2025-04-10, 11:36
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men öljästtabletter vet jag har hjälpt andra med det problemet. De innehåller bland annat B-vitamin.

Sedan skriver du inte hur gammal du är. Även kvinnors hårsvall minskar naturligt med åren - men inte på samma sätt som männens där det börjar i tinnirna och mitt/bak på skulten, utan mera överlag. Själva hårstråna blir tunnare. Detta går inte att göra så mycket åt.

Har du någon dålig vana som sliter på håret? T.ex. att du har det för hårt åtspänt i en håruppsättning så att det drar i rötterna? Eller har du den ovanan att du sitter och rycker och drar i håret och rycker bort det själv, kanske utan att du ens tänker på det? I så fall måste du kanske ha psykologhjälp (KBT?) för att sluta med det. Eller ha på dig en sjal eller peruk så det inte blir så lätt att komma åt det egna håret.

Är inte så gammal än, när man kollar på min syster så har hon normalt, väldigt tjockt hår så det är ju något fel på mig. Prover har ibland visat järnbrist, kan det ha något med de å göra?

Ska prova tillskott och tabletter också, men just minoxidil ska ju ha en kraftig effekt har man hört.

Jag har håret oftast utsläppt.
Citera
2025-04-10, 11:37
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Äter du någon medicin? Har låg vikt?

Sedan så spelar ålder roll. Jag hade ett extremt tjockt hår för att vara blond men har tunnt hår några årtionden senare. Har väl fått håret avslitet många gånger om, men mycket är nog ålder bara även om man sällan får tillbaka allt hår som slits ut med våld då vissa rötter förstörs. Av vad jag hört iallafall.

Medicin, abilify och lithium.
Citera
2025-04-10, 11:40
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Minoxidil finns att köpa utan recept.
Vad tvättar du håret med?
Om ditt hår är riktigt tunt och eventuellt slitet så kanske det är åtminstone är bättre att ha en kortare frisyr än att försöka ha det långt.

Tvättbalsam.

Jo det ser ju mycket fräschare ut om man har kortare hår då, men det är inte jag och jag drömmer om långt hår, indian style.
Citera
2025-04-10, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Tvättbalsam.

Jo det ser ju mycket fräschare ut om man har kortare hår då, men det är inte jag och jag drömmer om långt hår, indian style.
Problemet med tvättbalsam är ju att håret blir helt platt av det. Ingen volym
Citera
2025-04-10, 12:19
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Tvättbalsam.

Har du fått råd från en frisör som är bra på just tunt hår? Som en annan skrev, tvättbalsam tynger ned håret och det kan vara så att din hårbotten skulle må bättre av att faktiskt bli tvättad med ett shampoo som passar dig och din hårtyp.
Sover du med sovmössa eller på satin-örngott?
Citera
2025-04-10, 12:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Då hade jag hellre burit hijab.
Jaha du tänker så?

Då kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2025-04-10, 13:00
Medlem
Citat:
Medicin, abilify och lithium.

Litium kan tunna ut håret.

Minoxidil kan fungera men läs på hur det funkar innan du använder det. Håret blir oftast tunnare först vilket kan vara psykologiskt påfrestande. Det gäller att härda ut och sen får du aldrig sluta med det. En applikation om dagen räcker. Brukar stå två på förpackning men för de flesta räcker det med en om dagen.
Citera
2025-04-10, 13:52
Medlem
Du kanske kan testa rosmarinvatten/olja.

https://hairlust.se/blogs/blog/rosmarinolja-for-har
Citera
2025-04-10, 15:30
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Prover har ibland visat järnbrist, kan det ha något med de å göra?

Ja. Jag tror du har svaret här.

Min flickvän har problem med att ta upp vissa ämnen ur födan och när hon har järnbrist så tappar hon hår och det blir tunnt.
Citera
2025-04-10, 16:18
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Har du någon katt i närheten så ska du inte använda minoxidil, detta då de saknar enzymet som bryter ner ämnet. Pyttesmå mängder är dödliga.

Även om man inte applicerar lösningen i närheten av katten så kommer det ju oundvikligen bli en del i både soffan och sängen.
Citera
2025-04-10, 16:23
Medlem
Karmans avatar
Raka bort håret och skaffa peruk. Män ser inte sånt ändå. Är du redan i relation kanske du kan strunta i att göra något åt det?
Citera
2025-04-10, 16:24
Medlem
bomhulls avatar
Jag tar hårtillskott varje dag +omega 3.
Utan detta skulle mitt hår säkert se hemskt ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in