2025-04-10, 08:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej. Förklara hur du "backar" ditt lån med mina tillgångar utan att jag säljer dem
Vad snackar du om? Vad i hela friden var det som var så svårt att förstå?
DU är den som backar mitt lån, och för det så får du 10% ränta per år av mig.

Vad gör du ens på detta forum, när du inte har basala kunskaper i ekonomi? Det är på högstadie nivå vi snackar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är roligt hur du tror folk blir kränkta när de i lugn ton pekar ut att du har svårt att hålla dig ifrån personpåhopp. Dock, som sagt, du höll inte på så mycket med personpåhopp när kursen låg över 90k per USD. Säger ganska mycket om ditt egna mående ...
Noterar att du plötsligt bytte fokus. Bra så. Nu kan du hjälpa din kompis att få poletten att ramla ner.
Senast redigerad av Leaston 2025-04-10 kl. 08:35.
Citera
2025-04-10, 08:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad fan snackar du om? Vad i hela friden var det som var så svårt att förstå?
DU är den som backar mitt lån, och för det så får du 10% ränta per år av mig.

Vad gör du ens på detta forum, när du inte har basala kunskaper i ekonomi? Det är på högstadie nivå vi snackar nu.
Du missade att förklara hur det går till. Hur ställer jag mina bitcoin som säkerhet för ditt lån utan att sälja (pantsätta) dem? Berätta.

Berätta också vad skillnaden är mot att du helt enkelt tar ett blancolån? Det är ju det jag ger dig i scenariot du beskriver

Du har också missat att bemöta andra viktiga frågeställningar:
Citat:
om MSTR aldrig säljer sina Bitcoin och bara ökar sin skuld: hur är tanken att de ska realisera sina vinster? Vad ska generera vinster till aktieägarna?
Citat:
Frågan handlar såklart om i vilken utsträckning detta sker. Lite längre upp i tråden lade jag ju fram en tes om att deras dåliga timing vad gäller köp av bitcoin (dvs att de ofta verkar träffa toppar) beror just på att de själva skapar dessa toppar via sina inköp. Detta skulle innebära en katastrof för bolaget i och med att den bokförda "vinsten" aldrig kommer att gå att realisera ens i en mikroskopisk utsträckning. Likviditeten i denna så kallade tillgång är alltså katastrofal.

Jag hoppas att till och med du inser allvaret i det ovanstående.
Citera
2025-04-10, 08:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du missade att förklara hur det går till. Hur ställer jag mina bitcoin som säkerhet för ditt lån utan att sälja (pantsätta) dem? Berätta.
Hur gör en förälder som ställer sina tillgångar som säkerhet när deras barn skall göra sitt första fastighetsköp?

Citat:
Berätta också vad skillnaden är mot att du helt enkelt tar ett blancolån? Det är ju det jag ger dig i scenariot du beskriver
Blancolån brukar sällan vara till någon höjdarränta, eller hur? Lendo har upp till 32% ränta vid en snabb googling...

Din trollning har levlat upp.
Senast redigerad av Leaston 2025-04-10 kl. 08:41.
Citera
2025-04-10, 08:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur gör en förälder som ställer sina tillgångar som säkerhet när deras barn skall göra sitt första fastighetsköp?
Föräldrarna belånar sin fastighet (fast egendom) och kan fortsätta bo i den (just pga att den är fast egendom). De gör detta enbart för att vara snälla. Inte för att generera kassaflöde

Så varför skulle jag vara snäll mot just dig? Jag ger ju dig ett blancolån i scenariot som du beskriver!

Citat:
Blancolån brukar sällan vara till någon höjdarränta, eller hur?
Nej, så varför vill du låna pengar av mig och inte av banken då? Och på vilket sätt kommer mitt bitcoininnehav med i bilden? Eller menar du att jag blir automatiskt en bank för att jag har mycket bitcoin?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-04-10 kl. 08:45.
Citera
2025-04-10, 08:47
Medlem
Vafan händer ens i dessa trådar?

Nu är alltså problemet att Strategy sitter på ett stort värde men kan inte omvandla detta?

