2025-04-07, 22:00
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Om TÅ och BM var skyldiga, varför placerades den ena säcken vid fyndplats 2, mindre än 100 meter från Eugeniavägen 25? Det finns väl inget som kopplar TÅ och BM till det sunkiga industriområdet vid Norra Station? Har jag missat något?

VO & Co, CB och SS var långtifrån färdigutredda (snarare outredda) när misstankarna mot Teet tog fart i oktober 1984.

Jätteintervjun med SS i Oberoende 2006 (som beskrev hela hennes liv) nämnde inte Catrine med ett enda ord.

Inte bara RL i Ösmo visste att Catrine var i livet den 12 juni. Det visste även NK. Att Catrine var i livet den 15 juni visste SS och JE. Finns en "komplett" lista över alla som visste (eller sannolikt visste) att Catrine var i livet den 12 juni?

Kommer Thomas Olsson och Filip Rydin att tala med CB?

Den "storvuxne mannen" som Jonsson och Svelin mötte på Eugeniavägen 25 den 18 oktober (när de frågade efter VO), var det BA ("Robert")? Kommer Olsson och Rydin att tala med honom? Det verkar inte så. Han dog 68 år gammal 2024.

Några månader före Dan Josefssons dokumentärserie. De kan tala med BA:s syskon och MN (som greps tillsammans med BA efter vansinnesfärden i flyttbussen i juni 1984).

Lever "Stig" (som du kallar en av VO:s hantlangare)? Kommer Olsson och Rydin att tala med honom?

Uppenbart var VO inte orörbar. Även om han verkade orörbar 1984. Han fick ju fängelse för hästdränkningen 1990. Den 10 januari 1990. Inte varje dag någon dränker tre travhästar på Skeppsbron mitt i Stockholm.

Fallet Catrine da Costa är det vidrigaste rättsövergreppet i Sveriges moderna historia. Eller Europas.

PS. En annan som visste att Catrine var i livet den 12 juni var Jörgen O (som fortfarande lever). Enligt Peter Carlbergs artikel i Svenska Dagbladet den 23 november 1999.

Ett tips till Olsson och Rydin.
Hur kände NK till att CdC var i livet 12/6? I de förhör jag har läst säger han att han såg CdC sista gången den 9/6. Finns det fler förhör eller går det att beslå honom med en lögn kring datumen?

Tack för en intressant artikel om Jörgen O. Om det stämmer så är ju TÅ och BM uteslutna som gm.
Senast redigerad av Justiceforthe96 2025-04-07 kl. 22:07.
Citera
2025-04-07, 22:17
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
"- Men vi vet nu att hon dog på torsdagen efter pingsthelgen, säger Leif GW Persson och pekar bland annat på den rättsmedicinska utredningen. Den nye misstänkte, en Solnabo, har enligt Persson bekräftat detta indirekt. Enligt hans version kom hon hem till honom på pingstdagens morgon [efter att ha skilts från arkitekten Nils Anckers i Kungsträdgärden] och låg och sov i flera dygn innan hon, som han hävdar, försvann."

"Enligt hans version" kan bara betyda att Jörgen O uppgav detta under förhören på hösten 1999. De var ju flera och långa.

Olsson och Rydin bör fråga "22 - 0". Han har bättre minne än GW och ansvarade för utredningen 1999.
Ja, det är ju den mest naturliga tolkningen, men jag reagerar över att jag inte har sett att någon annan än GW hänvisar till detta påstådda boende hos Jörgen. Med reservation för att jag har missat något tycker jag att det är underligt och det vore därför intressant att få veta mer detaljerat vad Jörgen egentligen har sagt om saken.

Om det finns ett otvetydigt uttalande från Jörgen om att C bodde hos honom till den 14:e juni borde exempelvis Härms och Allgéns advokater ha åberopat detta, men det har de inte gjort, såvitt jag vet. Denna uppgift tycks sväva fritt, med GW som enda källa och det är anmärkningsvärt med tanke dess innehåll.
Citera
2025-04-08, 01:06
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, det är ju den mest naturliga tolkningen, men jag reagerar över att jag inte har sett att någon annan än GW hänvisar till detta påstådda boende hos Jörgen. Med reservation för att jag har missat något tycker jag att det är underligt och det vore därför intressant att få veta mer detaljerat vad Jörgen egentligen har sagt om saken.

Om det finns ett otvetydigt uttalande från Jörgen om att C bodde hos honom till den 14:e juni borde exempelvis Härms och Allgéns advokater ha åberopat detta, men det har de inte gjort, såvitt jag vet. Denna uppgift tycks sväva fritt, med GW som enda källa och det är anmärkningsvärt med tanke dess innehåll.

