Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag fick för några dagar sedan möjlighet irl till en djupintervju/diskussion med en etherhållare. Det handlar om en högintelligent datanörd, kan man säga, utan formell ekonomisk utbildning.
Intressant nog hade han tappat intresset för ether efter övergången till PoS och väntade nu mest på ett bra tillfälle att sälja de ether han hade kvar.
När jag undrade om det falnade intresset, trots att PoS uppenbarligen visat sig fungera, framhöll han särskilt att ether blev mindre värd när det inte längre krävdes elektricitet/arbete för att få fram nya ether.
Han anslöt sig alltså till en informell variant av den av de flesta ekonomer avfärdade arbetsvärdeteorin.
Det verkar som att i verkligheten, med verkliga människor som aktörer, spelar mängden arbete som har krävts för att frambringa en vara en viktig roll för hur varan kommer att värderas av såväl säljare som köpare. Definitivt spelar detta en roll för just den här etherhållaren, åtminstone.
Om något har frambringats gratis på fem minuter så kommer säljaren att tveka att ta ut priset tio tusen kronor, t.ex., och köparen kommer att tveka att betala tio tusen kronor även om han vill ha varan.
Om säljaren däremot har fått lägga hundra timmars arbete för att frambringa varan kommer han att tveka att sälja den billigare än för tio tusen kronor och köparen kommer att vara mer betalningsvillig om han vill ha varan. Om köparen försöker pruta ner till t.ex. tusen kronor så blir det ingen affär överhuvudtaget, om inte säljaren är desperat.
På så vis kommer mängden arbete för att producera något att påverka priset indirekt, genom att påverka hur lågt pris som är acceptabelt för säljaren och hur högt pris köparen är villig att betala.
Denna psykologiska effekt, som Satoshi tog hänsyn till i konstuktionen av bitcoin, trots att den förkastas av de flesta ekonomer (men godtas av vissa guldmyntfotsförespråkare) gick förlorad för Ethereum i och med övergången till PoS, och därmed tappades en delmängd av marknadsaktörerna. Kan det vara detta vi ser i ETH-BTC-grafen, förstärkt av att folk säljer på grund av den dåliga prisutvecklingen? Priset har ju gått endast utför sedan övergången till PoS.
Inlägget som helhet blir rent flum, för en viktig sak du helt missar här är att Satoshi inte hade något alternativ. Satoshi uppfann fungerande PoW. Han visste inget sätt att göra fungerande PoS. Det uppfanns långt senare.
Vad gäller PoW vs PoS och priser på coins har det dock varit (och är) osäkert; vi behöver emperi innan vi vet, vilket vi inte har tillräckligt ännu.
För många år sedan var alla mina pengar i ETH. Detta var för att jag ville se plattformen byggd. Men det var också mycket pengar, så jag var för plånbokens skull väldigt orolig för övergången till PoS.
Har nog aldrig sett någon annan prata om det någonsin, men jag tror att det kan bero på att PoS varit "up only": som sagt existerade inte PoS (mer än konceptuell ofärdig ide) när bitcoin begav sig, och inte heller 5 år senare. Sedan har Ethereum successivt hela tiden skapat rimligare och rimligare variant av PoV, vilket sedan också av en slump närmade sig deflationära egenskaper.
Då tror jag folk har missat att dessa enheter (likt guld) prisätts på marginalen via spekulation. Det är hela tiden bara en bråkdel av priset som drivs fundementalt.
Vi vet vad som händer vid PoW: Kina investerar i enorma datacenter vars enda funktion är att minea BTC. Över tid byggs en enorm otymplig infrastruktur upp som ensidigt försvarar priset på BTC. Vid PoS sitter de inte fast på samma sätt.
Det Ethereum nu gör är en ny väg till en sådan situation: organisationer bygger med Ethereum som säkerhet, vilket gör dem beroende av $ETH. För en enkel väg till att förstå hur detta blir en liknande situation så föreställ dig att Microsoft Azure var beroende av säkerhet från Ethereum.
Denna emperi kommer vi inte se utspela på ett tag.
-------
Angående ETHs spekulationsstatus är det bara att öppna tex X.com: precis alla inlägg är direkt felaktig information. Så det är ganska lätt att konstatera att ETH som spekulation är i en extrem bear-market, och PoW vs PoS kan då på sin höjd vara en förklaring till att det inte försvaras på samma sätt som BTC (vilket dock är rätt naturligt om man förstår ovan, dvs blockchain är överhuvudtaget inte en relevant del av ekonomin idag).