2025-04-12, 13:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Att det blir vanligare med automatväxlade bilar beror på att det är mer lönsamt för biltillverkaren. Dyrare servicekostnader och regelbundna mjukvaruuppdateringar är vad verkstäderna tjänar på. Utan service och uppdateringar så slutar snart bilen fungera och ägaren behöver köpa ny bil. En manuellt växlad bil behöver inte mjukvaruuppdateringar för växellådan och oljeservice är inte nödvändigt då oljan normalt inte slits. Hur länge kopplingen håller är upp till föraren. Men som sagt, manuell växellåda är inget som verkstäderna tjänar några pengar på.
En automatväxlad bil förbrukar inte mindre energi. Det går åt mer energi för att driva elservon, hydraulpumpar och ventiler för att göra det arbete som föraren gör i en manuellt växlad bil.
Automatväxlad bil är säkrare sägs det. och så sitter de med mobiltelefonen i handen.
Citera
2025-04-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
När man tar tyngre behörighet så är ett av momenten att kunna växla manuellt. Det görs oavsett om fordonet är manuellt eller automatiskt växlad. Och anledningen till att detta moment finns med i körkortsutbildningen är ökad säkerhet.

Men det betyder inte att slutsatsen är att manuellt växlade bilar är säkrare i trafiken än automat…
Citera
2025-04-12, 17:41
Medlem
Citat:
Att det blir vanligare med automatväxlade bilar beror på att det är mer lönsamt för biltillverkaren. Dyrare servicekostnader och regelbundna mjukvaruuppdateringar är vad verkstäderna tjänar på. Utan service och uppdateringar så slutar snart bilen fungera och ägaren behöver köpa ny bil. En manuellt växlad bil behöver inte mjukvaruuppdateringar för växellådan och oljeservice är inte nödvändigt då oljan normalt inte slits. Hur länge kopplingen håller är upp till föraren. Men som sagt, manuell växellåda är inget som verkstäderna tjänar några pengar på.
En automatväxlad bil förbrukar inte mindre energi. Det går åt mer energi för att driva elservon, hydraulpumpar och ventiler för att göra det arbete som föraren gör i en manuellt växlad bil.
Automatväxlad bil är säkrare sägs det. och så sitter de med mobiltelefonen i handen.

Så men manuell låda så sitter ingen med mobilen i näven…?
Citera
2025-04-12, 21:05
Medlem
Kloges avatar
Citat:

Vad är det i mjukvaran som måste uppdateras för att automatlådan ska fortsätta fungera?
Citera
2025-04-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men det betyder inte att slutsatsen är att manuellt växlade bilar är säkrare i trafiken än automat…
På vilket sätt menar du att en automat skulle var säkrare än en manuel?
Citera
2025-04-13, 00:58
Medlem
Citat:
Så men manuell låda så sitter ingen med mobilen i näven…?
Så du tror bara att det bara är folk i bilar med manuella lådor som sitter med mobilen?
Citera
2025-04-13, 01:53
Medlem
auto-fellatios avatar
Detta är ju typiskt att man är fast i sin ”bubbla” med som det alltid varit.

Jag har själv varit där och ansett att manuell måste man ju kunna för att så är det bara.

Bor numera där man tar körkort med automat, körskolorna har automat osv.

Finns inga separata körkort för manuell eller automat. Ett körkort är ett körkort.

Tyckte det verkade lite konstigt just pga av min bakgrund.

Har dock insett att det snarare är det vettigaste.

Räcker gott och väl att kunna köra med automat och vill man köra manuell kan man enkelt lära sig det på egen precis som vilken bil som helst som är annorlunda mot vad man är van vid.

Kan man inte köra manuell kommer man ju inte speciellt många meter med en sån bil ändå så inte något större problem för någon annan än en själv.
Citera
2025-04-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
På vilket sätt menar du att en automat skulle var säkrare än en manuel?

Det borde vara fullständigt uppenbart om man inte låst sitt logiska tänkande och sunda förnuft, i synnerhet om du läst mina tidigare inlägg i tråden.

På vilket sätt skulle det inte vara kunna vara negativt påverkade för risken för att göra fel och kunna orsaka en incident som kan utlösa en olycka, om en förare har mycket mer att behöva använda hjärnkapacitet och sinnen för att frekvent utföra i t ex stadstrafik, än att bara hålla i ratten och ha all koncentration etc på att upptäcka ev faror, styra ge tecken för att kunna framföra fordonet säkert i trafiken. Att i samma läge även behöva utföra frekventa planeringar och manövrar för att se till att bilen i varje aktuell situation körs på lämplig växel, tar givetvis hjärnkapacitet och koncentration från annat.

Eller menar du att människans hjärnkapacitet och koncentration är obegränsad om det är en manuell som körs…?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så du tror bara att det bara är folk i bilar med manuella lådor som sitter med mobilen?