Visst, det är anmärkningsvärt. Särskilt när fallet Catrine da Costa är så exemplariskt skött i alla andra avseenden. Av alla kloka, sansade och logiskt tänkande människor som har kommenterat fallet i 40 år. Särskilt journalister. Särskilt på 80- och 90-talet.
Citera
2025-04-08, 01:44
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Hur kände NK till att CdC var i livet 12/6? I de förhör jag har läst säger han att han såg CdC sista gången den 9/6. Finns det fler förhör eller går det att beslå honom med en lögn kring datumen?

Tack för en intressant artikel om Jörgen O. Om det stämmer så är ju TÅ och BM uteslutna som gm.

Catrine da Costa och Nils-Göran Korsvall övernattade på Skidvägen 7 i Hägersten natten till den 9 juni. De skildes när Catrine steg av på Zinkensdamms station vid lunchtid den 9 juni. Han såg inte henne mer den dagen. Natten till den 10 juni övernattade han i Trångsund. Tidigt på morgonen den 10 juni kom Catrine hem till arkitekten Nils Anckers på Kommendörsgatan 8. Anckers skjutsade henne till Kungsträdgården på förmiddagen den 10 juni.

"Korsvall har en känsla av att han träffat Da Costa efter pingsthelgen och för henne berättat om anledningen till att han ej fanns i sin bostad natten till söndagen den 10.6.84." Han kunde inte säga när. Den 12 juni eller senare.

Nils-Göran Korsvall förhördes den 15 och 16 augusti och den 6 september 1984.
Citera
2025-04-08, 01:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag instämmer till fullo i hela ditt inlägg, men vill särskilt tacka dig för att du har länkat till GW:s uttalande om Jörgen O.

Påståendet att C efter pingsten skulle ha tillbringat flera dagar hos Jörgen har florerat länge, men jag har inte kunnat hitta källan. Såvitt jag vet säger Jörgen inget om detta i förhören som tidigare har funnits på da Costa-arkivet. Vet du möjligen om och var Jörgen skulle ha sagt detta?

Det är också intressant att GW är så specifik angående dödstidpunkten. Enligt GW ska alltså C ha avlidit på torsdagen efter pingst, alltså den 14:e juni. Det strider ju mot Sabas vittnesmål och jag undrar vad GW baserar detta på, förutom den rättsmedicinska utredningen som han hänvisar till. Intressant artikel, minst sagt.

(Det fetade)

Du glömde en detalj.

Detta innebär väl också att vittnet JE talade osanning om sitt möte med C som då skulle ha ägt rum på Gamla Brogatan den 15/6 1984?

Har inte vi tråden fått höra att JE var ett under av pålitlighet när han lämnade sitt vittnesmål om ett möte med C efter Pingsthelgen?

Nu tror dock inte jag att C avled den 14 juni utan den 10 juni.

Jag tror alltså att något hände C just denna dag.
Citera
2025-04-08, 02:31
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Visst, det är anmärkningsvärt. Särskilt när fallet Catrine da Costa är så exemplariskt skött i alla andra avseenden. Av alla kloka, sansade och logiskt tänkande människor som har kommenterat fallet i 40 år. Särskilt journalister. Särskilt på 80- och 90-talet.
Nu syftade jag inte på 80- och 90-talets haveri utan på vad som skedde efter 1999-utredningen, då Jörgen O i sådana fall skulle ha sagt detta. Som jag minns det tar inte t ex Lindeberg upp det i den nyare upplaga av Döden är en man.

Efter att ha börjat fundera på det här läste jag mellandomen från Attunda från 2004. Där kan man se att de båda läkarnas advokat Anders Agell hänvisar till en mängd vittnesmål, från bland andra SS, TÅ, BM och RL som bevis på att C levde efter pingsten. Men Jörgen är inte med i denna uppräkning, trots att han onekligen hade stärkt tesen.

Personligen är jag övertygad om att C levde efter pingsten. Jag är bara inte lika säker på att det var i Jörgens sällskap, eftersom andra - för ovanlighetens skull - annars omdömesgilla personer inte tycks ha tagit notis om eller instämt i vad GW påstår att Jörgen sagt.
Senast redigerad av costa-mop 2025-04-08 kl. 02:38.
Citera
2025-04-08, 03:05
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Jag instämmer till fullo i hela ditt inlägg, men vill särskilt tacka dig för att du har länkat till GW:s uttalande om Jörgen O.

Påståendet att C efter pingsten skulle ha tillbringat flera dagar hos Jörgen har florerat länge, men jag har inte kunnat hitta källan. Såvitt jag vet säger Jörgen inget om detta i förhören som tidigare har funnits på da Costa-arkivet. Vet du möjligen om och var Jörgen skulle ha sagt detta?

Det är också intressant att GW är så specifik angående dödstidpunkten. Enligt GW ska alltså C ha avlidit på torsdagen efter pingst, alltså den 14:e juni. Det strider ju mot Sabas vittnesmål och jag undrar vad GW baserar detta på, förutom den rättsmedicinska utredningen som han hänvisar till. Intressant artikel, minst sagt.

