2025-04-10, 02:50
Medlem
Mindmes avatar
I puberteten hade jag jättetjockt hår, nu är det så tunt att folk säger åt mig att klippa av det. Det vill jag inte för jag har sparat ut håret under flera år. Jag har hört om medicinen minoxidil som man kan få receptbelagt. Har någon här provat det?

Någon som har något annat tips?
Citera
2025-04-10, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
I puberteten hade jag jättetjockt hår, nu är det så tunt att folk säger åt mig att klippa av det. Det vill jag inte för jag har sparat ut håret under flera år. Jag har hört om medicinen minoxidil som man kan få receptbelagt. Har någon här provat det?

Vegan?
Citera
2025-04-10, 03:03
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Vegan?

Nej
Citera
2025-04-10, 03:18
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, men öljästtabletter vet jag har hjälpt andra med det problemet. De innehåller bland annat B-vitamin.

Sedan skriver du inte hur gammal du är. Även kvinnors hårsvall minskar naturligt med åren - men inte på samma sätt som männens där det börjar i tinnirna och mitt/bak på skulten, utan mera överlag. Själva hårstråna blir tunnare. Detta går inte att göra så mycket åt.

Har du någon dålig vana som sliter på håret? T.ex. att du har det för hårt åtspänt i en håruppsättning så att det drar i rötterna? Eller har du den ovanan att du sitter och rycker och drar i håret och rycker bort det själv, kanske utan att du ens tänker på det? I så fall måste du kanske ha psykologhjälp (KBT?) för att sluta med det. Eller ha på dig en sjal eller peruk så det inte blir så lätt att komma åt det egna håret.
Citera
2025-04-10, 03:22
Medlem
Matadhamsters avatar
Äter du någon medicin? Har låg vikt?

Sedan så spelar ålder roll. Jag hade ett extremt tjockt hår för att vara blond men har tunnt hår några årtionden senare. Har väl fått håret avslitet många gånger om, men mycket är nog ålder bara även om man sällan får tillbaka allt hår som slits ut med våld då vissa rötter förstörs. Av vad jag hört iallafall.
Citera
2025-04-10, 04:08
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Tvätta håret i mer kallt än ljummet vatten; hårstråna ”stänger” sig vid kyla, skyddas och tjocknar.

Testa att tvätta endast med vatten, alternativt vispa upp en äggula med lite vatten och flytande honung. Skölj noga. Det är snällare än schampo och balsam som utarmar hår och hårbotten.

Var varsam mot håret när du torkar det, inte gnugga hårt eller liknande.

Inpackningar med kokosolja, avokado, yoghurt osv (har inte testat detta, men kan säkert stärka upp håret).
Citera
2025-04-10, 05:09
Medlem
Citat:

Skulle inte rekommendera minoxidil..

Kolla upp PRP-behandling istället.
Citera
2025-04-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Tvätta håret i mer kallt än ljummet vatten; hårstråna ”stänger” sig vid kyla, skyddas och tjocknar.

Testa att tvätta endast med vatten, alternativt vispa upp en äggula med lite vatten och flytande honung. Skölj noga. Det är snällare än schampo och balsam som utarmar hår och hårbotten.

Var varsam mot håret när du torkar det, inte gnugga hårt eller liknande.

Inpackningar med kokosolja, avokado, yoghurt osv (har inte testat detta, men kan säkert stärka upp håret).
"Tjocknar" Tror inte det.
Citera
2025-04-10, 08:45
Medlem
Loreias avatar
Minoxidil finns att köpa utan recept.
Vad tvättar du håret med?
Om ditt hår är riktigt tunt och eventuellt slitet så kanske det är åtminstone är bättre att ha en kortare frisyr än att försöka ha det långt.
Citera
2025-04-10, 10:37
Bannlyst
Citat:

Tappar du mycket? Priorin ska ju motverka det
Citera
2025-04-10, 10:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Äsch, inte så kvistigt.
Kan du inte raka skallen så att du ser ut som en stentuff skinhead-brutta?
Citera
2025-04-10, 11:32
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Äsch, inte så kvistigt.
Kan du inte raka skallen så att du ser ut som en stentuff skinhead-brutta?

Då hade jag hellre burit hijab.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in