2025-04-08, 22:03
Medlem
EgoistNs avatar
Jag inbillar mig att vi kommer att få se samma fenomen som under covidkrashen.
De flesta köper toapapper medans lite smartare snubbar köper värdepapper.

Det uppenbara problemet är ju att tajma hyfsat rätt med sina köp.
Citera
2025-04-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Frågan är vem av er som har flest bitcoin? Det spelar ingen roll hur bra du är på att läsa ekonomiska dokument på engelska, om du inte klarar att omsätta dessa läskunskaper till aktiv handling utan förblir bitcoinlös.

Det du citerade var, såvitt jag kunde se vid en hastig titt, bara MSTR:s obligatoriska uppräkning och analys av olika risker. Eller vad var din poäng? Framkom det till exempel i vilket läge MSTR kan bli tvunget att börja sälja bitcoin?

(Kan tillägga att jag personligen inte investerar i eller rekommenderar investeringar i MSTR, för den som har möjlighet att köpa riktiga bitcoin direkt.)

Det nya sammanfattas väl ganska bra här:

Citat:
Michael Saylor has stated many times in his public appearances on CNBC and other TV channels that he and Strategy intend to “hold Bitcoin forever,” and he will also will his BTC to an organization supporting Bitcoin when he passes away.

However, now, it seems that Strategy might be forced to sell some or all of its Bitcoin, at least temporarily, should there be a regulatory requirement to do so, according to Strategy’s recent filing with the SEC.

Länk:

https://www.investing.com/news/cryptocurrency-news/michael-saylor-might-be-forced-to-break-his-promise-to-hold-bitcoin-forever-details-3974554

Men, men: jag ber om ursäkt att jag är elak och sprider alla denna FUD.

Edit: samband med detta eller ej, MSTR föll 11.26% idag, en dag efter dokumentet kom in till SEC ...
Senast redigerad av PolisenOrebro 2025-04-08 kl. 22:10.
Citera
2025-04-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Länk:

https://www.investing.com/news/cryptocurrency-news/michael-saylor-might-be-forced-to-break-his-promise-to-hold-bitcoin-forever-details-3974554

Ja, det verkar rimligt att de i ett läge där de inte lyckas få ny, bra finansiering tvingas sälja en del av sina bitcoin för att täcka företagets utgifter. Bra att de medger detta i riskanalysen.

Citat:

Bra, ursäkten är godtagen.

Citat:
Edit: samband med detta eller ej, MSTR föll 11.26% idag, en dag efter dokumentet kom in till SEC ...

Vet inte om det har med detta att göra, men det är möjligt. Jag är inte jätteintresserad av MSTR mer än om de tvingas dumpa stora mängder bitcoin på marknaden.
Citera
2025-04-08, 22:20
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Hur då en "sista desperat chansning"? På 12 månaders basis upp 11%, och bara ner cirka 18% YTD: är väl ganska normal krypto-volatilitet eller missar jag något väsentligt här?

Jag är inte det minsta orolig för mitt magic bitcoininnhav.
Det är ISK-portföljen som går synnerligen uselt, där de flesta innehav har koppling till btc.
De bitcoin-miners jag har innehav i, Mara och Clsk är på osannolikt låga nivåer och jag släpper dem givetvis inte till detta pris.
Citera
2025-04-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, det verkar rimligt att de i ett läge där de inte lyckas få ny, bra finansiering tvingas sälja en del av sina bitcoin för att täcka företagets utgifter. Bra att de medger detta i riskanalysen.

Citat:
Vet inte om det har med detta att göra, men det är möjligt. Jag är inte jätteintresserad av MSTR mer än om de tvingas dumpa stora mängder bitcoin på marknaden.

Vid en rejäl recession är nog sannolikheten stor och kan leda till death spiral-liknande problematik i worst case scenario. Vem vill köpa till dyrt pris idag när MSTR måste dumpa ännu billigare imorgon.

