2025-04-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Det är inte ens staten, inte den svenska åtminstone. Då hade det inte varit lika illa. Pengarna går direkt till de kinesiska och australiensiska ägarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlandabanan

Citat:
Arlandabanan ägs av svenska staten och förvaltas av ett statligt helägt bolag, Arlandabanan Infrastructure AB.

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockholm/transportf%C3%B6rmedling/2K158PTI5YI2J

Vad jag kan se så drar de in nästan 60 miljoner om året och gör en vinst på 30-40 miljoner.
Citera
2025-04-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag kommer ihåg att vänsterpartiet blev sura. Enda gången jag hållit med vänsterpartiet. Varför i helvete ska Sverige köpa in denna tjänst av Kinas kommunistiska parti?

Dessutom är det den dyraste tågbiljetten till en flygplats i Europa.

Det måste ju vara någon deal att så länge vi låter A-train hållas så blir Volvo Cars kvar i Sverige eller dylikt.

Snarare mutpengar under bordet som vanligt.

Hela 6-7-klövern är lika vidriga och håller på med dessa saker så det går inte att rösta på nån i nästa val men undantag i vissa frågor där vänsterpartiet och miljötalibanerna håller sin ståndpunkt men det går inte att rösta på dom heller så 8klövern är oröstbara..
Citera
2025-04-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du en fattig stackare med lön i nivå med CNC operatörer. Det är därför du gnäller om 340 kr.
Semesterresa var bara ett exempel. Charter var det mycket länge sedan jag åkte och oftast nu resor i tjänsten vilket företaget betalar allt inklusive Arlanda express.
Du har väl med dig egna smörgåsar när du reser för priset för mat på Arlanda är nog mer än vad fattiga stackare som du klarar.

Du gjorde precis bort dig själv som en pajas.

Det är företaget som betalar dina tjänsteresor.Alltså vi skattebetalare som får betala dina resor när företaget drar av kostnaden.

Du är med andra ord en parasit som tycker att det är schysst pris när skattebetalarna betalar en del av dina resor som du själv inte vill betala.
Pengar som genom skatteplanering går till några få konton ofta till utlandet och slutar skapa jobb i sverige så vi får betala lite mer i skatt istället.

Sluta vara så snål och börja betala 680 spänn ur egen ficka. Sen kan du snacka strunt bäst du vill efter det.
Senast redigerad av Blatteman 2025-04-13 kl. 15:36.
Citera
2025-04-13, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlandabanan

https://www.allabolag.se/foretag/arlandabanan-infrastructure-ab/stockholm/transportf%C3%B6rmedling/2K158PTI5YI2J

Vad jag kan se så drar de in nästan 60 miljoner om året och gör en vinst på 30-40 miljoner.

Citat:
Företaget som driver Arlanda Express heter A-Train AB, och har fram till 2050 ensamrätt på trafiken (en avtalsenlig förlängning med tio år gjordes hösten 2019).[4] A-Train AB ägdes från och med januari 2004 till 100 % av australiska Macquarie Group, efter att tidigare ha ägts av det konsortium som byggde Arlandabanan.

Sedan 2014 ägs A-Train av ett konsortium bestående av State Super, Sunsuper och SAFE. STC Pooled Fund (State Super) är en australiensisk pensionsfond som förvaltar pensionstillgångar för offentligt anställda. State Super äger 37,5 % av aktierna. Sunsuper Pooled Superannuation Trust (Sunsuper) är en av Australiens största pensionsfonder. Sunsuper äger 25 % av aktierna. State Administration of Foreign Exchange (SAFE) är ett underdepartement till kinesiska regeringen med ansvar för kinesiska statens utlandsplaceringar. SAFE kontrolleras av kinesiska centralbanken, som har uppdragit åt SAFE att förvalta dess utländska placeringar. Vid investeringar i fastigheter och infrastruktur i Europa företräds SAFE av det engelska dotterbolaget Ginko Tree Investment Ltd (GTIL). SAFE/GTIL äger 37,5 % av aktierna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express
Senast redigerad av Ogiltig.narvaro 2025-04-13 kl. 15:37.
Citera
2025-04-13, 15:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
JA de var ju billig taxi men bankmaffian har ju gjort så att globalistgrisarna inte emot landets valuta i sverige.

I andra länder går det att betala uber,bolt å såna med riktiga pengar men inte här så då kan man lika gärna ta flixbus (Brukar aldrig va fullsatt) eller åka sl genom märsta.

Det är inga problem att betala Uber med cash. Det har jag gjort flera gånger. Men då har jag haffat bilar på gatan i och för sig…
Citera
2025-04-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad snackar du för skit? Både SJ, SL och Mälartåg har tåg till Arlanda. Monopol my ass.

