2025-04-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Detta är nog första gången som jag håller med dig Menea, man ska ställa högre krav på reguljära soldater och inte tillåta sånt här.

Som ett tips kan jag upplysa om att USA attackerade ett stort antal ambulanser från röda halvmånen under Kuwaitkriget, kanske är dessa soldater för korkade för att fatta att röda halvmånen är samma organisation som röda korset.

Tror ärligt talat inte dom bryr sig.. dom vet exakt vad dom gör men tror det kan komma undan med det. Därför dom skjuter ihjäl så många journalister också för att kunna mörka sånt här.. nu visste dom tydligen inte att denna person filma hela händelsen. Fruktansvärt att höra stackars sjukvårdaren be till gud när man hör hans kollegor dö. 😭 ett jäkla pepprande i bakgrunden måste varit hundratals skott!
Citera
2025-04-08, 14:59
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Huvuddelen av dom eventuela krigsbrott som begåtts i Gaza är Hamas egna krigsbrott.

Om man placerar trupper i sjukhus, skolor, amulanser eller civila hem är det ett krigsbrott och därmed
utgör sjukhus m.m. legitima mål i kriget.

Hamas har ju redan för länge sedan meddelat att höga civila förluster är något positivt.
Det ingår i deras plan.

Hamas är en terroristgrupp medan Israel är ett land som har skrivit under Genèvekonventionerna mm.

Whataboutism fungerar inte som en ursäkt för Israels upprepade krigsbrott och brott mot mänskligheten.
Citera
2025-04-08, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar när araberna mördade 1% av den judiska befolkningen och skadade ca 3%. i sitt utrotningskrig av judarna. nja. visst det är ju många, men knappast ett folkmord....
Detta betyder i normalt språk att araberna försökte stoppa den pågående etniska rensningen av palestinier som de invandrade sionisterna startat. Israeliska soldater och terrorister (var inte alltid så lätt att avgöra skillnaden) som dog i detta judiska erövringskrig klassar slö som utrotningskrig.
Citera
2025-04-08, 15:25
Avstängd
Voloteas avatar
Vidervärdigt. Om Israel inte fälls för folkmord tyder det på en sak: israelerna har satt rötter i alla möjliga institutioner och myndigheter världen över.
Citera
2025-04-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Vidervärdigt. Om Israel inte fälls för folkmord tyder det på en sak: israelerna har satt rötter i alla möjliga institutioner och myndigheter världen över.
eller, tänk om det enkla svaret är det korrekt. inget folkmord, inga bevis på folkmord, inte ens de mest inavlade araberna eller mongovänster vill erbjuda ett enda lite bevis , världens främsta mördar-land sydafrika vägrar delge ett enda bevis. så hur ska icj kunna göra det de som tog bara 3 veckor i folkmordsmålet i ukraina?
Citera
2025-04-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bevis för att 100% av alla civila dödsfall är med flit när mer än 25% av alla israeliska soldater dött av friendly fire? Hur överlever du i verkligheten med så liten hjärna? Använder du AI för att posta på Flashback eller?

Du lägger ord i munnen på mig. Jag sa att IDF skjuter ihjäl journalister och förbjuder dem från att resa in. Helt plötsligt ska jag "bevisa" att 100% civila dödsoffer var med avsikt? Hur gjorde du den tankevurpan?
Citera
2025-04-08, 15:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
vet du något krig där sjukvårdare vid fronten INTE blivit attackerade ?
WW2, Korea, Vietnam etc I alla dessa krig har sjukvårdare dött. Avsiktligt eller oavsiktligt.

Det pågår ett krig. Vet du något krig där man skickar blåljus ambulanser ut i strid ?

Nej men vad har det med saken att göra. Bara för det händer gör det ju saken inte till ett krigsbrott. Lika som tillfångatagna blir avrättade direkt fastän det är mot Geneva.

Det är väl dumt så sett. Men där handlar det ju mer att göra det synligt att det är just räddningstjänst. Sedan hoppas att IDF följer reglerna. De ska ju vara just den civiliserade parten här så de borde anstränga sig för det.

