2025-04-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Vem skall annars göra leksakerna?

De får väl skippa leksaker i några år då. Vet du hur mycket som står på spel i tullkriget. Tjockisarna kan väl gå ut och leka i naturen som förr i världen istället för leksaker. Kanske klättra i träd ?
Citera
2025-04-08, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Precis, det är bra att vi i väst utnyttjar dåligt betala arbetare som jobbar 60 timmars veckor. Det är det som gör att Kina har handelsöverskott och att vi har billiga varor. Tänk dig att en amerikan ska sitta och sy för 10 kr timmen när en kines kan göra det istället. Bra va ? (ironi)

Men en amerikan vill inte betala 100 dollar för något som kostade 50 dollar. Man är riktigt naiv att tro att amerikaner helt plötsligt ska börja köpa dyrare saker bara för att det är amerikanskt.

Lägg till att idioterna vill automatisera det mesta också. Berätta gärna hur det skapar jobb och det allra viktigaste, köpkraft?
Citera
2025-04-08, 17:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Precis, det är bra att vi i väst utnyttjar dåligt betala arbetare som jobbar 60 timmars veckor. Det är det som gör att Kina har handelsöverskott och att vi har billiga varor. Tänk dig att en amerikan ska sitta och sy för 10 kr timmen när en kines kan göra det istället. Bra va ? (ironi)
Det är självklart bättre för mig att jag har högre lön än jag annars skulle haft. Det är självklart bättre för mig att ha mer fritid än jag annars skulle ha haft. Det är självklart bättre för mig att jag kan köpa billiga varor (så länge man inte gör för stort avkall på kvalitet förstås).

Så ja. Ej ironi.
Citera
2025-04-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Men en amerikan vill inte betala 100 dollar för något som kostade 50 dollar. Man är riktigt naiv att tro att amerikaner helt plötsligt ska börja köpa dyrare saker bara för att det är amerikanskt.

Lägg till att idioterna vill automatisera det mesta också. Berätta gärna hur det skapar jobb och det allra viktigaste, köpkraft?

De får finna sig i det. Att deras Nike t-shirt kostar 50 kr mer tillfälligt. Tror du inte automation och robotar kommer mer och mer. Även inom textilindustrin. Eller tror du folk kommer sitta och sy år 2100 ?
Citera
2025-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är självklart bättre för mig att jag har högre lön än jag annars skulle haft. Det är självklart bättre för mig att ha mer fritid än jag annars skulle ha haft. Det är självklart bättre för mig att jag kan köpa billiga varor (så länge man inte gör för stort avkall på kvalitet förstås).

Så ja. Ej ironi.

Du stöttar därmed att arbetare i andra länder utnyttjas och får jobba för dåliga löner och villkor för att du ska ha billiga produkter ?
Citera
2025-04-08, 17:45
Avslutad
Citat:
De får finna sig i det. Att deras Nike t-shirt kostar 50 kr mer tillfälligt. Tror du inte automation och robotar kommer mer och mer. Även inom textilindustrin. Eller tror du folk kommer sitta och sy år 2100 ?

Ska du berätta det för dem? När du ändå är igång med att berätta saker för de, be de ge fan i fentanylen och Oxyn.

Deras nya Nike t-shirt kommer bli bra mycket dyrare än 50kr. Och ja det kommer finnas folk som sitter och syr år 2100.
Citera
2025-04-08, 17:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Du stöttar därmed att arbetare i andra länder utnyttjas och får jobba för dåliga löner och villkor för att du ska ha billiga produkter ?
Ja, utan minsta tvekan. För mig är det mycket viktigare att vi har det bra här än att någon annan har det bra i något fjärran land.

Alternativet är ju att skänka bort allt man äger och har. En genomsnittssvensks förmögenhet kan ge mat åt flera miljoner afrikanska negrer om man får tro diverse välgörenhetsorganisationer. Så varför ger du inte bort allt? Du vill väl vara rättvis och hjälpa och allt annat trams?

Nej du.
Citera
2025-04-08, 18:01
Medlem
Mullrets avatar
I morgon får vi se om Xi har bättre ballar av stål än den oranga dåren.

Trump har genom sin egen dårskap satt sig i en omöjlig position. Tror xi gör en minnesanteckning i marginalen, och låter Trump svettas rejält. Opinionen i usa verkar vara lite kritiskt nu dessutom.
Citera
2025-04-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Det måste ju finnas några vettiga människor runt Trump som kan hejda honom? Det finns ju en hel apparat runt presidenten, någon måste väl kunna sätta ner foten och tvinga trotsgossen att ta en timeout när han blir allt för oregerlig.

