2025-04-13, 11:19
Medlem
BombaMoskvas avatar
Staten borde bjuda på en gratis sterilisering, så att hon inte ploppar ut fler trasiga ungar.
Citera
2025-04-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag säger inte att folk inte kan ha det knapert men som du visar är det rent lögnaktigt av Aftonbladet att publicera sådant här. Återigen varför visar inte Aftonbladet en sådan uträkning och uppställning som du gör? Om hon med denna nettoinkomst bara har 400 kr kvar efter att räkningarna är betalda så undrar man ju vad hon har gjort för att det ska bli så? Har hon ett skuldberg så hennes lön utmäts?
Fast jag är helt övertygad om att även om fallet skulle vara så så skulle det inte tillåtas att hon har 400 kr över till mat för 3 barn i månaden.
Underhåll, barnbidrag, bostadstillägg räknas inte som inkomst, utan är ett skattefritt tillägg från staten o läggs inte in som en inkomst i deklaration.
Citera
2025-04-13, 11:21
Medlem
Enkel lösning:

Flytta till en liknande lägenhet i sketen förort där standarden är sämre så ligger nog hyran på 6-7k istället för 10k. Därmed kan man lägga 3k mer på mat.
Citera
2025-04-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Enkel lösning:

Flytta till en liknande lägenhet i sketen förort där standarden är sämre så ligger nog hyran på 6-7k istället för 10k. Därmed kan man lägga 3k mer på mat.
Självklart är det så.
Citera
2025-04-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vi kan skuldbelägga mamman hur mycket som helst men faktum kvarstår.

Våra löner i Sverige är ur ett OECD perspektiv ett riktigt skämt. Vi har knappt rört oss på grafen av köpkraft sedan 1960 talet. Det är faktiskt sant. En hyfsad lön på 60 talet är lika köpstark som en hyfsad lön idag samtidigt har produktionen ökat extremt mycket på alla fronter. Det råder en inflation i löner. Kapital har ökat i värde för människor på extrema nivåer. Jag läste nyligen i Hem och Hyra att en villa på Lidingö i snitt ökat sedan 2011 med 3000 kronor om dagen i värde. Det är inte rimligt.

Samhället måste tänka till ordentligt. Hur ska vi organisera oss och få det här att fungera om kapital är så lukrativt och vanlig lön inte är det längre.

Jag tycker det är helt ointressant om hon i sig är slösaktig eller gör dåliga köp. Den marginalen ska inte finnas enligt mig. Den marginalen ska inte finnas om vi ser över hur samhället just nu fungerar.

Du lånar t.ex inte för att betala tillbaka utan vi fejk lånar bara efter hur vi kan hantera kredit och ränta. Det är helt sjukt egentligen om man tänker efter att hela samhället har börjat kohandla med bolån som oansvariga personer gjorde förr och lånar bara för att hålla sig flytande egentligen. Ingen äger ju sitt hus längre fullt ut.

Så ja, det är något fel som kommer spricka förr eller senare.

Men Sverige i synnerhet har tappat mark på löneutveckling i flera årtionden.

En bra betald läkare (70.000kr) i Sverige tjänar som en 6mån utbildad polis i USA.
Polisen får av sin arbetsgivare alla nödvändiga välfärdssystem som Sverige erbjuder läkaren.

Jag tror till och med budbärare, dvs Schenker gubbar som kör lastbil tjänar runt 100.000 kronor i månaden omräknat från dollar.

Och det är inte mycket dyrare att bo i USA om du inte ska bo mitt i de stora städerna utan precis som i Stockholm strax utanför. Så den idén fallerar.

Det är något fel med Sverige just nu. Det är för dåligt villkor att vara svensk helt enkelt.

Tack för någon som fattar
Jag blir ledsen då folk dömer...
Jag är sjukskriven väntar på sjukpension
Jag ligger 2500 under norm men vägrar söka socialbidrag
Jag köper säljer hämtar byter lämnar köper allt begagnat eller gratis säljer på loppis
Jag klarar mig
Har till och med råd att ha bil
Citera
2025-04-13, 11:24
Medlem
Biggedys avatar
Ta det som ett varningens exempel.. skaffa inte tre barn utan ett ordentligt jobb och ett förhållande som du vet kommer hålla i vått och torrt.

