Citat:
Ursprungligen postat av
MajaCreamnose
Om TÅ och BM var skyldiga, varför placerades den ena säcken vid fyndplats 2, mindre än 100 meter från Eugeniavägen 25? Det finns väl inget som kopplar TÅ och BM till det sunkiga industriområdet vid Norra Station? Har jag missat något?
VO & Co, CB och SS var långtifrån färdigutredda (snarare outredda) när misstankarna mot Teet tog fart i oktober 1984.
Jätteintervjun med SS i Oberoende 2006 (som beskrev hela hennes liv) nämnde inte Catrine med ett enda ord.
Att det inte finns någon känd koppling mellan TÅ/BM och Eugeniavägen stör mig också. Men rent teoretiskt kan det finnas en svag koppling i det faktum att BM var lastbilschaufför och förmodligen hittade väldigt bra i Sthlm. Till skillnad från TÅ så kunde ju BM rabbla upp en del gatunamn. TÅ mindes ju inte ens adressen till lägenheten han fick tillgång till, men den adressen lade BM på minnet.
Det var för övrigt BM som tipsade TÅ om att man kunde skaffa sig en ny kvinna genom att cruisa runt i Sthlm City, för det hade han själv gjort några år tidigare. BM tog med sig TÅ till Röda Rummet vid ett tillfälle, men det är rimligt att anta att BM varit där själv många gånger tidigare. Eftersom Röda Rummet verkade vara ett tillhåll för ljusskygga typer så kan där även uppstått kontakter. Nu är jag medveten om att detta är extremt spekulativt, men rent teoretiskt kan det funnits kopplingar mellan framför allt BM och Eugeniavägen. Jag tycker överlag att BM verkar vara en suspektare typ än TÅ, även om det är TÅ som enligt RL blir arg på BM för att de inte hållit sig till den överenskomna historien.
Jag anser att inte heller TÅ/BM var färdigutredda, men förmodligen måste de ha varit det, eftersom polisen helt verkar överge dem efter sista förhöret med TÅ den 28 augusti 1984. Precis som costa-mop varit inne på tidigare kan det varit något så enkelt som magkänsla. Det verkar dock inte finnas något PM eller liknande där misstankarna mot dem avskrivs.
Att SS inte nämner ett ord om CdC i artikeln från 2006 kan bero på att hon själv aldrig förstod betydelsen av hennes vittnesmål. I över 15 år var det bortglömt. Dessutom hördes hon ju av polisen bara vid ett enda tillfälle. Det kanske inte var en så stor grej för henne. Hon var ingen direkt god vän till CdC, utan det som band dem samman var missbruket. Hon var ju betydligt yngre än CdC. Men jag håller verkligen med om att VO & Co, CB och SS var långtifrån färdigutredda, men 1984 så betraktades CB och SS förmodligen endast som vittnen och aldrig ens i närheten som misstänkta.
Artikeln av Peter Carlberg som du länkade till har jag aldrig sett förut! Tack för den! Men visst finns det material i dropboxen från 1999/2000 som gör gällande att man inte kunde dra några sådana slutsatser med ledning av heroinets nedbrytning?