2025-04-14, 01:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Stämmer, jag gjorde det i London nyligen.
Jobbat hela dagen, åkte efter jobbet, landar i London 23, ska ha möte kl 09 dagen efter, aldrig varit där förr.
Heathrow express och sen taxi till hotellet! Skulle säkert kunnat spara 500 kr på att lära mig var bussen är, hur tunnelbanan fungerar, vilken linje som stannar där jag vill och hur jag hittar den..... jag försökte lite halvhjärtat göra det de tre sista veckorna innan resan, men det blev aldrig någon ledig tid över.

Jag hade också gjort det om jag hade kunnat. Jag har inget problem med att folk gör det som arbetar på privata företag. Däremot vet jag inte hur sugen jag är på att mina skattepengar ska finansiera politikers lyxresor. De kan banne mig flyga ryan air som vanligt folk och ta tunnelbana. Första klass och taxi överallt med sprit och lyxmiddagar.... ifall privata företag går med på att betala sådant för sina anställda så missunar jag inte dom det. Men politiker tjänar redan för mycket så ska dom ha lyx så får dom enligt mig betala för det själva. Eller så får dom se till att fixa att vi har fungerande skola, sjukvård, äldreomsorg, psykiatri etc först. När dom löst det så kan jag nog unna dom en flaska riesling.
Citera
2025-04-14, 01:16
Medlem
Vem fan orkar åka buss mer än absolut nödvändigt? Arlanda express är helt klart enklaste sättet att ta sig till Arlanda om man bor i stan. Visst är det nice med taxi men det kostar ju en förmögenhet.
Citera
2025-04-14, 01:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Dom enda som åker Arlanda Express är turister och färskingar, en och annan miljömupp också.
En gång sen aldrig mer.
Jag betalar hellre för en dyrare taxiresa än att pröjsa närmare 1000 spänn tur och retur med tåg.
Naturligtvis har dom megarabatt om man åker flera, annars hade deras prissättning varit helt bisarr och gjort det mångdubbelt dyrare än att sätta sig i en taxi.
Ni ska fortfarande ta er till/från centralen såvida ni inte är turister och bor på hotell i närheten. Hur mennar ni att expressen är smidig? Är man ett större sällskap så är taxi helt klart billigast, går inte att komma ifrån.
Eller gör som jag, ta bilen. Långtidsparkering om man vill snåla, stå i garaget direkt vid terminalen om du är beredd att öppna plånboken.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-14 kl. 01:35.
Citera
2025-04-14, 02:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Bojkotta skiten

Alla inblandade korrupta as bör skjutas.
Ja, vilken jävla korruption. Sån här korruption göder extremism och urholkar demokratin.
Citera
2025-04-14, 02:33
Medlem
micke_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kolla på wien. Där kan du komfortabelt åka med snabbtåg på max 20 minuter in tilll city för 50kr och kan om du vill ta en kaffe i restaurangvagnen för 30 spänn.
I Wien så ligger ju priset på 24€ vilket ger ungefär 260-270 kronor dock ska det erkännas att de tågen har lite högre klass än Arlanda Express.

Alternativet till tåg är ju taxi eftersom att åka buss är som att bo på vandrahem istället för hotell dvs inget man gör frivilligt.
Citera
2025-04-14, 02:51
Avstängd
Va? Sist betalde jag 120kr typ. Fett skönt tåg ju.
Citera
2025-04-14, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_gbg
I Wien så ligger ju priset på 24€ vilket ger ungefär 260-270 kronor dock ska det erkännas att de tågen har lite högre klass än Arlanda Express.

Alternativet till tåg är ju taxi eftersom att åka buss är som att bo på vandrahem istället för hotell dvs inget man gör frivilligt.

24,90 euro fram och tillbaksbiljett=12,45 euro=138kr(och då är kronan ändå svag som fan) eller 14,90 enkel väg på arlanda express liknande tåget i wien.

Lite samma sak att de blåser turister med reklamskyltar på flygplatsen i wien över 300% dyrare enkelbiljett än vanliga snabbtåg men det är fortfarande över 50% billigare än arlanda express trots usel kronkurs.
)Skulle de haft samma monopol som de mutade svenska politikerna gett till expressen så skulle de också höja priserna på samma sätt och skratta åt sina kunder som är korkade och försvarar en 20minuters tågresa för 340spänn som billig).

Eller sätta i 5 euro sedel i maskinen=4,50 euro är biljettpriset=50kr om man tar de vanliga komfortabla snabbtågen med restaurangvagn in till city.
Senast redigerad av Blatteman 2025-04-14 kl. 03:42.
Citera
2025-04-14, 04:42
Medlem
Niggwards avatar
Bra val om man har tidspress och inte vill riskera ta buss/bil för minsta snöflinga eller löv kan skapa köer, förseningar.

Typ enda anledningen jag själv tagit iaf
Citera
2025-04-14, 05:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man har SL-kort så är det smidigaste i förhållande till priset att ta vanliga pendeltåget till Arlanda.

Kostar 147 kr att släppas in på flygplatsen från stationen.

Bra tips. Har faktiskt aldrig valt detta alternativ trots att jag är infödd stockholmare

Hur långt ifrån flygplatsen ligger pendeltågsstationen Arlanda C? Är det gångavstånd till Terminal 5 t.ex. eller måste man även åka buss?
Citera
2025-04-14, 07:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Bra tips. Har faktiskt aldrig valt detta alternativ trots att jag är infödd stockholmare

Hur långt ifrån flygplatsen ligger pendeltågsstationen Arlanda C? Är det gångavstånd till Terminal 5 t.ex. eller måste man även åka buss?

Uppgången från stationen ligger i Sky City precis vid Terminal 5.
Citera
2025-04-14, 07:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Uppgången från stationen ligger i Sky City precis vid Terminal 5.

Aha, där ser man. Tack igen för tipset då! 👍
Citera
2025-04-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag betalar alltid ur egen ficka när jag åker privat.
Men vänsterblivna som du verkar vara är enbart avundsjuk på oss som kan åka på tjänsteresor.

Jag tycker Arlanda Express funkar mycket bra och prisvärt.

Nej, det är inger fel på deras service. Den fungerar utmärkt.

Däremot blir det ju lite intressant om man tittar i ett större perspektiv. Att Svensson knappast var målgruppen framgår ju ganska tydligt. Men frågan är hur man resonerade politiskt innan bygget ? Att det var skit samma att långt ifrån alla skulle ha råd att åka bara banan blev av ?

Det är väl lite samma problem som Öresundsbron ? Det kostar väl runt 500 spänn enkel för en sketen liten personbil ?

Hade Öresundsbron och Arlandabanan byggts i offentlig regi kunde man självklart finansierat den med avgifter till dess att det var betalt. Men då kunde man samtidigt sedan sänkt avgifterna rejält efter det..

Problemet med OPS-projekt blir ju att man får betala in absurdum till tidens slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in