2025-04-06, 21:56
  #1
Medlem
Det här är ett av de grymmaste illdåden hittills i kriget.

Klockan 4:20 på morgonen den 23 mars skickar Röda halvmånen (mellanösterns motsvarighet till Röda korset) ut en ambulans för att undsätta två palestinier som skadats av en israelisk bombning i Rafah. De skadade nås inte då ambulansen attackeras av israeliska soldater som dödar de två sjukvårdarna. Några timmar senare skickar man ut en ambulanskonvoj, brandbil och FN-personal för att söka efter de sjukvårdare man tidigare skickat ut. Men man förlorar kontakten även med denna konvoj.

Några dagar senare skickar FN hjälparbetare till platsen där konvojen försvann. Rester av fordonen samt döda kroppar hittas. Räddningsarbetet måste avbrytas då israeliska trupper skjuter på räddningsarbetarna.

Den 30 mars hittas massgraven där israelerna dumpat de femton sjukvårdare man dödade den 23 mars. En bulldozer har skyfflat samman kropparna och begravt dem tillsammans med de krossade fordonen under ett lager sand. Kropparna är i dåligt skick. En del likdelar består av bara en torso och några har ätits på av vilda djur.

Enligt vittnen har några av kropparna bundla handleder och fotleder vilket skulle tyda på att israelerna avrättat dem efter att de tillfångatagits. På en inspelning från tillfället hörs israeliska soldater begära band att binda fångarna med. Enligt en rättsmedicinsk expert The Guardian talat med tyder skadorna på att sjukvårdarna avrättats på nära håll:
Ahmad Dhaher, a forensic consultant who examined five of the dead at Nasser hospital in Khan Younis after they had been exhumed, said all of them had died from bullet wounds. “All cases had been shot with multiple bullets, except for one, which could not be determined due to the body being mutilated by animals like dogs, leaving it almost as just a skeleton,” Dhaher told the Guardian.

“Preliminary analysis suggests they were executed, not from a distant range, since the locations of the bullet wounds were specific and intentional,” he said. “One observation is that the bullets were aimed at one person’s head, another at their heart, and a third person had been shot with six or seven bullets in the torso.”
Enligt Israel rörde sig fordonen "misstänkt" och hade strålkastarna avslagna. Detta motbevisas av en filminspelning från massakern där det syns tydligt att ambulanserna har både blåljusen och strålkastarna påslagna. Inspelningen är runt sex minuter lång och man hör tydligt hur israeliska soldater närmar sig samtidigt som de skjuter automateld. En person upprepar Shahada, den bön muslimer ber innan döden. Han ber också sin mamma om förlåtelse för att han riskerade livet. I slutet på inspelningen hörs israeliska soldater ropa på hebreiska samtidigt som de fortsätter skjuta automateld. Sjukvårdaren som spelade in filmen Ref'at Radwan påträffas skjuten i huvudet begravd i samma massgrav som de andra.

Källor:
__________________
Senast redigerad av EttTillKonto2 2025-04-06 kl. 22:05.
Citera
2025-04-06, 22:02
  #2
Medlem
Notera att ämnet för tråden är själva händelsen samt dess konsekvenser. Att attackera och därefter avrätta tillfångatagna sjukvårdare utgör tveklöst ett krigsbrott. Det borde få politiker, tyckonomer och andra makthavare att reagera. Och vågar de inte kritisera Israel ens den här gången, ja, det säger väl också något om dem. Det som inte är ämnet för tråden är hur glad du blir av att palestinier dödas, hur stor arabkramare TS är, vad som hände 1948 eller huruvida det var palestinier eller judar som "var där först".
Citera
2025-04-06, 22:23
  #3
Medlem
Och här kan man lyssna på hur israels utrikesminister Gideon Sa'ar ljuger som en häst travar: https://x.com/SuppressedNws/status/1908785309786980455 Han påstår att fordonen varken hade blåljus eller strålkastare påslagna och att "terroristen" Mohammed Amin Ibrahim Shubaki samt åtta andra hamasmedlemmar skulle ha dödats. Mohammed Amin Ibrahim Shubaki har inte påträffats bland de döda och inga av de femton hjälparbetarna hade några kända kopplingar till Hamas.
Citera
2025-04-06, 22:32
  #4
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Och här kan man lyssna på hur israels utrikesminister Gideon Sa'ar ljuger som en häst travar: https://x.com/SuppressedNws/status/1908785309786980455 Han påstår att fordonen varken hade blåljus eller strålkastare påslagna och att "terroristen" Mohammed Amin Ibrahim Shubaki samt åtta andra hamasmedlemmar skulle ha dödats. Mohammed Amin Ibrahim Shubaki har inte påträffats bland de döda och inga av de femton hjälparbetarna hade några kända kopplingar till Hamas.
Då kan vi konstatera att ord står mot ord, och HAMAS trovärdighet är definitivt inte större israeliska statens.
Citera
2025-04-07, 00:51
  #5
Medlem
maktspels avatar
IDF utreder händelsen.

