och varför just du använder dig av det? Jag är genuint intresserad
Själv gjorde jag min största tabbe när jag började med web3 att gå in i solidity och trodde att "såhär funkar web3", tror vi tappar många utvecklare som lägger av för dom har bara sätt ethereum och tänker likadant. Men fortsätt att tugga glas du, hade varit kul om du kom med något konstruktivt istället för att stå där med en blodig käft och veva dina hycklande ramsor om att ethereum är decentraliserat.
Du är alltså en av alla totala nybörjade som gick in i "wEb3" för att det luktade pengar, sitter och läser dynga från influencers (som du kallar för "KOL") halva dagarna, och du är inte ens utvecklare.

Wp.. du kommer säkert få "hjälp" av andra (som tar dina pengar).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2025-04-12 kl. 18:20.
Citera
2025-04-12, 18:18
Medlem
Citat:
Haha, satt just och tänkte att det luktade väldigt mycket ChatGPT över din extra bonus info om Solidity: Det är inte ett avancerat och extremt robust språk som Rust, 😉
Mm för om man hållit på med en sak i 10 år frågar man säkert en AI om basala frågor.

Jävla retards.
Citera
2025-04-12, 18:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Mm för om man hållit på med en sak i 10 år frågar man säkert en AI om basala frågor.

Jävla retards.
Ändå var det precis det som DU anklagade någon annan för...först...
Klappmongo.
Citera
2025-04-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ändå var det precis det som DU anklagade någon annan för...först...
Klappmongo.
Är du på riktigt för handikappad för att ha en helt vanlig dialog? Är det därför du bor på flashback, för att alla springer om du öppnar käften?

Den personen som "aNklAgADeS!1" har uppenbart och specifikt inte spenderat 10 år inom det område han använde en chatbot för att försöka förklara.
Citera
2025-04-14, 08:56
Medlem
Herblaws avatar
Citat:

Den personen som "aNklAgADeS!1" har uppenbart och specifikt inte spenderat 10 år inom det område han använde en chatbot för att försöka förklara.

But i did not, hmmm
Varför känns det som att du svarar sig själv varje gång du gör ett inlägg, slappna av lite, det är ingen biggie att generation 1 kedjor är sämre än gen 3 kedjor.

https://imgur.com/a/TsZf0gJ
Citera
2025-04-14, 15:01
Medlem
Citat:
But i did not, hmmm
Varför känns det som att du svarar sig själv varje gång du gör ett inlägg, slappna av lite, det är ingen biggie att generation 1 kedjor är sämre än gen 3 kedjor.

https://imgur.com/a/TsZf0gJ
Snälla underhåll oss nu alla i tråden med att beskriva dessa tre olika generationer.

Jävla retards.
Citera
2025-04-14, 17:09
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Snälla underhåll oss nu alla i tråden med att beskriva dessa tre olika generationer.

Jävla retards.

Gen 1 - Btc
Gen 2 - Ethereum
Gen 3 - Sui

Gen 3 kedjor är snabbare och kan skala, vilket möjliggör för mass adoption.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in