Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Imorgon är ”liberation day” då många tullar skall träda i kraft i USA.
Men vad tror FB kommer hända nu? 🤷🏼♂️
Det finns något talesätt "To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal."
Hade detta varit på ett personligt plan så hade jag gjort allt för att ha med denna bekant så lite att göra som möjligt. Jag gillar USA, det amerikanska folket och i huvudsak tror jag att det Trump dragit igång (drill baby drill, släcka ned woke, stänga gränsen och DOGE) är jättebra för USA. Men detta kan vara droppen.
Så frågan är, hur kan Sverige som land klara sig utan USA. Vilka varor är vi helt beroende av USA för vår industri.
Jag har förstått att JAS-flygplanens motorer kommer från USA, Kan dessa bytas ut till någon annan leverantörs; helst inom EU?
Vilka andra produkter/produktkategorier köper vi från USA och som är svåra att få någon annanstans ifrån?
OBS. Jag ser inte försök att hitta nya leverantörer som en hämnd eller som ett vapen i förhandlingar. Utan det känns bara som om att USA är allt för nyckfullt att vara partner med om de gör sådana här saker så krasst och snabbt utan diskussion. Då vet man inte vad som kan komma i framtiden; det kan bli lika eller ännu tokigare.