Citat:
Intressant att läsa polisrapporten från självmordet med egna ögon, även om mycket är sekretessmaskerat.
Thomas Pettersson (författaren till "Den osannolika mördaren") har ju sagt så här tidigare:
– Jag har aldrig sett uppgifter om att det skulle ha varit så att Christer A sköt sig i den stunden, säger Thomas Pettersson. Förmodligen hade han legat död ett längre tag för annars hade han väl kommit till sjukhus?
https://www.vi.se/artikel/nya-palmeboken-kritiseras-inga-bevis
T Pettersson tror tydligen att man transporterar alla till sjukhus, även personer som dödförklaras på plats.
Thomas Pettersson (författaren till "Den osannolika mördaren") har ju sagt så här tidigare:
– Jag har aldrig sett uppgifter om att det skulle ha varit så att Christer A sköt sig i den stunden, säger Thomas Pettersson. Förmodligen hade han legat död ett längre tag för annars hade han väl kommit till sjukhus?
https://www.vi.se/artikel/nya-palmeboken-kritiseras-inga-bevis
T Pettersson tror tydligen att man transporterar alla till sjukhus, även personer som dödförklaras på plats.
Rättsmedicinska avdelningen klassade det som ”säkert” att CA avled samma dag som han påträffades. Om han hade legat i lägenheten i flera dagar hade obducenten märkt det. TP pratar i nattmössan som vanligt.
En spekulativ koppling kan kanske göras mellan ljudbilden från självmordet och ljudbilden från mordet. Några kring mordplatsen reagerade ju på att ljudet framstod som förvånansvärt lågt och påminde om kinapuffar. Och polispatrullen som stod utanför lägenheten när CA sköt sig kände tydligen heller inte igen ljudet av ett skott utan uppfattade det bara som en ”duns”. Alla poliser har förstås vapenvana från skjutbanan och borde kanske i vanliga fall kunna känna igen ljudet av ett skott.
Den spekulativa kopplingen blir då att både mordkulorna och CA:s självmordsammunition varit föremål för hemladdning, kanske vanemässigt för att spara krut. Att CA hade utrustning för hemladdning framgår på sida 955 i Granskningskommissionens rapport:
GH hade berättat att han hade en revolver och mannen hade blivit intresserad av att köpa denna. GH ville ha
betänketid och man stämde därför möte följande dag på samma plats och vid samma tid. Efter visst funderande hade GH bestämt sig och han återvände därför nästa dag med vapnet och ett 25-tal hemladdade patroner.
CA tycks här medge att han ägde utrustning för hemladdning.
Vilken sorts hagelpatron som var aktuell vid självmordet vet jag inte. Metal Piercing verkar förvisso aldrig ha sålts lös för hemladdning, men vad jag förstår är det ingenting som omöjliggör hemladdning. Processen blir dock krångligare. Men om skytte var hans stora intresse kanske han inte hade något emot att sitta och tråckla med det på sin omfattande fritid?
Möjligen långsökt.