Jörgen O:s uppgift satte ingen bortre gräns för Catrines död.

GW:s slutsats (som saknade vetenskapligt stöd) byggde på ett antagande om nedbrytningen av heroin i människans kropp och frånvaron av heroin i Catrines kvarlevor. Slutsatsen var att Catrine måste ha dött minst två dagar efter hennes sista heroindos. GW:s slutsats satte ingen bortre gräns för Catrines död.
Senast redigerad av MajaCreamnose 2025-04-08 kl. 03:34.
Citera
2025-04-08, 03:29
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Nu syftade jag inte på 80- och 90-talets haveri utan på vad som skedde efter 1999-utredningen, då Jörgen O i sådana fall skulle ha sagt detta. Som jag minns det tar inte t ex Lindeberg upp det i den nyare upplaga av Döden är en man.

Efter att ha börjat fundera på det här läste jag mellandomen från Attunda från 2004. Där kan man se att de båda läkarnas advokat Anders Agell hänvisar till en mängd vittnesmål, från bland andra SS, TÅ, BM och RL som bevis på att C levde efter pingsten. Men Jörgen är inte med i denna uppräkning, trots att han onekligen hade stärkt tesen.

Personligen är jag övertygad om att C levde efter pingsten. Jag är bara inte lika säker på att det var i Jörgens sällskap, eftersom andra - för ovanlighetens skull - annars omdömesgilla personer inte tycks ha tagit notis om eller instämt i vad GW påstår att Jörgen sagt.

Haveriet fortsatte långt efter domen i Attunda tingsrätt (den sjukaste domen i Sveriges moderna historia).

HD nekade resning långt in på 10-talet.

Trots att domen medgav 27 fel ansågs felen inte ha vållat läkarna skada. Ett av de 27 felen var att Helins åtal 1988 saknade uppgifterna som visade att Catrine levde efter pingsthelgen. Trots att Helin medgav att han inte kunde väcka åtal om Catrine levde efter pingsthelgen. Att åtalet vållade skada har staten medgivit. Läkarna fick ersättning för häktningstiden.

Den sortens logik som endast korkade kräk som Lambertz fattar.

Högsta förvaltningsdomstolen nekade resning i legitimationsärendet långt in på 10-talet. Inte konstigt att Tillinger krävde åtal mot domarna.

Vad Jörgen uppgav vet Åström. Inte den första vittnesuppgiften som "försvann".
Citera
2025-04-08, 03:33
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Borgnäs försökte trolla bort RL genom att påstå att han söp.

De som söp var hantverkarna, inte RL.
Citera
2025-04-08, 05:08
Medlem
Citat:
Om TÅ och BM var skyldiga, varför placerades den ena säcken vid fyndplats 2, mindre än 100 meter från Eugeniavägen 25? Det finns väl inget som kopplar TÅ och BM till det sunkiga industriområdet vid Norra Station? Har jag missat något?

VO & Co, CB och SS var långtifrån färdigutredda (snarare outredda) när misstankarna mot Teet tog fart i oktober 1984.

Jätteintervjun med SS i Oberoende 2006 (som beskrev hela hennes liv) nämnde inte Catrine med ett enda ord.

Att det inte finns någon känd koppling mellan TÅ/BM och Eugeniavägen stör mig också. Men rent teoretiskt kan det finnas en svag koppling i det faktum att BM var lastbilschaufför och förmodligen hittade väldigt bra i Sthlm. Till skillnad från TÅ så kunde ju BM rabbla upp en del gatunamn. TÅ mindes ju inte ens adressen till lägenheten han fick tillgång till, men den adressen lade BM på minnet.
Det var för övrigt BM som tipsade TÅ om att man kunde skaffa sig en ny kvinna genom att cruisa runt i Sthlm City, för det hade han själv gjort några år tidigare. BM tog med sig TÅ till Röda Rummet vid ett tillfälle, men det är rimligt att anta att BM varit där själv många gånger tidigare. Eftersom Röda Rummet verkade vara ett tillhåll för ljusskygga typer så kan där även uppstått kontakter. Nu är jag medveten om att detta är extremt spekulativt, men rent teoretiskt kan det funnits kopplingar mellan framför allt BM och Eugeniavägen. Jag tycker överlag att BM verkar vara en suspektare typ än TÅ, även om det är TÅ som enligt RL blir arg på BM för att de inte hållit sig till den överenskomna historien.

Jag anser att inte heller TÅ/BM var färdigutredda, men förmodligen måste de ha varit det, eftersom polisen helt verkar överge dem efter sista förhöret med TÅ den 28 augusti 1984. Precis som costa-mop varit inne på tidigare kan det varit något så enkelt som magkänsla. Det verkar dock inte finnas något PM eller liknande där misstankarna mot dem avskrivs.

