2025-04-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Bör jag skicka med dickpic?

Självfallet inte, du kan bli anmäld till polisen.
Citera
2025-04-11, 00:58
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Fas 3 är inte tillbaka. Fas 3 var en del av jobb-och utvecklingsgarantin där deltagare blev satta hos Fas3 anordnare. Fas 3 var sista anhalten på garantin och deltagare där kunde i princip inte få någon annan typ av insats. Fas 3 är avskaffat sedan nästan 10 år nu. Det du pratar om är georgrafisk rörlighet och är absolut inte samma sak. Geografisk rörlighet gäller för alla som är inskrivna på AF (dvs även de med a-kassa). Egentligen har arbetssökande varit tvungna att vidga sitt arbetssökande (bland annat geografiskt) även tidigare.

Då ställer jag frågan efter att ha läst hela tråden...

VAD gäller för folk med diagnoser? gäller det hela landet då med på samma villkor som med vilken sökare som helst?

All information är av intresse...
Citera
2025-04-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx

VAD gäller för folk med diagnoser? gäller det hela landet då med på samma villkor som med vilken sökare som helst?

Skulle säga att reglerna gäller alla men kolla med AF för ett säkrare svar.
Citera
2025-04-11, 01:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx

Då börjar du med att läsa här:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/funktionsnedsattning
Citera
2025-04-11, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Rubriken är fel, det här har inget med Fas 3 att göra. Fas 3 var en arbetsmarknadsåtgärd där en arbetsgivare fick ersättning för att ta emot en arbetslös.
Det du beskriver är att a-kassan är en försäkring som bland annat har ett villkor för att du ska få ut ersättning , den att du måste söka jobb i hela landet. Den regeln har alltid funnits men i vissa tider har man inte varit så hård på den. Men nu trycker politikerna på att AF och a-kassorna måste bli noggrannare med det. Jag tycker det är bra. Arbetsgivare kan också kontakta AF om de får oseriösa ansökningar. Som arbetsgivare är man rätt trött på den typen av ansökningar. Jag har själv anmält till AF. Vet också AF gör stickprov på jobb som arbetslösa sagt man sökt. Hela samhällskontrakter bygger på att alla vi som kan jobba ska göra det. Därför är det bra att man ställer krav på arbetslösa så att man inte bara kan utnyttja systemet.
Tack
Kan ni snälla rapportera rubriken
Citera
2025-04-11, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Blir maktskifte efter nästa val. Det förstår även självgoda karriärister som sparkar neråt.

Vad kommer det bli för skillnad tror du?
Citera
2025-04-11, 05:46
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men då utnyttjas ju dom arbetslösa som gratisslavar, ska dom utföra arbete ska dom väl ha lön?
Eller ska det vara ok att utnyttja arbetslösa?

Tror du att dom någonsin kommer få ett jobb med lön när företagen vet om att dom har rätt att utnyttja arbetslösa som gratisslavar?
På vilket sätt blir man slav? Du får ju trots allt betalt när du är arbetslös i dagens samhälle.
Vi talar om statliga arbeten som borde kunna göras.
Du ska ju inte kunna sitta på Ica och sälja bananer eller jobba på lager.
Det är ju denna typ av folk som kommer protestera som du gör. Man tar andras arbete.
Men för faan lite nytta får man kanske göra och inte bara sitta på röva och vänta på bidrag.
Om du gör nytta kan du få möjligheter att få arbete. Om du bara sitter på röva och väntar på bidrag så kommer ingen och säger wow dig vill vi ha.
Citera
2025-04-11, 05:55
Avslutad
Givetvis är allt sånt här trams, men sannolikheten att man skulle få jobb är ändå mycket låg. Inte ens till jobb som städare och varuplockare blir man kallad till intervju fastän man gör seriösa ansökningar.
Citera
2025-04-11, 06:42
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colldestruct
Givetvis är allt sånt här trams, men sannolikheten att man skulle få jobb är ändå mycket låg. Inte ens till jobb som städare och varuplockare blir man kallad till intervju fastän man gör seriösa ansökningar.

Ja jag har lite svårt att se hur nån som söker såna enkla jobb lär bli kallad när man sökt utanför sin egen kommun flera hundra kilometer från där man bor. Det är ju väldigt svårt i alla storstäder få ett jobb idag såvida du inte har nån kompetens som sticker ut annars är man bara en i mängden...

Antigen är man för gammal trots erfarenhet och arbetsgivarna vill ha nån yngre eller så saknar man erfarenhet men är ung och då blir det också stopp. Värdelöst system idag när det gäller att anställa allt är så förbannat krångligt
Citera
2025-04-11, 07:32
Avstängd
Stämmer att det var så innan fas 3 också, att de ställde krav att man måste söka jobb utanför pendlingsavtånd och flytta om man får jobb. Jag som mindes fel. Nu har det blivit så igen.
Citera
2025-04-11, 07:57
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Arbetsförmedlingen är inte bra. Dom hjälpte inte mig när jag var arbetslös. Tvärtom dom förlängde min arbetslöshet. Dom anvisade mig till meningslösa åtgärder vilket gjorde att jag mådde dåligt.
Kan du ge exempel på vad du tvingades göra?
Citera
2025-04-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja, men det kommer aldrig att hända i idiotlandet Sverige.

Precis, svenskarna är för mycket "inside the box".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in