2025-04-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Härligt, då är handelskriget på gång på allvar. Kina kommer inte våga svara till slut tror jag. USA har massivt handelsunderskott med Kina. Vad har Kina att erbjuda USA som de inte har ? Ingenting förutom jordartsmetaller.
USA må vara Kinas största handelspartner, men det är lite naivt att fråga vad Kina har att erbjuda USA, du skrev det ju själv, handelsunderskottet talar för sig själv. USA importerar i princip allt från Kina, och många av de absolut största Amerikanska företagen har mer eller mindre hela sin tillverkning där. Man ska också komma ihåg Kinas enorma inre marknad som kan hjälpa till att dämpa tullarna från USA.
Oavsett, så är detta handelskriget inte bra, kan bara hoppas det leder till Trumpens avsättande.
Citera
2025-04-08, 19:03
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I morgon får vi se om Xi har bättre ballar av stål än den oranga dåren.

Trump har genom sin egen dårskap satt sig i en omöjlig position. Tror xi gör en minnesanteckning i marginalen, och låter Trump svettas rejält. Opinionen i usa verkar vara lite kritiskt nu dessutom.

Det skulle vara intressant hur man kommer fram till en sådan udda ståndpunkt

USA exporterade varor för 143 Billion USD till Kina.
Kinas export till USA 668 Billion USD.

Konklusionen är att Kina är drygt 5 ggr mer beroende av USA än vad USA är av dom.
Hjälp oss att förstå dina tankegångar här
Citera
2025-04-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
USA må vara Kinas största handelspartner, men det är lite naivt att fråga vad Kina har att erbjuda USA, du skrev det ju själv, handelsunderskottet talar för sig själv. USA importerar i princip allt från Kina, och många av de absolut största Amerikanska företagen har mer eller mindre hela sin tillverkning där. Man ska också komma ihåg Kinas enorma inre marknad som kan hjälpa till att dämpa tullarna från USA.
Oavsett, så är detta handelskriget inte bra, kan bara hoppas det leder till Trumpens avsättande.

Är du för diktatur ? Trump vann valet i november 2024. Det är storföretagen med hjälp av tidigare administrationer i USA som främjat detta. Trump vill motverka det. Media vet att om USA och Europa sätter upp handelstullar avtar globaliseringen. Deras främsta mål.
Citera
2025-04-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sandlådenivån är hög.

Elect a clown, expect a circus.

Så säger ett barn uppvuxen i Sverige som låter eus politiker styrs ens varje steg
Citera
2025-04-08, 19:08
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det skulle vara intressant hur man kommer fram till en sådan udda ståndpunkt

USA exporterade varor för 143 Billion USD till Kina.
Kinas export till USA 668 Billion USD.

Konklusionen är att Kina är drygt 5 ggr mer beroende av USA än vad USA är av dom.
Hjälp oss att förstå dina tankegångar här
Om USA lätt kan hitta alternativ till sin Kina-import så kan man möjligen säga så, men jag vet inte om det riktigt är fallet här.
Citera
2025-04-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag måste vara lite av en naiv idiot, jag trodde helt ärligt att en så enormt stor grej måste passera kongressen, tydligen inte..
USA har enorma problem , nån måste stoppa den här sinnessjuka administrationen.

Men flera krig och massmord/kaos runt om i världen under Biden, det kan vi leva med menar du ? Svennen är rädd för sina aktier och kaffe , men så länge folk dör och Sveriges försvarsaktier går uppåt så gör det inget även om en senil pedofil styr vita huset ?
Citera
2025-04-08, 19:09
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Du gör en primitiv tolkning nu. Jag förklarar för dig hur det ligger till och vad jag tror på men du kan inte hålla isär det.

Hade det varit bättre för oss och EU utan att skydda sin inre marknad med tullar/tariffer och regleringar?

Vi kunde alltså varit betydligt rikare om vi inte gjort detta. Varför vill politikerna hämma oss på detta sättet och inte låta oss ta del av denna välståndsökning?
Senast redigerad av DRAVKCAB 2025-04-08 kl. 19:14.
Citera
2025-04-08, 19:11
Medlem
horses avatar
Vita huset håller pressträff nu

https://www.bbc.com/news/live/cp8vyy35g3mt#player
Citera
2025-04-08, 19:12
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Men flera krig och massmord/kaos runt om i världen under Biden, det kan vi leva med menar du ? Svennen är rädd för sina aktier och kaffe , men så länge folk dör och Sveriges försvarsaktier går uppåt så gör det inget även om en senil pedofil styr vita huset ?
Det är lika mycket krig nu , om inte mer, är du dum eller?

Pä tan om senil, såg du Trumps tal till LA Dodgers?, DET kallar jag senil.
Citera
2025-04-08, 19:12
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Om USA lätt kan hitta alternativ till sin Kina-import så kan man möjligen säga så, men jag vet inte om det riktigt är fallet här.

Nu får vi hålla isär saker lite.

Vem har mest att förlora?

Vem är mest beroende av vem?

Vilka skall Kina ersätta sin export till? Sin största marknad?

Det borde vara en lätt fråga
Citera
2025-04-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Är du för diktatur ? Trump vann valet i november 2024. Det är storföretagen med hjälp av tidigare administrationer i USA som främjat detta. Trump vill motverka det. Media vet att om USA och Europa sätter upp handelstullar avtar globaliseringen. Deras främsta mål.
Va? Är du inte nykter?
Citera
2025-04-08, 19:16
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Hade det varit bättre utan att skydda sin inre marknad med tullar/tariffer och regleringar?

Vi kunde alltså varit betydligt rikare om vi inte gjort detta. Varför vill politikerna hämma oss på detta sättet och inte låta oss ta del av denna välståndsökning?
Vi borde anpassa våra välfärdssystem till att främja frihandel och maxa vår öppenhet för import och export, där har du mitt förslag. T ex genom växling till fastighetsskatt istället för inkomstskatt. Då hade vi haft en jäkla övertag just nu och i framtiden istället för att ständigt sitta på svartepetter. Men lycka till att få någon av våra värdelösa politiker att dra det lasset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in