2025-03-15, 11:35
Avstngd
3 val, i snitt 10 partier som stller upp i varje val, och sg grovt rknat 8 miljoner rstberttigade., Dubblera sedan antalet (dels rstsedlar i vallokalen, dels sdana som partierna skickar ut med posten osv). D r vi uppe i 480 miljoner rstsedlar...Lgg till sg hundra mille fr postrstningtslokalerna.
Citera
2025-03-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen vldigt liten text eller en vldigt lng valsedel.

Eller det kan vara som i Finland dr en siffra anger ett parti eller en kandidat. Ls numret p ditt parti eller din kandidat p en lista som hngts i valurnan och skriv det p valsedeln. Enklare kan det inte bli, och det fungerar i Finland som har vrldens bsta valledningssystem.
Citera
2025-03-15, 19:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Allt r upplagt fr att f folk att tro att digital rstning r vgen att g. Snart kommer man fresl att Soros dominionmaskiner ska anvndas. D kan de sedan manipulera alla val enkelt. Endast lallande idioter kommer g med p det frivilligt. Samtidigt s kavlade majoriteten av alla svenskar glatt upp fr att huggas fr inte s lnge sedan. Det r sorgligt att folk r s jvla hjrntvttade.

Detta. Be careful what you wish for. Hr finns en agenda bakom hetsen mot valsedlar.
Citera
2025-03-15, 20:28
Citat:
I riksdagsvalet 2022 deltog 281 partier. Blir antingen vldigt liten text eller en vldigt lng valsedel.

Eller s inrttar vi ngon slags verksamhet som lr folk att lsa och skriva. S kanske myndiga personer mktar med att skriva partiets benmning p e papperslapp.

Vad skulle man kunna kalla en sdan utbildande verksamhet, tror du?
Citera
2025-03-17, 21:34
Medlem
rdgs avatar
Svensk idioti nr den r som vrst anser danske Per om valsystemet i Swedistan.

https://www.friatider.se/svensk-idio...n-ar-som-varst
Citera
2025-04-08, 18:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mrkligt. I Finland r valsedeln ett A5 papper som r vikt dubbelt. Inne i finns en cirkel dr man skriver numret p den kandidat man rstar p. Kandidaterna str listade med nummer i valbset.

Det svenska systemet verkar endast handla om siktsregistrering.

Har mnga partier, och hur mnga kandidater finns vanligtvis p dessa listor?

Finns mjlighet fr enskilda medborgare att kandidera, utan inblandning av ngot politiskt parti?
Citera
2025-04-08, 19:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Finns mjlighet fr enskilda medborgare att kandidera, utan inblandning av ngot politiskt parti?
Alla kandidater och partier som r uppstllda i valkretsen finns p listorna. Brukar vara ngra hundra och kanske 12-15 partier. Det r vl samma regler som nr man registrerar ett parti ifall man vill stlla upp som "obunden" kandidat utanfr ngot parti antar jag. Man behver samla in 5000 stdunderskrifter fr att registrera sig.
Citera
2025-04-09, 05:17
Medlem
Citat:

Citat:
Alla kandidater och partier som r uppstllda i valkretsen finns p listorna. Brukar vara ngra hundra och kanske 12-15 partier. Det r vl samma regler som nr man registrerar ett parti ifall man vill stlla upp som "obunden" kandidat utanfr ngot parti antar jag. Man behver samla in 5000 stdunderskrifter fr att registrera sig.

5000 underskrifter krvs fr att registrera ett parti och vill man stlla upp sjlv, mste man bilda en valmansfrening. I kommunalval mste man samla in 10 underskrifter i kommunen dr man tnker kandidera. Fr riksdagsval krvs 100 i valdistriktet och 2000 i EU-val som gller fr hela landet. Vill man stlla upp i presidentvalet krvs det 20 000 underskrifter.

Viktigt att komma ihg r man man fr endast stda EN valmansfrening. Skriver man under tv valmansfreningar, s ogiltigfrklaras bda.
Senast redigerad av Delex 2025-04-09 kl. 05:20.
Citera
2025-04-09, 06:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ni som fresprkar 1 valsedel. Vilka partier ska f st frtryckta p den? Blir ett jvla liv p FB nr Afs inte fr vara med p sedeln och det blir en rtt stor sedel om alla registrerade partier ska f vara med.

D har jag inte ens berrt personrsterna. Blir en mindre telefonbok som ska ner i urnan.

Dessutom fler kryss (moment) som vljaren ska gra vilket bddar fr fler fel.

Jag menar inte att det r bra att det slngs 700 miljoner valsedlar. Det knns dock lite upp till partierna att inte bestlla s jvla mnga d.

Rstningen borde ske direkt p en skrm i bset. Id kan man gra med BankID.
Citera
2025-04-09, 11:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Tack fr svar.

Jag tnkte p avvgningen att antingen ha vissa barrirer fr deltagande, eller riskera att f listor som r vldigt stora.

5000 namnunderskrifter tnker jag r en frhllandevis stor barrir fr att registrera ett parti, tminstone nr det gller ett parti som bara kandiderar i 1 kommun.

Det svenska systemet har frdelen att en vljare kan vlja att rsta p ett litet oknt parti, utan att valsedlarna blir vldigt stora, eller, som i Finlands fall, listorna i valbset.

Nackdelen med det svenska systemet r att sm partier behver distribuera sina egna valsedlar. Vljaren har ven valet att skriva partiets namn p en tom valsedel.
Citera
2025-04-09, 14:44
Medlem
Citat:
Tack fr svar.

Jag tnkte p avvgningen att antingen ha vissa barrirer fr deltagande, eller riskera att f listor som r vldigt stora.

5000 namnunderskrifter tnker jag r en frhllandevis stor barrir fr att registrera ett parti, tminstone nr det gller ett parti som bara kandiderar i 1 kommun.

I sdana fall bildar man valmansfreningar och kommer verens om att bilda en gemensam lista i kommunen. Det r ganska vanligt att man bildar listor som "pro (kommun)" eller "obundna i (kommun)" etc.
Citera
2025-04-09, 15:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
5000 underskrifter krvs fr att registrera ett parti och vill man stlla upp sjlv, mste man bilda en valmansfrening. I kommunalval mste man samla in 10 underskrifter i kommunen dr man tnker kandidera. Fr riksdagsval krvs 100 i valdistriktet och 2000 i EU-val som gller fr hela landet. Vill man stlla upp i presidentvalet krvs det 20 000 underskrifter.

Viktigt att komma ihg r man man fr endast stda EN valmansfrening. Skriver man under tv valmansfreningar, s ogiltigfrklaras bda.

Det lter bra. Jag, som r svensk, vill grna ha mjligheten att rsta p oberoende kandidater, i synnerhet i kommunalvalen. Jag tnker att vljarna br ha mer valfrihet n att bara vlja mellan hger och vnster.

Citat:
Ursprungligen postat av Delex
I sdana fall bildar man valmansfreningar och kommer verens om att bilda en gemensam lista i kommunen. Det r ganska vanligt att man bildar listor som "pro (kommun)" eller "obundna i (kommun)" etc.

Ok!

Att samla in 10 namnunderskrifter r en mycket mindre barrir n att samla in 5000 namnunderskrifter.

Det lter som ett bra system. r finlndska vljare njda med sitt valsystem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in