Sedan om det blir fel stå upp för det. Här begravde de alltså allt i hopp om att ingen skulle upptäcka det.
Citera
2025-04-08, 15:53
Avslutad
Citat:
Samtliga s.k. hjälparbetare är / var Hamaskopplade. Ett faktum.

Varför driver du det izraeliska propagandanarrativet?

Att ett ambulanssjukvårdare eller motsvarande har en koppling till fiendesidan spelar enligt internationell rätt ingen som helst roll. Att beskjuta/döda dom är ett krigsbrott . Men du kanske resonerar likadant när ryssen bombar ukrainska ambulanser?
Citera
2025-04-08, 16:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Varför driver du det izraeliska propagandanarrativet?

Att ett ambulanssjukvårdare eller motsvarande har en koppling till fiendesidan spelar enligt internationell rätt ingen som helst roll. Att beskjuta/döda dom är ett krigsbrott . Men du kanske resonerar likadant när ryssen bombar ukrainska ambulanser?

Var det inte du som nyss sa att whataboutism inte gällde ? Vad har Ukraina med detta att göra ?

Det är ett krig i Gaza. Har du någonsin hört talas om att ambulanser med blåljus åker på utryckning
till en eldstrid ? Mitt i natten när det är kolsvart. IDF har ju förklarat att det var en Hamasledare som dom var ute efter och lyckades
döda. En i raden.

Håll för helvete ambulanserna borta från fonten och Hamas får sluta använda ambulanser som
stridstaxi till och från räder mot IDF.
Citera
2025-04-08, 16:07
Avslutad
Citat:
Var det inte du som nyss sa att whataboutism inte gällde ? Vad har Ukraina med detta att göra ?

Det är ett krig i Gaza. Har du någonsin hört talas om att ambulanser med blåljus åker på utryckning
till en eldstrid ? Mitt i natten när det är kolsvart. IDF har ju förklarat att det var en Hamasledare som dom var ute efter och lyckades
döda. En i raden.

Håll för helvete ambulanserna borta från fonten och Hamas får sluta använda ambulanser som
stridstaxi till och från räder mot IDF.

Jag noterar att du inte svarar på frågan utan istället väljer att rapa upp izraeliska propaganda.

Att ambulanser inte åker på utryckning till stridszoner på natten är nog det mest verklighetsfrånvända jag läst idag

Intressant att du pratat om "fronten". Vart går denna menar du?
Citera
2025-04-08, 16:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Jag noterar att du inte svarar på frågan utan istället väljer att rapa upp izraeliska propaganda.

Att ambulanser inte åker på utryckning till stridszoner på natten är nog det mest verklighetsfrånvända jag läst idag

Intressant att du pratat om "fronten". Vart går denna menar du?

Fronten är och har hela tiden varit dynamisk.

IDF strävar efter att separera olika delar av Gaza i olika sektorer för att förhindra Hamas rörlighet.

Ge gärna exempel på ett krig där civila ambulanser nattetid åker runt med blåljus och tror/hoppas
dom skall vara fredade från stridigheter ?

Du tog ju Ukraina som exempel. Inte fan åker Ukrainarna runt med ambulanser vid fronten.
Dom har splitter skyddade fordon med sjukvårdare.
Citera
2025-04-08, 16:23
Medlem
Lukas-s avatar
Hamas följer inte, och har aldrig följt, krigets lagar. IDF har bevis för att Hamas flyttar ledare med ambulanser, så de är legitima mål.

De som ojar sig över att IDF dödar krisförbrytare bör beakta vad det är för råttor de slåss mot: Fega uslingar som kidnappar civila och håller dem som gisslan i en utpressningssituation.

En gång i tiden var ElAl utsatta för kapningar. Israel visade att man aldrig böjer sig för utpressning, och plötsligt försvann flygkapningarna utförda av palestinier.

Ställ er också frågan varför INGET arabland vill ta emot palestinier som flyktingar. Fråga särskilt Jordanien och Egypten.

Hamas ska utrotas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in