Alltid dessa ensamstående mammorna.. i början kände jag sympati. Nu, inte så mycket längre. Ofta överviktiga och äter ett mål om dagen.. Umm?
Citera
2025-04-13, 11:31
Medlem
Räknade lite mer på det: (hela kalkylen utgår från att pappan inte är med alls på något sätt)
bruttolön: 19 360 kr (uppsala, ej medlem i kyrkan)
nettolön: 16 008 kr
Hyra: 10 327-10619kr (lika stor lägenhet, 75kvm trea, på samma gata)
Bostadsbidrag med 3 barn: 3 700kr (efter juni så får hon 2960, och förra året fick hon 4150)
Barnbidrag: 4 480kr

Så inkomster idag: 24188kr/månad
Kvar efter hyra: ca 13500kr/månad
Existensminimum enligt kronofogden (ensamstående + 3 barn): 18749kr/månad

Så ja, nog har hon det svårt ekonomiskt. Edit: Min kalkyl saknar dock underhållsbidrag.
Citera
2025-04-13, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det tråkiga svaret är väl det gamla vanliga, det låter inte som ett framgångsrecept för ekonomin att skaffa 3 barn och vara ensamstående. Är man dessutom låginkomsttagare (hon tjänar 16 tkr i månaden efter skatt) så är det ännu värre.

Tyvärr är det barnen som tar smällen av föräldrarnas dåliga beslut.

Det finns ju ett skäl till att man hållit ihop tidigare som en familj, det erbjuder barnen en tryggare uppväxt då det är tufft nog att gå runt som småbarnsföräldrar. Idag är tanken att man skaffar ett par barn och sen kommer man på att man inte gillar sin partner och så får man leva som en kyrkråtta, att kunna vara singel och ute och dejta väger tyngre än att erbjuda sina barn en trygg uppväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ännu en reklamartikel för Makalösa Föräldrar eller "vi som inte fixade livet"...

Tycker man sett liknande artiklar och trådar, kunde lika gärna kopiera av med karbonpapper.
Aftonhoran snyftar på och stackars Carro gråter ut i värsta tidningen som svalde allt.
Citera
2025-04-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Räknade lite mer på det: (hela kalkylen utgår från att pappan inte är med alls på något sätt)
bruttolön: 19 360 kr (uppsala, ej medlem i kyrkan)
nettolön: 16 008 kr
Hyra: 10 327-10619kr (lika stor lägenhet, 75kvm trea, på samma gata)
Bostadsbidrag med 3 barn: 3 700kr (efter juni så får hon 2960, och förra året fick hon 4150)
Barnbidrag: 4 480kr

Så inkomster idag: 24188kr/månad
Kvar efter hyra: ca 13500kr/månad
Existensminimum enligt kronofogden (ensamstående + 3 barn): 18749kr/månad

Så ja, nog har hon det svårt ekonomiskt. Edit: Min kalkyl saknar dock underhållsbidrag.
Du glömde underhåll, det får alla, även dessa som åker till Danmark o befrukta sig med anonym pappa får underhåll betalat av staten, i mammans fall 1823kr/månad = 3*1823kr = 5469kr/månad
När barnen är över 15 år 2223*3= 6669kr/månad skattefritt.
Citera
2025-04-13, 11:37
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadandeBabian
Det är klart de skriver sådant här när de har nyhetstorka. Aftonbladet måste ständigt publicera för att konstant ha läsare.
Nu är inte Aftonbladet min favoritblaska, men menar du (med flera) att de inte existerar människor i Sverige som utan egen förskyllan har det svårt ekonomiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Saknar vissa konsekvenstänk, eller anser dom att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn och att skattebetalarna minsann ska betala för det?
Har man inte tillräckligt hög lön så skaffar man inte fler munnar att mätta.
Tröttsamt argument som alltid återkommer i sådana här trådar. Livet händer, hon hade det troligtvis stabilt ekonomiskt när hon (och pappan) skaffade barnen.

Lustigt att alla är så måna om skattepengarna i sådana här fall, men när politikerna konstant har hål i fickorna och lägger pengarna på ren skit är det ingen som reagerar.
Citera
2025-04-13, 11:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Staten borde bjuda på en gratis sterilisering, så att hon inte ploppar ut fler trasiga ungar.
Källa på att barnen är trasiga?
Citera
2025-04-13, 11:39
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ta det som ett varningens exempel.. skaffa inte tre barn utan ett ordentligt jobb och ett förhållande som du vet kommer hålla i vått och torrt.

Alltid dessa ensamstående mammorna.. i början kände jag sympati. Nu, inte så mycket längre. Ofta överviktiga och äter ett mål om dagen.. Umm?
Står inget i artikeln om hur ekonomin såg ut när barnen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in