Den enda som snackar skit är du.

Du verkar inte veta vad ett monopol är.

Globalisterna på a-train har total monopol och klarar inte av vanlig hederlig konkurrens utan måste tvinga kunderna att betala och kan på detta sätt onormalt hålla uppe priset pga deras monopol .

Därför de var tvungna att hyra in vakter eftersom så många steg av från sj(på vägen) och vanliga tåg på arlanda och sen byggde svinen en spärr där man betalar deras sjuka monopolpris även om man åkt till flygplatsen med helt andra bolag som sj och sl.

Ingen jävel som betalar själv skulle åkt med arlanda express om de skulle tillåta vanlig konkurrens.

Ingen skulle ha så låg iq att de betalar 340kr till ett utsugarföretag istället för 80kronor med sj.

Arlanda express skulle få stänga av de flesta av sina avgångar om man skulle ha normal konkurrens.

Det skulle de inte göra så de skulle sänka sina priser till lite över 100kr per biljett om mutpolitikerna skulle tvinga dom att öppna upp för normal konkurrens.
Citera
2025-04-13, 15:54
Medlem
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express

Du verkar ha lite dålig läsförståelse.

Arlandabanan ägs av Svenska staten.

Arlanda Express drivs av A-train.

Sen är det ju fler företag som trafikerar banan. Mälartåg, SJ osv.

Kolla själv på SJ:s sida - resa från Stockholms Central till Arlanda = dyrt. Resa från Stockholms Central till Uppsala (samma tåg) kostar mycket mindre trots att det är nästan dubbelt så långt.

Alla dessa företag betalar väl dyra pengar till Arlandabanan (dvs svenska staten) för att kunna trafikera/använda stationen vid Arlanda.

En stor del av priset för en biljett på Arlanda Express hamnar alltså hos svenska staten.
Citera
2025-04-13, 15:58
Avstängd
Citat:

Kolla själv på SJ:s sida - resa från Stockholms Central till Arlanda = dyrt. Resa från Stockholms Central till Uppsala (samma tåg) kostar mycket mindre trots att det är nästan dubbelt så långt.

Alla dessa företag betalar väl dyra pengar till Arlandabanan (dvs svenska staten) för att kunna trafikera/använda stationen vid Arlanda.

En stor del av priset för en biljett på Arlanda Express hamnar alltså hos svenska staten.

Nej, de pengarna går till A-train. Som sedan skickar dem till Luxemburg och inte betalar en krona i skatt. Ingenting går till svenska staten.
Citera
2025-04-13, 16:29
Medlem
Jag. Vad är alternativet? Taxi? Jag tänker då inte åka kollektivt vilket dörr till dörr skulle ta närmare två timmar.
Citera
2025-04-13, 16:32
Medlem
Citat:

Nej din idiot. Arlandakonsortiet byggde banan och lämnade över den till staten i utbyte mot rätt till avgifter för varje person som stiger av eller på vid Arlanda Central oavsett bolag. Plus att man själva driver Arlanda Express.

För resenärer till och från Arlanda Central är avgiften just nu runt 122 kronor. Och de pengarna går alltså INTE till staten ditt klappträ.
Citera
2025-04-13, 16:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du är ekonomiskt oansvarig och tror att det är tufft, vi fattar.
Att du hade tagit det även om det kostade lika mycket som att ta en uber direkt från dörren säger ju allt. Men jag antar att du bor i någon sunkig förort och att det hade kostat ännu mer för dig med taxi.
Jag har god ekonomi så jag inte behöver vända på slantarna.
Det kunde du haft också om du inte slarvat bort din utbildning.

Den resa jag beskrev kostar vanligen 50-90.000 kr för mig och frugan ock då spelar väl det ingen roll om Arlanda Express kostar 340 kr per person.

Nej jag bor inte i en förort.
Citera
2025-04-13, 16:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du gjorde precis bort dig själv som en pajas.

Det är företaget som betalar dina tjänsteresor.Alltså vi skattebetalare som får betala dina resor när företaget drar av kostnaden.

Du är med andra ord en parasit som tycker att det är schysst pris när skattebetalarna betalar en del av dina resor som du själv inte vill betala.
Pengar som genom skatteplanering går till några få konton ofta till utlandet och slutar skapa jobb i sverige så vi får betala lite mer i skatt istället.

Sluta vara så snål och börja betala 680 spänn ur egen ficka. Sen kan du snacka strunt bäst du vill efter det.

Jag betalar alltid ur egen ficka när jag åker privat.
Men vänsterblivna som du verkar vara är enbart avundsjuk på oss som kan åka på tjänsteresor.

Jag tycker Arlanda Express funkar mycket bra och prisvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in