Vet att jag skrivit om detta tidigare om detta och den inbyggda risken vid bristande centralisering även i ägande.
Citera
2025-04-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Jag är inte det minsta orolig för mitt magic bitcoininnhav.
Det är ISK-portföljen som går synnerligen uselt, där de flesta innehav har koppling till btc.
De bitcoin-miners jag har innehav i, Mara och Clsk är på osannolikt låga nivåer och jag släpper dem givetvis inte till detta pris.

Aha, ja det är i princip analogt med en klassisk aktierisk när flera av ens innehav riskerar att samvariera vid nedgång. Lika roligt det är i uppgång - lika tufft i nedgång.

Edit: kan omöjligt gå bra för mining just nu - i snitt kostar det kring 85k per skapad Bitcoin. Inte så roligt när den säljs nästan 10k under det. Måste till ganska stort kapital för att vänta ut svängningar när elräkningarna måste betalas löpande.
Senast redigerad av PolisenOrebro 2025-04-08 kl. 22:24.
Citera
2025-04-08, 22:25
Medlem
Citat:
Vid en rejäl recession är nog sannolikheten stor och kan leda till death spiral-liknande problematik i worst case scenario. Vem vill köpa till dyrt pris idag när MSTR måste dumpa ännu billigare imorgon.

Vet att jag skrivit om detta tidigare om detta och den inbyggda risken vid bristande decentralisering även i ägande.

Visst, det finns en risk att MSTR kraschar bitcoinpriset till låga nivåer om de tvingas sälja stora mängder bitcoin. Dock behöver väl inte all finansiering förnyas samtidigt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-08 kl. 22:51.
Citera
2025-04-08, 22:33
Medlem
Citat:
Visst, det finns en risk MSTR kraschar bitcoinpriset till låga nivåer om de tvingas sälja stora mängder bitcoin. Dock behöver väl inte all finansiering förnyas samtidigt.

Nej, men löpnade utgifter kan normalt inte belånas (till vettig ränta) om företaget inte anses bringa in pengar på ett bra sätt och det är precis den delen av företaget som tycks ha rationaliserats bort (om jag inte har minns totalt fel så hade den en mjukvaruutvecklingsdel som långsamt rationaliserats bort).
Citera
2025-04-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Stänger vi 1D under 78,5k så ökar risken att vi fortsätter längre ner.

Kom igen lol, det spelar ingen roll vart btc stänger, vi följer börsen
Citera
2025-04-08, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, men löpnade utgifter kan normalt inte belånas (till vettig ränta) om företaget inte anses bringa in pengar på ett bra sätt och det är precis den delen av företaget som tycks ha rationaliserats bort (om jag inte har minns totalt fel så hade den en mjukvaruutvecklingsdel som långsamt rationaliserats bort).

Vet inget om att något har rationaliserats bort, men däremot utgör den väl en marginell andel av företagets värdering numera.
Citera
2025-04-08, 22:57
Medlem
Citat:
Vet inget om att något har rationaliserats bort, men däremot utgör den väl en marginell andel av företagets värdering numera.

Kan, som sagt, ha fått fel för mig att minskat den delen drastiskt, men tillbaka till ämnet MSTR och Bitcoinrisk: är fullkomligt baffled över hur många toppar de lyckats köpa. Att snittpriset för dem är på över 65k är ... tänkvärt.

(såklart inte ensam om att reagera på detta)

Citat:
Fun fact.

In the 5 years since Microstrategy $MSTR have been buying Bitcoin, their average price is $66,365. So, they are up about 20% in 5 years.

They would have made more profit if they had invested in an index fund, or even in low risk bonds.

https://x.com/TwinTurboCe1ica/status/1895307328049815653
Citera
2025-04-08, 23:00
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:

Länk:

Saylor har varit för styv i korken och det är förmodligen någon extremt kapitalistark som bettar emot mstr?
I övrigt har jag så har jag sålt min 3x long?
Vore ju trist att sitta kvar ifall Saylor åker på marginal call..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in