2025-04-12, 19:10
  #241
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Infraröd ljusteknik står det på nätet.
Öh...jo men det måste ju vara i en begränsad låda, dragskåp eller liknande?
Jag menar i ett land.
Citera
2025-04-12, 19:12
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Öh...jo men det måste ju vara i en begränsad låda, dragskåp eller liknande?
Jag menar i ett land.
Finns säkert många mätstationer runt om, kanske samma som mäter vädret.
Citera
2025-04-12, 19:14
  #243
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Öh...jo men det måste ju vara i en begränsad låda, dragskåp eller liknande?
Jag menar i ett land.
Det finns rentav satelliter som mäter CO2 globalt:
https://airs.jpl.nasa.gov/resources/123/global-map-of-carbon-dioxide-2003/

Första mätstationen låg annars på Mauna Loa, Hawaii samt att man hämtade luftprover från Antarktis som jämförelse. Sen dess har antalet mätpunkter ständigt ökat.
Citera
2025-04-12, 19:51
  #244
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns rentav satelliter som mäter CO2 globalt:
https://airs.jpl.nasa.gov/resources/123/global-map-of-carbon-dioxide-2003/

Första mätstationen låg annars på Mauna Loa, Hawaii samt att man hämtade luftprover från Antarktis som jämförelse. Sen dess har antalet mätpunkter ständigt ökat.
Jaha, det var ju fantastiskt.
Man snackar ju även om att man ska samla in det och pumpa ner det i jorden.
Är det liksom bara att ha någon slags jättestor luftsug som filtrerar bort allt annat?
Jag är liiite skeptisk...
Citera
2025-04-12, 20:17
  #245
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jaha, det var ju fantastiskt.
Man snackar ju även om att man ska samla in det och pumpa ner det i jorden.
Är det liksom bara att ha någon slags jättestor luftsug som filtrerar bort allt annat?
Jag är liiite skeptisk...
Tanken är som du säger att man skall filtrera ut just CO2 ur luften och begrava den. Jag är också skeptiskt till att det kommer vara möjligt till rimligt pris. Det finns rentav gamla dokument från kolindustrin där de drar fram CO2-infångning som något de skall driva, inte för att de tror att det kommer att fungera utan för att få argument att "vi kan fortsätta släppa ut nu och sen kan vi ta om hand CO2 senare om det behövs". Ett rent svepskäl.
Citera
2025-04-12, 21:27
  #246
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tanken är som du säger att man skall filtrera ut just CO2 ur luften och begrava den. Jag är också skeptiskt till att det kommer vara möjligt till rimligt pris. Det finns rentav gamla dokument från kolindustrin där de drar fram CO2-infångning som något de skall driva, inte för att de tror att det kommer att fungera utan för att få argument att "vi kan fortsätta släppa ut nu och sen kan vi ta om hand CO2 senare om det behövs". Ett rent svepskäl.
Men är inte CO2 något fullkomligt naturligt?
Skulle man även kunna suga bort bara O2 och därmed kväva allt?
Citera
2025-04-12, 21:48
  #247
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Men är inte CO2 något fullkomligt naturligt?
Och?
Citat:
Skulle man även kunna suga bort bara O2 och därmed kväva allt?
Finns väldigt mycket mer O2 än CO2 så det är än mer orealistiskt att suga bort gasen ens om vi av någon obegriplig anledning skulle vilja, men visst halten sjunker i och med att vi förbrukar syre när vi bränner fossila bränslen. Inte så mycket att du behöver oroa dig men fullt mätbart.
Citera
2025-04-12, 21:58
  #248
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och?

Finns väldigt mycket mer O2 än CO2 så det är än mer orealistiskt att suga bort gasen ens om vi av någon obegriplig anledning skulle vilja, men visst halten sjunker i och med att vi förbrukar syre när vi bränner fossila bränslen. Inte så mycket att du behöver oroa dig men fullt mätbart.
"Obegriplig anlednings"!
Var har du varit de senaste åren?
Om det var möjligt att suga bort syret från ett begränsat område så skulle nog Putin vara intresserad.
Citera
2025-04-12, 23:58
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Riktigt tragiskt men man är ju inte förvånad att blåbruna smörjan är inkompetenta och inte prioriterar klimatmålen

Folk röstade på smörjan på samma sätt som medborgarna i USA röstade fram en clown som president. Det är det tragiska.
Citera
2025-04-13, 00:06
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Jag har hört nåt om att det kan bli varmare? Var det inte några forskare som sa så? T.o.m. allihop? Sista 30 åren?

Temperaturen har stigit med drygt en grad de senaste 150 åren.

30 000 vetenskapsmän har skrivit under en petition vars text lyder som följer.

”There is no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide, methane, or other greenhouse gases is causing or will, in the foreseeable future, cause catastrophic heating of the Earth's atmosphere and disruption of the Earth's climate. Moreover, there is substantial scientific evidence that increases in atmospheric carbon dioxide produce many beneficial effects upon the natural plant and animal environments of the Earth”

Så riktigt alla var det inte.

Det är därför jag frågar på vad sätt ändras missade sk ” klimatmål” vädret.?

Det är ingen som vet, man gissar vad de männskliga CO2 utsläppen gör.

Det har funnits tider där CO2 halten varit betydligt högre än den är idag.
Citera
2025-04-13, 00:14
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Temperaturen har stigit med drygt en grad de senaste 150 åren.

30 000 vetenskapsmän har skrivit under en petition vars text lyder som följer.

”There is no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide, methane, or other greenhouse gases is causing or will, in the foreseeable future, cause catastrophic heating of the Earth's atmosphere and disruption of the Earth's climate. Moreover, there is substantial scientific evidence that increases in atmospheric carbon dioxide produce many beneficial effects upon the natural plant and animal environments of the Earth”

Så riktigt alla var det inte.

Det är därför jag frågar på vad sätt ändras missade sk ” klimatmål” vädret.?

Det är ingen som vet, man gissar vad de männskliga CO2 utsläppen gör.

Det har funnits tider där CO2 halten varit betydligt högre än den är idag.

Jo man vet.
Citera
2025-04-13, 01:36
  #252
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det handlar inte om att ”göra lika mycket”. Jag anser att vi ska göra så gott vi kan utifrån våra förutsättningar och indierna ska göra så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

Vi har goda förutsättningar till att göra saker! Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart

Det blir som att gå över bäcken för att hämta vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in