Citat:
Ursprungligen postat av
DjPutte
Det blir problematiskt iom dem har dubbelt medborgarskap båda barnen, Svensk domstol följer svensk lag sedan så måste Ciara åberopa den bevisning hon har för att lagstadga det beslutet som finns i UK och anser Svenska rättsväsendet det håller inte så faller detta platt!
Intressant är fallet ligger INTE under Skånes Domstol utan Stockholm vilket gör mig mer undrande vem är drivkraften i detta, Läckberg har sina orsaker till dra det i STHLM men Ciara har ingen anknytning dit återstår att se om inte ärendet förläggs till Skåne!
Hur menar du? Jag vet inte om du försökte svara på frågan, för det framstod som allmänt svammel.
Jag ställer frågan igen, och jag hoppas någon med kunnighet och/eller erfarenhet kan svara på det. Storbritannien är med i Europarådet, och enligt lagtexten framgår det att:
5 § Har ett avgörande om vårdnaden om barn, om umgänge med barn eller om rätten att ta vård om barn meddelats i en stat som har tillträtt Europaråds- konventionen, gäller avgörandet här i landet. Ett sådant avgörande får också på ansökan verkställas här, om avgörandet kan utgöra grund för verkställighet i den stat där det har meddelats (ursprungsstaten).
I påföljande paragrafer framgår villkor för erkännandet och verkställandet.
Frågan är väl om det har meddelats ett avgörande från svenska myndigheter som är oförenligt med det brittiska beslutet.
7 § Ett avgörande som avses i 5 § får inte heller erkännas eller verkställas här i landet, om avgörandet är oförenligt med ett avgörande som har meddelats här i ett rättsligt förfarande som har påbörjats innan erkännande eller verkställighet begärdes och det är i överensstämmelse med barnets bästa att erkännande eller verkställighet vägras.
Finns det någon som har koll på vad hennes ansökan innebär i praktiken?