2025-04-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag var själv kristen i över 30 år och trodde helhjärtat och studerade Bibeln både själv och med andra. Min utgångspunkt var att fördjupa tron och bevisa sanningen i den. Men ju mer jag läste, studerade, granskade desto mer föll allting isär. Jag insåg rätt snabbt det inte höll, varken logiskt, historiskt eller teologiskt. Och det var inte ett enkelt uppvaknande, utan något som kostade halva min familj. Men det var också ärligt.

Så när jag idag ifrågasätter Bibeln, kristendom och gudstro så gör jag det inte från ett ytligt perspektiv. Utan från insidan. Jag har varit där. Jag vet varför du tror. Jag förstår vad tron kan ge men av samma skäl kan också säga att det är inte sant. Det är uppbyggt på hopp, längtan, tolkningar, men inte på någon verifierbar verklighet.

Och visst! Om någon hittar tröst i sin tro, så är det inget jag nödvändigtvis ser som ett problem i sig. Men vi vet säkert av historien, och kan se det klart idag idag att det blir problem och elände när vi som samhälle slutar göra skillnad på verklighet och önsketänkande. När vi inte längre tränas i att ifrågasätta, söka sanning och tänka kritiskt, utan istället uppmuntras att bygga våra liv på falska berättelser som vi vill ska vara sanna.

Vi lever i en värld där vi mer än någonsin behöver sanning, fakta, intellektuell ärlighet. Inte mer illusion, känslotro eller dogmatisk lojalitet mot gamla sagor. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi vågar kalla saker vid deras rätta namn även om det skaver.

Så även om jag inte delar din tro, så respekterar jag att du vill samtala om den. Jag kommer fortsätta vara tydlig – men gärna också fortsatt rak, respektfull och ärlig.
Nej, du ljuger här, det hörs tydligt, du hyser ingen respekt för de troende, det läser man tydligt i alla dina inlägg.
Citera
2025-04-09, 12:00
Medlem
Ja, det är oomstritt att han existerat. Däremot om han var Guds son är en annan diskussion

Har själv en bok som är skriven av en man som levde runt år noll, Josefus Flavius. Han nämner Jesus i sin berättelse. Boken är ett tidsmonument över denna persons liv och allt som hände i området.
Citera
2025-04-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Det kan vi rätt säkert säga att du omöjligt kan göra och det kan vi bevisa rätt så enkelt här och nu genom att du beskriver den metod och process du använder dig av för att avgöra om ett påstående är sant eller falskt.

Låt oss därför hypotetiskt och för diskussionens skull anta att jag påstår att [I]jag har en katt, som äter falukorv och som är blå och kan flyga och som sover bakom månen på natten. [/i].

Förklara nu och redogör för tråden hur du går tillväga för att "se saningen" som bröstar dig med att kunna göra så väl. Beskriv tydligt hur du bryter ner det hela+ För jag är rätt säker på att kan det och gör det dagligen i alla andra sammanhang.
Så sant som jag skrev, detta är ditt eget problematiska drev, ditt sinne skev
Citera
2025-04-09, 13:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har själv en bok som är skriven av en man som levde runt år noll, Josefus Flavius. Han nämner Jesus i sin berättelse.

"Runt år noll" som i född nästan fyra decennier senare och skrev texter tre decennier efter det?

Citat:
Boken är ett tidsmonument över denna persons liv och allt som hände i området.

Nej. Men det är en förhållandevis bra källa för att vara så gammal.
Citera
2025-04-09, 13:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ödsla inte din tid eller energi på idioter. Vi ska komma ihåg att Bibeln medvetet i viktiga stycken skrivits om av de där man inte får kritisera vilka tex lömskt har passat på att skriva in sig själva som Guds utvalda folk.

Och Sion vises protokoll är super-legit, gissar jag?

Citat:
I våra dagar när kyrkan till stora delar infiltrerats av trolösa aktivister så gör man kanske bäst att inte besöka kyrkan utan hitta sin tro inom sig med de hjälpmedel som finns att tillgå, tex Bibeln i sin helhet tillsammans med historia.