Det man kan fundera på är hur i hela friden du kan få för dig att ställa en så jubelkorkad fråga då jag aldrig skrivit minsta antydan till något som ens i nåns vildaste fantasi skulle kunna tyda på att jag skulle kunna mena något sådant…?

Oavsett transmission etc etc så finns det alltid de som skiter i div lagar och regler och gör fel saker bakom ratten, som ökar riskerna och kan leda till incidenter och utlösa olyckor.
Citera
2025-04-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Detta är ju typiskt att man är fast i sin ”bubbla” med som det alltid varit.

Jag har själv varit där och ansett att manuell måste man ju kunna för att så är det bara.

Bor numera där man tar körkort med automat, körskolorna har automat osv.

Finns inga separata körkort för manuell eller automat. Ett körkort är ett körkort.

Tyckte det verkade lite konstigt just pga av min bakgrund.

Har dock insett att det snarare är det vettigaste.

Räcker gott och väl att kunna köra med automat och vill man köra manuell kan man enkelt lära sig det på egen precis som vilken bil som helst som är annorlunda mot vad man är van vid.

Kan man inte köra manuell kommer man ju inte speciellt många meter med en sån bil ändå så inte något större problem för någon annan än en själv.

Jag förstår absolut hur du tänker och kan hålla med i det mesta, men, det är alldeles för stora risker med att folk själv ska lära sig att köra manuellt. Därför att det är för stora risker med att ha folk som aldrig lärt sig köra manuellt som får för sig att ta en manuell bil och lära sig själva ute i trafiken. Vissa kan säkert klara det men det är för stora risker att nån som inte har förstånd att träna på egen gård eller säkrare platser och småvägar ger sig ut i trafiken när denne inte borde göra det.
Citera
2025-04-13, 13:11
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Vad är det i mjukvaran som måste uppdateras för att automatlådan ska fortsätta fungera?
Det är mjukvaruuppdateringar som serviceverkstäder tjänar pengar på. Exakt vad som uppdateras vet inte varken jag eller verkstadspersonalen. Men utan regelbunden service och uppdatering (adaption/kalibrering) så fungerar inte moderna växellådor. Normalt är det bara märkesverkstäder som har tillgång till uppdaterad mjukvara men adaption/kalibrering kan göras med diagnostikverktyg i det egna garaget.
Jämför med din smarta mobiltelefon som uppdateras regelbundet. Utan uppdatering så slutar vissa appar eller funktioner att fungera.
Citera
2025-04-13, 13:18
Medlem
Citat:
Det borde vara fullständigt uppenbart om man inte låst sitt logiska tänkande och sunda förnuft, i synnerhet om du läst mina tidigare inlägg i tråden.

På vilket sätt skulle det inte vara kunna vara negativt påverkade för risken för att göra fel och kunna orsaka en incident som kan utlösa en olycka, om en förare har mycket mer att behöva använda hjärnkapacitet och sinnen för att frekvent utföra i t ex stadstrafik, än att bara hålla i ratten och ha all koncentration etc på att upptäcka ev faror, styra ge tecken för att kunna framföra fordonet säkert i trafiken. Att i samma läge även behöva utföra frekventa planeringar och manövrar för att se till att bilen i varje aktuell situation körs på lämplig växel, tar givetvis hjärnkapacitet och koncentration från annat.

Eller menar du att människans hjärnkapacitet och koncentration är obegränsad om det är en manuell som körs…?
Det du säger låter helt rimligt vid en första anblick, men det har inte mycket stöd i forskning. När man tittar på olycksstatistik så är ingen växellåda signifikant överrepresenterad, och det beror också lite på vilken typ av olyckor det handlar om.

Och om man ska spekulera lite så ser jag absolut möjligheten att en automatlåda gör att föraren får lättare att drömma sig bort från trafiken helt och hållet med tankarna. Det är något jag själv upplever när jag är ute och kör. En manuell låda gör att jag lättare håller fokus på trafiken.

Du har en poäng med det du säger, men människans tankeverksamhet är inte så simpel. Jag kan absolut tänka mig att en automat är väsentligt säkrare för vissa personer som helt enkelt av en eller annan anledning inte klarar av att lära sig en manuell låda. Men på det stora hela verkar det inte ha någon större betydelse.
Citera
2025-04-13, 13:41
Medlem
Raggarspinns avatar
Alla bilar med förbränningsmotor behöver någon typ av koppling/växellåda. Den kan vara mekanisk eller hydraulisk, automatisk eller manuellt manövrerad. För att vara en bra och säker förare så behöver man förstå vad växellådan gör. Speciellt viktigt då man kör tungt lastad eller drar släpvagn/husvagn. Med manuellt växlad bil så är det enkelt att visa att man kan och förstått fysikens lagar. Inte att man kan växla alla typer av växellådor utan problem. Med automatväxlad bil är det svårare, därav ett begränsat körkort.
Nu när elbilar blir allt vanligare så behövs det körutbildning och körprov på bilar utan växellåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in