Citat:
Ursprungligen postat av
pyroclasm
Jag hade inte jättemycket emot det när USA var ett land att lite på. Nu känns det som en instabil partner och jag anser att alla medlemsländer i EU bör alliera sig och öka sin militärbudget. Dessutom ser jag USA som en av flera problematiska NATO-partners. Turkiet och Ungern är andra vänner man kan vara utan. Och Ungerns EU medlemskap bär villkoras mycket hårdare.
USA är nog inte helt intresserade av att dra sig tillbaka däremot. Men Trump har som vanligt missat att se de komplicerade bitarna i relationen och tittar bara på "kostnader". Han är som en taxichaufför som klagar på att det är dyrt med bil.
Tror du på fullt allvar att NATO existerar utan USA? Den amerikanska försvarsbudgeten överstiger alla andra medlemsländers – tillsammans (70% av totalen). Det är USA som står för kärnan i alliansens militära kapacitet, från flyg och flotta till underrättelser och kärnvapenparaply.
Handen på hjärtat – de flesta andra NATO-länder har i decennier undvikit att uppfylla sina åtaganden om försvarsutgifter. Inte i några år, utan konsekvent – årtionde efter årtionde. Det är inte ett förbiseende, det är ett mönster.
Att i dag försöka framställa USA som en "instabil partner" för att landet börjar ifrågasätta sin roll som säkerhetsgarant, medan övriga medlemsländer aldrig dragit sitt strå till stacken, är en grovt förenklad och felaktig beskrivning tycker jag.