Men såsom i alla krig kan misstag inte undvikas. Om man är Hamas begår man aldrig några misstag, eftersom Hamas uppfinner sina egna regler för hur man ska agera. Men om man är Israel som försöker hålla sig till internationella konventioner kommer krig alltid att sluta i att vissa regler bryts.
Citera
2025-04-07, 01:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
IDF utreder händelsen.

Men såsom i alla krig kan misstag inte undvikas. Om man är Hamas begår man aldrig några misstag, eftersom Hamas uppfinner sina egna regler för hur man ska agera. Men om man är Israel som försöker hålla sig till internationella konventioner kommer krig alltid att sluta i att vissa regler bryts.

Kommer vi kunna lita på resultatet av utredningen? Sionazisterna påstod ju fram tills en filminspelning motbevisade dem att ambulanserna körde utan strålkastare och blåljus påslagna. Blir det något i stil med: "Oops, we mistakenly opened fire on clearly marked paramedics for more than 5 straight minutes before rounding up the survivors and handcuffing/executing them. Then we mistakenly buried them in a mass grave, prevented rescue missions for days, & accused them of being terrorists."?
__________________
Senast redigerad av EttTillKonto2 2025-04-07 kl. 01:45.
Citera
2025-04-07, 01:59
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Förmodligen så är det Hamas-muslimer som grävdes ner. Har svårt att tänka mig att judarna skulle göra något sånt misstag.

Bra jobbat av Israel. De kan inte lätta på tempot nu. Terroristerna måste stoppas en gång för alla.

Muslimerna kör islams koncept: Den vita lögnen i vanlig ordning.
Citera
2025-04-07, 03:06
  #8
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Kommer vi kunna lita på resultatet av utredningen? Sionazisterna påstod ju fram tills en filminspelning motbevisade dem att ambulanserna körde utan strålkastare och blåljus påslagna. Blir det något i stil med: "Oops, we mistakenly opened fire on clearly marked paramedics for more than 5 straight minutes before rounding up the survivors and handcuffing/executing them. Then we mistakenly buried them in a mass grave, prevented rescue missions for days, & accused them of being terrorists."?
Nja, ingen som tycker att Hamas är det bästa som hänt världen kommer väl lita på utredningen (även om den visar att IDF gjort grova fel). Folk som stödjer Israel brukar vara ok med de utredningar som görs. Men länder försöker alltid dölja krigsbrott som sker (vilket blev tydligt under Irak-kriget) så ingen mening att tillskriva en eller annan sida rätt eller fel i detta fall.
Citera
2025-04-07, 03:06
  #9
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Då kan vi konstatera att ord står mot ord, och HAMAS trovärdighet är definitivt inte större israeliska statens.

Ord står mot ord? Är du efterbliven? I massgraven fanns en mobiltelefon med en video som visar att ett av offren filmade när de blev attackerade av IDF. Där framkommer att Israel attackerade ambulanser med blåljusen påslagna.

Sen är Israeliska statens trovärdighet inte särskilt hög vid det här laget sedan de avslöjats gång efter gång med att mörda journalister och internationella hjälparbetare.

edit:

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Förmodligen så är det Hamas-muslimer som grävdes ner. Har svårt att tänka mig att judarna skulle göra något sånt misstag.

Bra jobbat av Israel. De kan inte lätta på tempot nu. Terroristerna måste stoppas en gång för alla.

Muslimerna kör islams koncept: Den vita lögnen i vanlig ordning.

Det var hjälparbetare i ambulanser med påslagna blåljus som mördades av israels militär. Det är bekräftat med videomaterial från morden.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2025-04-07 kl. 03:10.
Citera
2025-04-07, 04:47
  #10
Medlem
De sagt att det var ett misstag.

Hemskt.
Citera
2025-04-07, 06:27
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
De sagt att det var ett misstag.
Med det menas att lämna den där kameran och inte gräva ned offren tillräckligt djupt. Det var misstag. De skulle använt en av de större bomber USA ger dem istället. Sprängt ambulansen i så små bitar att ingen kunde bevisa vad som skett.
Citera
2025-04-07, 07:29
  #12
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Hamas har använt ambulanser i sina operationer i över 10 års tid. Finns artiklar om detta från 2014. Då blir det såhär. Palestinierna får lida satan för att de stödde Hamas. Men snart är terrorgruppen utrotad och då kommer folket på gaza kunna leva normala liv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in