2025-04-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men nu glömmer ju du bort att Ryssarna har 300 sanktioner på sig igen.
Nordkorea har USA inget handelsunderskott med är en riktig iaktagelse och blir därför lämnade utan åtgärd som då är logisk.

Jag tror varken du eller jag kan sammanställa sanktionernas ekonomiska effekter och jämföra dom länderna emellan. Poängen och förklaringen över att vissa länder inte fått någon ökad tull kvarstår.

Du får redovisa dina källor men handeln och underskottet är ytterst begränsat jämfört med andra länder vilket är en delförklaring.

Se tidigare svar.

Förklara vad som är så tydligt är du snäll.
Enbart dravel och undvikande. As usual.

Det blir mindre dravel i tråden om du själv redovisar dina källor till varför du tror fyra dramatiskt olika beröra länder får samma frisedel från USA. Och sen förklarar för resten av oss hur tullarna EGENTLIGEN kommit till - enligt din åsikt. Visa prov på din kunskap istället för att bara ifrågasätta, kontra vara defensiv, och fegt inte hävda nånting från egen sida. Vill du vi ska veta hur det egentligen ligger till, lägg fram det för resten av oss. Du gör dig inte hörd och förstådd annars, för faktamässigt står det ju tiotusen-noll i matchen dig mot verkligheten.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-06 kl. 16:30.
Citera
2025-04-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ja det där med demokrati är tydligen bekymmersamt. Det blir allt tydligare i vad vi ser i Europa just nu.

Hint, tullarna blev kvar sist också

Trump står inte över senaten.

Hint, han är en narcissistisk åsna.
Citera
2025-04-06, 16:28
Medlem
Scott Bessent:
We are pushing back against other economic systems, the Chinese have a very different economic system, they have low costs, some will call it literary slave labor. They subsidize industry with subsidized loans. They have a lot of non tariff barriers. We are pushing back against that,

According to some classical model, lets say there is a 10% tariff then the currency will appreciate 40 % of that, so 4 % of it so then the producer in the other country would eat about 4 % and then the US consumer might have a one time price adjustment of 2 %.

Recently there was a MIT study on Trumps first China tariffs, which were approximately 20 % the price level went up 0,7 %.
Även Europeiska läder har ett annat ekonomiskt system som är merkantilistiskt; man låter inte folk konsumera så mycket som vi kan producera. Det är alltid USA som ska dra igång ekonomin när det varit kris medan EU bromsar.

Sverige är bland de värsta, som man kan se på denna bild
https://imgur.com/a/vA4KYq5
där bytesbalansen ökat kraftigt medan arbetslösheten skenat, för att gynna export och missgynna import. Bytesbalansöverskottet korrelerar sen länge väl med arbetslösheten, bytesbalans upp, arbetslöshet upp. I den senaste uppgången har svensken tappat mest i reallön i OECD, vilket svensk sk arbetarrörelse bidragit till med sjukt låga lönekrav jämfört tyskland m.fl.
Citera
2025-04-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag googlade och fick nämligen upp en artikel att det skedde den 2 april.
Korrigeringå googlade du inte fel.

Verkar som om jag hade fel, det var 2 april, det stod dagens röstning när jag kollade.
Senast redigerad av xlxerox 2025-04-06 kl. 16:32.
Citera
2025-04-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja med den attityden så vill du bli knullad i rumpan av högre makter.

Rätt skönt att inte behöva bry sig om landet Sverige utan bara aktiebolaget Sverige AB
Följer inte riktigt med men ok
Jag har inte gett upp
Bryr mig om landet men folket..hmm?
Citera
2025-04-06, 16:29
Medlem
Reimers avatar
Det rör på sig, fler länder fattar vad de måste göra för att inte få tullar emot sig, förhandla.

Citat:
BREAKING: U.S. NATIONAL ECONOMIC COUNCIL DIRECTOR KEVIN HASSETT SAYS MORE THAN 50 COUNTRIES HAVE REACHED OUT TO WHITE HOUSE TO BEGIN TRADE NEGOTIATIONS

https://x.com/ElectionWiz/status/1908872007367733709
Citera
2025-04-06, 16:30
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Trump står inte över senaten.

Hint, han är en narcissistisk åsna.

Hur vad det nu med Kina tullarna som skulle krossa ekonomin 2018 och varför blev dom kvar under Biden om du nu var så dåliga? Står Trump över senaten även när han inte var president?
Citera
2025-04-06, 16:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
En Iphone14 kostar $10 att producera.

https://www.youtube.com/shorts/kJGZVfELniA
Det kan inte stämma. Finns ingen möjlighet att de går att producera så billigt.
Citera
2025-04-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det rör på sig, fler länder fattar vad de måste göra för att inte få tullar emot sig, förhandla.

https://x.com/ElectionWiz/status/1908872007367733709
Ja och det är precis det som är syftet
Trump är en mycket bra förhandlare
Han vet vad de är innerst inne
Tänkt på en sak? Vem babblar mest med tomma ord
Jo ledarna i EU
Citera
2025-04-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Då googlade du fel.

Men ta fram din jävla källa istället för att jiddra fram och tillbaka då
Citera
2025-04-06, 16:34
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vad läser du?

Kan du länka en smart artikel från en smart Svensk journalist som påverkat dig mycket?
Jag förstår dina problem....
Jag tycker synd om dig.

Jag blir inte " påverkad" av journalister jag tar in vad de rapporterar och använder min egna tankeförmåga .
Citera
2025-04-06, 16:38
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Aftonbladet erbjuder lite lärorik läsning. Du kommer säkert diskreditera "aftonhoran" på något sätt, men ta i så fall gärna ställning till deras siffror.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwA6ja/ryssland-slapp-helt-undan-trumps-tullpaket-det-sticker-ut

Jag kan sammanfatta: Ryssland slipper undan tullar på ett sätt som tyder på underliggande orsaker (dom hade tex ett handelsöverskott mot USA 2024), och med tanke på Trumps historiskt extremt förlåtande inställning mot Putin så är det väl inte konstigt ifall folk börjar dra vissa slutsatser.

Nej det beror på att Aftonbladet "glömmer" bort att Ryssland är under ekonomiska sanktioner och är därför inte ett hot mot USA eller konkurrerar med USA på samma sätt som tex dom europeiska länderna. "Ni" brukar ju i andra avseenden påpeka vilket U land Ryssland är och vilken liten ekonomi dom har och borde därför helt logisk inse varför dom lämnades utanför. Därmed inte sagt att Ryssarna kommer få en slev med samma innehåll senare, speciellt om dom strular till det med fredsförhandlingarna. Detta har ju Trump redan aviserat kan bli aktuellt.

Det är emellertid tragiskt att man söker kunskap i en blaska som Aftonbladet och det säger inte så lite om vad man befinner sig på den intellektuella skalan.
Senast redigerad av DRAVKCAB 2025-04-06 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in