Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Jag tror du kan vara lugn för att Trump har något i rockärmen även för Putin, blir nog som för Zelensky, lite grovt våld och några morötter som tröst för att gå med på ett avtal, Putin kommer att få samma behandling, lite hård kärlek och sedan något tröstande som belöning.
Nu kommer ju dealendet om hur freden ska se ut bli intressant, USA har bråttom att få till något och jag tror att pressen på Putin och Ukraina (Zelensky) kommer att bli stenhård.
USA har lämnat i skilsmässoansökan från Europa och vill nu koncentrera sig på sin nya kärlek.
Just fan, "rockärmen" heter det ju. Hur som helst: Jag skulle vilja veta hur amerikanerna har tänkt sig att man ska tvinga Putin till nåt, i och med att Putin inte är beroende av hjälp eller stöd från USA, till skillnad från Ukraina.
Det är en helt relevant fråga, tycker jag, och det visar sig i sinom tid hur det blir med den saken. Jag tror i alla fall inte riktigt att Putin är redo att göra precis vad som helst bara för att blidka Trump; ej heller för att framstå i bättre dager. Han vet mycket väl att hans förtroendekapital är kört i botten i västvärlden.
Om man utesluter alla alternativ i stil med "smeka Putin medhårs", släppa in honom i värmen, lätta på sanktioner, inleda samarbeten, dra ett streck över allting o.s.v. o.s.v. är det nog bara en massiv upptrappning av det amerikanska stödet till Ukraina som
skulle kunna få en viss effekt, men det är å andra sidan inget som leder fram till en snabb fred. I princip tvärtom.
Klurigt, klurigt.