Och hur ofta läser du bibeln? Om du läst ens en timme i år heter jag Meyer.
Citera
2025-04-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Så sant som jag skrev, detta är ditt eget problematiska drev, ditt sinne skev

Ok! Du klarar alltså inte av att debattera om konkreta sakfrågor utan blir tvungen att istället försöka ducka och undvika genom att dra en massa irrelevant nonsens.

Du har inga sakliga argument eller ens försöker att ge sådana och har med det inte bara bekräftat min poäng att din gudstro endast är din eget påhittade fantasi, utan även att du inte har något som helst intellektuellt att tillföra tråden vare sig man tycker att jag har rätt eller inte.
Citera
2025-04-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Runt år noll" som i född nästan fyra decennier senare och skrev texter tre decennier efter det?

Tycker nog det är tillräckligt nära i tiden för att vara en bra källa. J F anses vara en tillförlitlig källa i sina beskrivningar i de flesta kretsar.

Oavsett vad man tycker är det, som du skriver, en intressant källa
Citera
2025-04-09, 14:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tycker nog det är tillräckligt nära i tiden för att vara en bra källa.

Fast det var inte vad du skrev. Du skrev att han levde runt år noll, dvs var typ jämnårig med Jesus eller t o m äldre. Detta stämmer helt enkelt inte, eftersom han inte ens föddes förrän nästan 4 decennier senare.

Så enda frågan som återstår är: Ljög du medvetet eller visste du inte bättre?
Citera
2025-04-09, 14:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tycker nog det är tillräckligt nära i tiden för att vara en bra källa. J F anses vara en tillförlitlig källa i sina beskrivningar i de flesta kretsar.

Oavsett vad man tycker är det, som du skriver, en intressant källa
Om jag idag skrev en bok om Nisse Hult som levde för 70 år sen, som det knappt finns några andra rapporter om, och dom få rapporterna som finns är motstridiga, skulle du se mig som en tillförlitlig källa?
Citera
2025-04-09, 14:42
Medlem
Citat:

Nja. Den lilla textbiten som handlar om Jesus är antagligen inte skriven av Flavius utan är ett tillägg i Flavius bok, långt senare, av en biskop i Rom som ville stärka myten om Jesus.Om detta är forskningen ganska enhällig.

Orsaken är att texten om Jesus är helt annorlunda än texten innan och efter. Ett ganska taffligt försök att fuska. Ganska vanligt vid den tiden.
Citera
2025-04-09, 14:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Nja. Den lilla textbiten som handlar om Jesus är antagligen inte skriven av Flavius utan är ett tillägg i Flavius bok, långt senare, av en biskop i Rom som ville stärka myten om Jesus.Om detta är forskningen ganska enhällig.

Orsaken är att texten om Jesus är helt annorlunda än texten innan och efter. Ett ganska taffligt försök att fuska. Ganska vanligt vid den tiden.

Vad man säger från forskningshåll är väl att man tror att de la till de berömmande delarna, men att han även självmant nämnde Jesus? Det är vad jag förstått kring det hela iaf
Citera
2025-04-09, 15:04
Medlem
Citat:
Vad man säger från forskningshåll är väl att man tror att de la till de berömmande delarna, men att han även självmant nämnde Jesus? Det är vad jag förstått kring det hela iaf

Ja. Ett knepigt case:

"We know Josephus published the Jewish War about 75 A.D. And no mention of the Christian Jesus is in it. Josephus then published the Jewish Antiquities about 93 A.D. And in surviving manuscripts of that today, there are two references to the Christian Jesus: the Testimonium Flavianum (in book 18) and a reference to James the brother of Jesus (in book 20). The first is a brief fawning paragraph about Jesus whose authenticity has been widely doubted for centuries. How much of it is authentic, or if any reference to Jesus existed there at all, remains widely debated. The second is a single line that connects the execution of a certain James to Jesus “the one called Christ” without any explanation. That has been doubted by some experts over the decades, but accepted as authentic by most".

https://www.richardcarrier.info/archives/12071
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in