Citat:
Ursprungligen postat av
Zappazen
Ja. Josefus är knappast nåt sanningsvittne om den historiske Jesus. Däremot skrev han väl ner judendomens historia om jag inte minns fel. Hursomhelst en intressant man.
Hitchens är ju en arg kritiker av religion överhuvudtaget. Påminner mig nästan om en gnostiker i sin kritik av organiserad religion. Och berättelsen om Jesu födelse låter ju rimlig. Så den historiske Jesus har nog funnits. Frågan är bara hur många likheter det finns mellan honom och den mytiske Jesus. Inte mycket skulle jag tro. Och för den kristna kyrkan lär det inte spela nån större roll. De har fullt med sina samtida skandaler.
Att det kan ha funnits en misslyckad apokalyptisk profet, dvs vill säga en helt vanlig människa som predikade om en kommande undergång vid namn Yeshua (Jesus) för två tusen år sedan i Jerusalem är knappast något märkligt. Snarare tvärt om.
Detta var extremt vanligt vid den tiden och det fanns många judiska apokalyptiska profeter och messiasgestalter runt år 0–100 e.Kr.
Johannes Döparen, var apokalyptisk predikant som döpte folk i väntan på guds rike.
Judas från Galileen, en annan messiansk ledare som gjorde uppror mot romarna vid samma tid.
Theudas, var självutnämnd profet som försökte leda folket över Jordanfloden som den nya Moses.
Simon av Perea var en slav som kallade sig själv Messias och som ledde ett uppror mot etablissemanget.
Så att vara apokalyptisk predikant i Jerusalem var dåtidens motsvarighet till att vara influencer på Instagram idag. Många försökte och få lyckades. Så att någon vid namn Yeshua skulle kunna ha varit en av dessa är knappast osannolikt.
Att Jesus var en misslyckad profet blir rätt klart när man ser vad han också faktiskt predikade:
(Se: Mat 16:28 ; 24:34 ; 10:23 ; 26:64 ; Mark 9:1 ; 13:30-31 ; Luk 21:27-28 ; 21:29-33 ; 1 Kor 7:29-31 ; 1 Thess 4:15-17).
I alla dessa verser så talar han uteslutande om att domedagen skulle ske inom sin egen generations livstid vilket uppenbarligen och bevisligen inte hände.