2025-04-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Med mer källsortering.
Då kan vi rädda världen! Även om vi redan är bäst på det och bara 10 procent av plasten som sorteras i soprummen återvinns.

"Största delen av plastavfallet, 87 procent, går till energiåtervinning eller bränsle inom industrin, ungefär 10 procent materialåtervinns och blir ny plast".
Jo men plasten i sig förstör väl inte så mycket, tänker på all plast på fotbollsplaner mm.
Citera
2025-04-11, 17:46
Medlem
Men har verkligen våra höga drivmedelspriser minskat konsumtionen, eller är det bara ett fult sätt att få in skatt. 50% är ju skatt.
Citera
2025-04-11, 17:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
De sänkte bensinpriserna bland annat. Då sjunker man i rankingen.

Det som sänktes var reduktionsplikten. Skattesänkningen inträdde 1 januari 2025, så den har inte medräknats ännu. Att Sverige skulle haft kvar bränslepriser på den nivå de låg på under tidigare regering är ju att kväva alla fattiga på landsbygden där kollektiva färdmedel saknas.

Vansinnet att stirra in sig på att minska koldioxidutsläppen i stället för att se vilka reella konsekvenser sådana åtgärder får för människors vardag är kort och gott empatilöst.
Citera
2025-04-11, 17:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Med tanke på att målen är långsiktiga och även gällde tidigare så borde misslyckandet rimligtvis ligga hos nuvarande samt tidigare regeringar? Eller missar jag något? Vad kunde gjorts annorlunda de senaste 3 åren för att man skulle ha legat i linje med målen?

20 år långsiktig ? 2045 ska det bli noll CO2

Förra regeringen hade 2030 som mål.

Är det en hund begraven här. Ju mer verklighet regeringarna tar in desto längre ut flyttas målen längre fram i tiden.
Är det inte dags att dela ut en del smockor här för Sveriges tyckarelit samt deras politiska företrädare ? Inte en enda siffra är rätt, inte ett enda mål är realistisk . Man har bara konstaterat att det görs för lite , vilket är ett annan förklaring varför våra politikerbroilers att inse att de sysslar med ren och skär populism . Plastpåseförbudet höll en mandatperiod, sedan kom något geni i regeringen på att svenska plastpåsar inte är delaktiga i världshavens plastifiering
Northvolt var det första offret. Vem står på nästa tur ? Stegra kanske.
Det hela är så jäkla illa skött det är slapface hela vägen.
Sveriges regering består av f.d, kommunalpolitiker som tänker smått och när de tänker stort så blir det fel varenda jävla gång
Senast redigerad av Upplyften 2025-04-11 kl. 17:56.
Citera
2025-04-11, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
20 år långsiktig ? 2045 ska det bli noll CO2

Förra regeringen hade 2030 som mål.

Är det en hund begraven här. Ju mer verklighet regeringarna tar in desto längre ut flyttas målen längre fram i tiden.
Är det inte dags att dela ut en del smockor här för Sveriges tyckarelit samt deras politiska företrädare ? Inte en enda siffra är rätt, inte ett enda mål är realistisk . Man har bara konstaterat att det görs för lite , vilket är ett annan förklaring varför våra politikerbroilers att inse att de sysslar med ren och skär populism.
Northvolt var det första offret. Vem står på nästa tur ? Stegra kanske.
Det hela är så jäkla illa skött det är slapface hela vägen.

En regering har en mandat period på 4 år. Så ja, i det sammanhanget blir ju 20-30 år oerhört långsiktigt. Att det görs för lite har folk sagt längre än jag har levt, vilket också är sant. Min egna slutsats är att poltikerna helt enkelt inte bryr sig. De är mer intresserade av karriär, pengar och makt.
Citera
2025-04-11, 17:55
Medlem
Flashbackatmes avatar
Vem fan bryr sig.
Kan inte bara alla gamla och unga idioter som tror på detta dö ut?
Citera
2025-04-11, 17:58
Medlem
Det är helt ofattbart för mig att folk gaggar om detta fortfarande. När nästa "gröna industri" går under och hundratals miljarder till har gått upp i rök så kanske polletten trillar ned? Vi kan inte bli "fossilfria" och dessa klimatmål gör varken till eller från. Ska vi gå under ekonomiskt för något som ändå inte spelar någon jävla roll? Well, det verkar som det just nu.
Citera
2025-04-11, 17:58
Medlem
Är det inte konstaterat redan att klimatbluffen är ett faktum?
Finns inga mål att uppnå.
Citera
2025-04-11, 18:02
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ja det går inte att påverka klimatet genom att fylla giriga människors fickor.

Lägg dessa pengar på att ge stöd till bönder

Bönder är fan mer än halva anledningen till att det ser ut nu som det gör.. Mer egoistika, redan sten rika... och giriga individer får man nog fasen ta o leta efter

https://youtu.be/n5zESmbPWZ8?t=14

Och tror du inte att dom är rika kan du ju försöka att själv köpa en drönare att bespruta skörd med, eller varför inte bara pröva att lägga pengar på en traktor? (det kostar multum)
Citera
2025-04-11, 18:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
En regering har en mandat period på 4 år. Så ja, i det sammanhanget blir ju 20-30 år oerhört långsiktigt. Att det görs för lite har folk sagt längre än jag har levt, vilket också är sant. Min egna slutsats är att poltikerna helt enkelt inte bryr sig. De är mer intresserade av karriär, pengar och makt.

Att avlägsna CO2 till 0 % år 2045 borde vara en grej för Miljöpolitiker vars enda erfarenhet av utsläppsfrågor och klimatfrågar begränsas till att klottra en demonstrationsskylt med en spritpenna
d.v.s. Noll kompetens och mycket litet stöd bland befolkningen.

Bevisas av ditt påstående att 20 år är en " oerhört lång tid" att kvitta CO2 till Noll

Jag tror att du ska fortsätta servera kaffe på dina miljöpartistiska möten, och i övrigt lyssna ordentligt på kompetensen som förklarar vad det innebär att du och dina barn kommer att få leva med en 0% co2 stat utan finanser för skolor, bibliotek eller välfärd.
Andra tar över.
Citera
2025-04-11, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Att avlägsna CO2 till 0 % år 2045 borde vara en grej för Miljöpolitiker vars enda erfarenhet av utsläppsfrågor och klimatfrågar begränsas till att klottra en demonstrationsskylt med en spritpenna
d.v.s. Noll kompetens och mycket litet stöd bland befolkningen.

Bevisas av ditt påstående att 20 år är en " oerhört lång tid" att kvitta CO2 till Noll

Jag tror att du ska fortsätta servera kaffe på dina miljöpartistiska möten, och i övrigt lyssna ordentligt på kompetensen som förklarar vad det innebär att du och dina barn kommer att få leva med en 0% co2 stat utan finanser för skolor, bibliotek eller välfärd.
Andra tar över.

Nu hänger jag inte riktigt med på vad som hände. Jag har aldrig sagt att jag förespråkar 0% koldioxid utsläpp år 2045. Blandar du ihop mig med någon annan eller har du redan supit dig full såhär tidigt på fredagen?
Citera
2025-04-11, 18:11
Medlem
Mannen fuck klimatet jag har inte ens råd med lägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här