2025-04-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att Jesus skulle ha ”undgått historikerna” för att han var okänd, samtidigt som man hävdar att han uppväckte döda, matade tusentals, gick på vatten och gjorde Jerusalem upprörd är en retorisk paradox om du tänker efter.

Om Jesus var så obemärkt att ingen noterade honom? Då var han knappast heller den Jesus som evangelierna beskriver.

De förstörde sin "ande" och har ingen.
Falska energier som vi egentligen ska ha rätt att slippa.
Citera
2025-04-09, 22:14
Medlem
busy-signals avatar
Kanske inget regelrätt bevis, men jag har svårt att se att två av världsreligionerna (minst) skulle vara besatta av att hata Jesus (och hans följare) om han bara vore en påhittad karaktär?
Citera
2025-04-10, 03:41
Medlem
Citat:
Tack för Yeats-referensen. Jag uppskattar god litteratur, även om mystik och symbolism tyvärr inte riktigt ersätter sakargument.

Det blir ganska uppenbart att din nödutgång den här gången bestod i att klistra på en tillgjord, pretentiös ton i ett taffligt försök att signalera någon sorts andlig eller intellektuell höjd? 😂 ? Som om det skulle väga upp att du fortfarande inte klarar av att besvara en enda konkret fråga.

Men nu fungerar det inte riktigt så.

För att få sitta med vid vuxenbordet och diskutera mer avancerade idéer, vare sig det gäller teologi, litteratur eller logik, så krävs det först att man visar att man kan hantera kniv och gaffel, det vill säga att kunna svara rakt och begripligt på enkla sakfrågor.

Tills dess får du nog nöja dig med att sitta med hakklapp och peta i falukorven vid barnbordet.

Säg inte tack när du inte menar det.
Påstå inte du vill ha svar när du inte svaren vill ha, påstå inte du inga svar får när du inte svaren förstår.
Påstå inte du vill ha diskussion när du för agenda, du sitter inte vid något bord när du drattar på ända, dig själv du skända.
Istället sätt dig vid banens bord och läs dessa ord -

Låten barnen komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör sådana till.
Sannerligen säger jag eder: Den som icke tager emot Guds rike såsom ett barn, han kommer aldrig ditin.”

M
Citera
2025-04-10, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tänk om du hade googlat först.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sources_for_the_historicity_of_Jesus

Jag utgår från att de flesta troende vet och accepterar att den absoluta sanningen om Gud och paradiset om vi nu ska kalla det så inte går att bevisa. Jag är tillfreds med att jag inte vet om Gud finns lika säkert som att jag precis drack te.

Ditt sätt att resonera kring tro får mig att inse att du inte alls varit troende i 30 år. Då faller du ju som debattör i tråden. Var inte ledsen för det, troende är nog inte för alla. Adjöken.

Citat:
From just Paul, Josephus, and Tacitus alone, the existence of Jesus along with the general time and place of his activity can be confirmed.[17]

Och där föll den Wiki-artikeln.
Citera
2025-04-10, 05:46
Medlem
Citat:
Att Jesus skulle ha ”undgått historikerna” för att han var okänd, samtidigt som man hävdar att han uppväckte döda, matade tusentals, gick på vatten och gjorde Jerusalem upprörd är en retorisk paradox om du tänker efter.

Om Jesus var så obemärkt att ingen noterade honom? Då var han knappast heller den Jesus som evangelierna beskriver.
Läs evangelierna, där finns det dokumenterat.

Eller vem menar du borde ha dokumenterat att han gick på vattnet om inte de som såg det?
Citera
2025-04-10, 07:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast det finns ju många samtida källor helt frikopplade från kristendomen som beskriver Jesus och att det var extraordinära saker runt honom.

Nej det finns det inte

Det finns inte ett enda dokument som nämner Jesus skrivet under tiden Jesus levde. Det bästa exemplet är Josefus, som skrev ca 60 år senare och som det är allmänt känt har redigerats för att framställa Jesus i god dager. Den näst bästa är 80 år efter Jesus dog.

Nu vill jag veta: Ljög du medvetet, eller visste du inte bättre?
Citera
2025-04-10, 07:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Läs evangelierna, där finns det dokumenterat.

Eller vem menar du borde ha dokumenterat att han gick på vattnet om inte de som såg det?

Suck. Evangelierna är INTE skrivna av ögonvittnen.
Citera
2025-04-10, 08:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tänk om du hade googlat först.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sources_for_the_historicity_of_Jesus

Tänk om du hade läst din egen länk först
Citera
2025-04-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej det finns det inte

Det finns inte ett enda dokument som nämner Jesus skrivet under tiden Jesus levde. Det bästa exemplet är Josefus, som skrev ca 60 år senare och som det är allmänt känt har redigerats för att framställa Jesus i god dager. Den näst bästa är 80 år efter Jesus dog.

Nu vill jag veta: Ljög du medvetet, eller visste du inte bättre?
Låter mer som en definitionsfråga om vad som är samtida och inte. Du verkar ha tolkningen att dokumentet ska vara skrivet under tiden Jesus levde för att räknas som samtida (vilket är orimligt). Andra räknar allt inom första århundradet som samtida.
Citera
2025-04-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Suck. Evangelierna är INTE skrivna av ögonvittnen.
Matteus och Johannes är det. Markus är halvt det, Lukas inte.
Citera
2025-04-10, 08:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Och där föll den Wiki-artikeln.

Tycker du? Jag hade för mig att det fanns kända skrifter om Jesus från samtiden men skrifterna som inte är skrivna av kristna är från 30-60 år efter hans död. Det om något ökar ju bara trovärdigheten. Förefaller finns fler skrifter än dessa, men jag har inte forskat i saken. Det hade varit roligt att få veta mera men jag tänker inte lägga tid på det. Jag har min tro oavsett.
Citera
2025-04-10, 09:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Låter mer som en definitionsfråga om vad som är samtida och inte.

Har du någonsin, i något annat sammanhang, sett ordet "samtida" användas för när det skiljer 60 år? I så fall var? Är millenieskiftet samtida med andra världskriget? Är Hitler samtida med Napoleon? Är Napoleon samtida med Karl XII?

Hade det varit inom några år, så fine. Men vi pratar liksom om 2-3 generationer och allt vad det innebär. Och det här är ingen slump. Det finns hur många som helst som på fullaste allvar t ex tror att evangelierna är skrivna av ögonvittnen, och det beror just på att sådan här oärlig retorik har använts. För 99,9 & av alla människor som hör ordet "samtida" så betyder det typ "skedde eller existerade samtidigt som något annat". Mot den bakgrunden åligger det användaren av ordet att vara tydlig.

Citat:
Du verkar ha tolkningen att dokumentet ska vara skrivet under tiden Jesus levde för att räknas som samtida (vilket är orimligt).

Varför? Man kan ju bara skriva t ex "källor ganska nära i tid"? Är det inte bäst att använda ord som är så korrekta som möjligt när man kommuncerar?

Citat:
Andra räknar allt inom första århundradet som samtida.

Vilka är dessa "andra"? Kan du ge exempel på icke-troende som använder sig av detta begrepp?

Citat:
Matteus och Johannes är det

NEJ. Det är de inte. Det finns inga seriösa forskare som driver den tesen. Inget evangelium är skrivet av någon som träffat Jesus på riktigt.

Det är det här jag menar. Retorik är viktigt. Det är ingen slump att "samtida" används av religiösa, de vet precis vad de gör. De säger "samtida" och hoppas folk ska tro på det bokstavligen. Men pressar man dem så blir det "aaa men jag menar ju inom ett sekel, det är ju typ samtida".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in