Presidenten i USA är ju ingen diktator som tillåts göra vad som helst. Även om han är helt whack så måste det finnas personer omkring honom som förstår implikationerna av allt märkligt han hittar på?

-foul
Är just det som inte finns this time around. Trump har högst medvetet omgivit sig av uteslutande ja-sägare och rövslickare. Den Oreange Frälsaren blir ju fullständig rosenrasande om någon någonsin skulle säga emot honom. Den lilla snöflingan tål det bara inte, han tar sådant som en personlig kränkning. Titta bara på hur många impulsiva avsked han låg bakom förra mandatperioden. De enda som filtrerats fram till nuvarande administration är inkompetenta, hjärntvättade idioter, vars enda förtjänst för Trump är att de fortsätter smickra och dyrka hans bisarra, megalomana självbild. Trump är världens största narcissist. Han är förstås också nu 8 år äldre än när han tillträdde vid förra presidentperioden. Han visar tydliga tecken på kognitivt förfall rent intellektuellt. Detta i kombination med hans benhårda övertygelse att han själv vet bäst i varenda fråga, och att alla experter har fel, gör honom till en oerhört destruktiv och malign kraft. Mycket sannolikt den mest skadliga presidenten USA någonsin haft. Men hey, så länge nya Snövitfilmen inte har några svarta skådisar så är allt värt det! De dreglande, hjärntvättade fåren ropar MAGA! 🤡❄️
Citera
2025-04-08, 18:10
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Kina spelar ett högt spel. Alla med lite förstånd inser vem som är beroende av vem rent ekonomiskt. USA har haft 20% på Kina sen Trumps förra period. Jag undrar men har inte fått något svar på varför dessa behållits under hela Bidens period om dom inte fungerar? Kina svarade ju inte direkt emot heller vilket visar på att dom kanske var i underkant. Är det inte så att EU i vissa fall har högre tullar mot Kina än vad USA har. Varför har dom det när sånt inte fungerar och innebär att alla förlorar?

Varför har man tullar överhuvudtaget om det är så att alla förlorar på dem? Skulle vi alla vara rikare i ett land med bara tjänsteproduktion och en gigantiskt import av varor från Kina till fördelaktiga priser? Finns det ingen vinst nationalekonomiskt med att producera saker inom landet? Blir vi alla lite rikare om vi överlåter all bilproduktion till Kina tex? Skulle Kina bli lite rikare om dom avindustrialiserade sig?

Jag skulle med fördel se svar ifrån liberala frihandelsförespråkare
Liberal frihandelsförespråkare här.

EU har tullar för att skydda sin inre arbetsmarknad. Eftersom skattesystemet belastar företagens produktionskostnader för välfärden är det omöjligt att prismässigt konkurrera med länder där den kostnaden ligger utanför näringslivet, som i USA. I USA är allt billigare men sen får du betala din egen sjukvård för att uttrycka det enkelt.

Det bästa för alla i ett frihandelssystem är om produktionen lokaliseras där den är mest kostnadseffektiv. Då blir allt billigare och levnadsstandarden ökar för alla.
Citera
2025-04-08, 18:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme

De marknadsundersökningar som genomförs både vid daglig och sällanköp visar entydigt samma bild, dvs att av två identiska varor där en är märkt "Made in China" och en "Made in the USA" och den kinesiska är 10% billigare, så kommer den Amerikanske konsumenten att välja den billigare/kinesiska varan i 90-95% av fallen.

Dvs om Amerikanerna var genuint intresserade av aningen dyrare varor gjorda i USA visavi utomlands så hade de ju konsumerat dem redan i dag. Men det gör de alltså inte.
Senast redigerad av DaEzz 2025-04-08 kl. 18:16.
Citera
2025-04-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Trumps verkliga motiv med tullar mot EU är nu blottade. Trump kräver att EU ska åta sig att köpa energi motsvarande handelsunderskottet på varor. Att handelsöverskottet på tjänster är ungefär lika stort till amerikansk favör är något som han inte tar hänsyn till.

Det är alltså ren petroutpressning utförd av en fientlig aktör. Ingen bör vara förvånad.
+1. Så är det.
Trump har alltid varit sån, både privat inom egna familjen, i sina företagsamheter, inom politiken, allt.

Lite trist att ekonomiska intelligentia-maffian sitter och försöker koppla 1000 olika teorier till vad Trumps "egentliga" intentioner skulle vara. Teorier som han själv sen tar död på med ett enda Tweet på TruthSocial, och skämmer ut alla som uttalat sig.

Det är bara "Gör som jag vill, eller bli utplånade", som ligger bakom tullarna. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in