Citat:
Ursprungligen postat av
PrimusPilus
Att skjuta mot märkta sjuktransportfordon och döda sjukvårdspersonal märkta med kors/halvmåne, det är ett brott mot krigets lagar. Dvs på den punkten är Israel skyldiga.
i teori ja, men i praktiken så frias det utifrån hamas video som cirkulerar där två beväpnade män springer i rkiktning mot den nedsläkta ambulansen i bild.
Citat:
Att sedan försöka dölja brotten genom att begrava dem är också det ett brott.
vilket brott kan det röra sig om då?
Citat:
Man kan sedan fundera på vad det är som gör att IDF öppnar eld mot ambulanser.
troligtvis för att beväpnade palestiner öppnar eld och gruper i och kring dem. det framgår ju av videon
Citat:
Det beror på att Hamas strider i civila kläder och nyttjar bla ambulanser för transport och skydd. I detta fallet verkar Det inte förhållit sig på på det sättet, men det finns en anledning till att Israelerna öppnar eld.
av det videomaterial som finns är det exakt så det förhåller sig.
Citat:
Det kan med stor sannolikhet vara så att nervösa soldater närmar sig kolonen med fordon och plötsligt ser en soldat något som skrämmer honom, han öppnar då eld och hans kamrater blir lika rädda och öppnar också eld.
det är inte särskilt svårt att se varifrån man beskjuts i mörker. olyckligt för de ”oskyldiga” som var på plats, men ett rimligt utfall att de försatts i en högrisk situation av hamas/pj
Citat:
Man inser sedan vad man gjort och försöker Sedan dölja spåren
det är en svag efterhandskonstruktion. vad jag vet redovisade IDF för vad som hände och bistod i att peka ut platsen.
Citat:
Jag tror att det som är försvårande i detta fallet är att de redan sedan tidigare öppnat eld mot ett annat fordon,
mm den nedsläkta ”ambulansen till vänster i bild.
Citat:
Skillnaden mellan IDF och Hamas är att IDF kommer att (tvingas) utreda detta nu när många oegentligheter kommit fram, mig veterligen så utreder Hamas aldrig någonsin något som skulle peka på dem själva
korrekt israel är en fri demokrati med ett solit rättsystem.