Borde man inte ha någon sorts IQ-spärr på forumet?
Citera
2025-04-10, 08:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjulf
Vafan händer ens i dessa trådar?

Nu är alltså problemet att Strategy sitter på ett stort värde men kan inte omvandla detta?
Ja, det är ett enormt problem både för företaget själva, och även för hela bitcoinmarknaden i fall de blir tvungna att sälja av sitt innehav.

Frågan är alltså högst relevant.
Citera
2025-04-10, 09:01
Medlem
DVikings avatar
Att ställa sina bitcoin som säkerhet till en annan aktörs lån, som uppenbarligen inte har egna tillgångar eller kreditvärdighet, innebär såklart en risk. Om/när denna aktör defaultar på sitt lån tar kreditgivaren den ställda säkerheten för att täcka kreditförlusten.

Var detta en tänkt så kallad "infinite money glitch" i den bitcoiniserade framtiden?
Citera
2025-04-10, 09:07
Avslutad
Citat:
Det är roligt hur du tror folk blir kränkta när de i lugn ton pekar ut att du har svårt att hålla dig ifrån personpåhopp. Dock, som sagt, du höll inte på så mycket med personpåhopp när kursen låg över 90k per USD. Säger ganska mycket om ditt egna mående ...

Är väl inte så konstigt att bitcoiners reagerar när fattiglappar bröstar upp sig.

Men en sak ska du klart för dig: 1 Bitcoin är alltid 1 Bitcoin.

Hur många ggr har vi inte försökt förklara det för dig i den här tråden?

/Have fun staying poor.
Citera
2025-04-10, 09:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att ställa sina bitcoin som säkerhet till en annan aktörs lån, som uppenbarligen inte har egna tillgångar eller kreditvärdighet, innebär såklart en risk. Om/när denna aktör defaultar på sitt lån tar kreditgivaren den ställda säkerheten för att täcka kreditförlusten.

Var detta en tänkt så kallad "infinite money glitch" i den bitcoiniserade framtiden?
Nu har vi ju inte diskuterat kreditvärdigheten över huvudtaget, utan en parameter du lade till nu. Den är relevant, och ju lägre kreditvärdighet låntagaren har desto sämre lånevilkor får han ju. Det är så det funkar idag. Det är riskhantering som inblandade parter behöver hantera.

Men vi måste kunna göra exemplet att det GÅR att kapitalisera på tillgångar (inklusive Bitcoin) oavsett kreditvärdigheten, eller hur?
Citera
2025-04-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Är väl inte så konstigt att bitcoiners reagerar när fattiglappar bröstar upp sig.

Men en sak ska du klart för dig: 1 Bitcoin är alltid 1 Bitcoin.

Hur många ggr har vi inte försökt förklara det för dig i den här tråden?

/Have fun staying poor.

Själv är du superrik, eller vänta lite:

Citat:
Hur går det för dig i dippen Haze, sitter du fast som undertecknad eller har du kapital att investera i dippen?

Sitter fast? Har inte kapital att investera i dippen? Herregud, hur kan en vuxen människa inte ha pengar nog att investera när tillfälle uppstår?

Citat:
Ge oss ljusfigurer i grafen haze.

Så vi kan slappna av ..

Hur kan ljusfigurer i grafen behövas, ju lägre pris desto mer rea? Ja, just det: du har alltså inte likvida medel att investera med. Fattig var verkligen rätta ordet ...
Citera
2025-04-10, 09:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men vi måste kunna göra exemplet att det GÅR att kapitalisera på tillgångar (inklusive Bitcoin) oavsett kreditvärdigheten, eller hur?
Nej, du har fortfarande inte förklarat hur det skulle gå. Du har endast beskrivit ett scenario där jag ger dig ett blancolån, och samtidigt råkar jag äga bitcoin.
Citera
2025-04-10, 09:28
Medlem
Citat:
du har alltså inte likvida medel att investera med. Fattig var verkligen rätta ordet ...

Jag har nu noll kr att investera (inte riktigt sant, men ändå) och är alltså fattig enligt El Poliso.

Du måste verkligen ha bränt en rejäl summa på BTC? mtp ditt hat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in