Att SS inte nämner ett ord om CdC i artikeln från 2006 kan bero på att hon själv aldrig förstod betydelsen av hennes vittnesmål. I över 15 år var det bortglömt. Dessutom hördes hon ju av polisen bara vid ett enda tillfälle. Det kanske inte var en så stor grej för henne. Hon var ingen direkt god vän till CdC, utan det som band dem samman var missbruket. Hon var ju betydligt yngre än CdC. Men jag håller verkligen med om att VO & Co, CB och SS var långtifrån färdigutredda, men 1984 så betraktades CB och SS förmodligen endast som vittnen och aldrig ens i närheten som misstänkta.

Artikeln av Peter Carlberg som du länkade till har jag aldrig sett förut! Tack för den! Men visst finns det material i dropboxen från 1999/2000 som gör gällande att man inte kunde dra några sådana slutsatser med ledning av heroinets nedbrytning?
Citera
2025-04-08, 06:39
Medlem
Citat:

Inte bara RL i Ösmo visste att Catrine var i livet den 12 juni. Det visste även NK. Att Catrine var i livet den 15 juni visste SS och JE. Finns en "komplett" lista över alla som visste (eller sannolikt visste) att Catrine var i livet den 12 juni?

Kommer Thomas Olsson och Filip Rydin att tala med CB?

Den "storvuxne mannen" som Jonsson och Svelin mötte på Eugeniavägen 25 den 18 oktober (när de frågade efter VO), var det BA ("Robert")? Kommer Olsson och Rydin att tala med honom? Det verkar inte så. Han dog 68 år gammal 2024.

Några månader före Dan Josefssons dokumentärserie. De kan tala med BA:s syskon och MN (som greps tillsammans med BA efter vansinnesfärden i flyttbussen i juni 1984).

Lever "Stig" (som du kallar en av VO:s hantlangare)? Kommer Olsson och Rydin att tala med honom?

Uppenbart var VO inte orörbar. Även om han verkade orörbar 1984. Han fick ju fängelse för hästdränkningen 1990. Den 10 januari 1990. Inte varje dag någon dränker tre travhästar på Skeppsbron mitt i Stockholm.

Fallet Catrine da Costa är det vidrigaste rättsövergreppet i Sveriges moderna historia. Eller Europas.

PS. En annan som visste att Catrine var i livet den 12 juni var Jörgen O (som fortfarande lever). Enligt Peter Carlbergs artikel i Svenska Dagbladet den 23 november 1999.

Ett tips till Olsson och Rydin.

Tack för ditt goda minne och artikeln med GW!

GW & Co var alltså säkra på att CdC dog på torsdagen, uppenbarligen då i ”care of” Jörgen O. Torsdagen måste nästan vara sista dagen BO är hos JO och sen drar vidare.

Uppgifterna fyller i några fler luckor under veckan efter Pingst:

10/6 Söndag
ca kl. 10 Ankers släpper av henne i Kungsan
Hos Jörgen O

11/6 Måndag
Hos Jörgen O

12/6 Tisdag
Hos Jörgen O
Telefonsamtal till Ragge-födelsedagshlsning?

13/6 Onsdag
Hos Jörgen O

14/6 Torsdag
Hos Jörgen O
Telefonsamtal till Ragge -hyra stuga ?
(GW tror hon dör denna dagen)

15/6 Fredag

Träffar på Saba (ca en vecka efter 8/6)? CB?

Ca Kl. 19.00 JE träffar på henne+ en kille på Brogatan på väg mot centralen

16/6 Lördag
Träffar på Saba (ca en vecka efter 8/6)?
CB? Mfl?

17/6 Söndag
?

Spåren efter BO verkar härefter upphöra helt. Har kanske CB delgett OT något som sker på helgen? Fest? Etc.
Citera
2025-04-08, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alla tunga missbrukare hamnade nog på Röda rummet.
Taxifiken var vattenhål för alla möjliga knasbollar och nattaktivt löst folk.

Jag känner inte till någon koppling mellan CB och S.

De var ungefär jämngamla och var smartare än de flesta missbrukare, så de kan ha klickat av den anledningen.

Båda två verkar ha god uppfostran, pratar mer vårdat än man kan tro och jag kan se dem umgås.

CB kände fö en heroinist som hette Oliver kring 1980.
År 1986 umgicks Oliver med Mats Näsström, som var vän med Robert.

Intressant.

Ja kopplingarna här mellan personer är mycket intressanta.

Inte minst vilka droger man använder och vem man köper av (vem som är kran till vem).

Tänkte mest att CBs flickvän SS verkar hängt lite med Robert (som pola med Stig
en del) om uppgifterna i tråden stämmer.

Vet du om SS också sålde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in