Citat:
Citat:
Tidligere utenriksminister i Russland, Andrei Kozyrev, under Boris Jeltsin, oppfordrer i en twittermelding alle russiske diplomater å trekke seg i protest:
«Kjære russiske diplomater. Dere er profesjonelle og ikke billige propagandister. Da jeg jobbet i UD var jeg stolt av kollegene mine. Nå er det rett og slett umulig å støtte den blodige brodermorderkrigen i Ukraina.»
[/i]
«Kjære russiske diplomater. Dere er profesjonelle og ikke billige propagandister. Da jeg jobbet i UD var jeg stolt av kollegene mine. Nå er det rett og slett umulig å støtte den blodige brodermorderkrigen i Ukraina.»
[/i]
Citat:
Lyssna på den här intervjun med Andrei Kozyrev om varför Putin inte kommer använda kärnvapen. https://edition.cnn.com/videos/world/2022/10/11/putin-russia-ukraine-andrei-kozyrev-intvu-newday-vpx.cnn
Citat:
Citat:
Med tanke på allt vad Kozyrev sagt, dröjde det remarkabelt länge innan han äntligen stämplades som "utländsk agent". 74-årige Kozyrev, som nu bor i USA, är dock mycket glad över att ha vederfarits denna ära.
Russia designates Yeltsin-era foreign minister turned Putin critic a 'foreign agent'
https://www.reuters.com/world/europe/russia-designates-yeltsin-era-foreign-minister-turned-putin-critic-foreign-agent-2025-04-11/
Russia's justice ministry said on Friday it had designated Andrei Kozyrev, the country's first post-Soviet foreign minister who later became a fierce critic of President Vladimir Putin, as a "foreign agent".
/---/
Asked to comment on his designation, Kozyrev said it reflected what he called "the stupidity of the regime".
"I am glad to join those noble people who have likewise been designated foreign agents," he said.
The "foreign agent" designation carries a negative Soviet-era connotation and obliges people to identify themselves as foreign agents on social media and in other publications. It also exposes them to burdensome financial reporting requirements inside Russia.
Other public figures, writers, cultural figures and journalists who have angered the authorities by speaking out against the war in Ukraine have received the same designation.
Senast redigerad av Ördög 2025-04-12 kl. 20:25.
Senast redigerad av Ördög 2025-04-12 kl. 20:25.