2025-04-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Varför ska man ha någon skatt öht?
Ja om man inte vill leva i ett helt anarkistiskt samhälle baserat på den starkes lag behöver staten finansieras.
Var pengarna till det offentliga ska komma ifrån kan man ju ha åsikter om men att bara betrakta konsumtionsskatt som efterblivet kan inte betraktas som något annat än svagsint. Antingen får du tala om hur staten ska klara sig utan inkomsterna från moms (vilka besparingar ska göras? Ska försvaret läggas ned? Ska antalet poliser skäras ned? ...) eller också måste du tala om vilken annan skatt som ska införas eller höjas.

Du har naturligtvis rätt i att momsen krånglar till det för den som säljer varor/tjänster men ett större problem med nuvarande system är att det utnyttjas av kriminella som plockar ut enorma summor i momsbedrägerier.
Moms är bedrägligt och bjuder av sig självt in till bedrägeri , det är därför staten ålagt andra att kassera in momsen.Staten kunde vid det här laget haft direktåtkomst till alla betallösningar och själva kasserat in all moms i realtid.
Citera
2025-04-06, 11:13
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det handlar givetvis inte om export av byggvaror, utan om att amerikansk fastighetsskatt begränsar möjligheten att efterfråga svenska produkter på ett sätt som svensk fastighetsskatt inte gör på motsvarande vis gällande amerikanska produkter. Det blir en analogi med skilda momssatser och påståendet att Sveriges högre sådana utgör ett "handelshinder".

Hur haltar jämförelsen? Varför innebär amerikansk (mycket hög) fastighetsskatt inte ett handelshinder om svensk högre moms gör det?

Om du som amerikan önskar bo i ett småhus, vilket majoriteten gör, tvingar staten och fastighetsskatten dig att avstå en stor andel av ditt konsumtionsutrymme och minskar i samma grad dina möjligheter att köpa svenska produkter. Motsvarande förhållande råder inte i Sverige.

På vilket sätt är det långsökt att amerikansk fastighetsskatt begränsar utrymmet för allmän konsumtion? Hur begränsar en fastighetsskatt på låt oss säga $10 000 om året inte en amerikansk småhusägares möjlighet att efterfråga volvobilar? Hur innebär den svenska betydligt lägre fastighetsskatten inte större möjlighet för svensken att efterfråga amerikanska bilar än omvänt?

Amerikansk fastighetsskatt innebär att svenska fordonstillverkare diskrimineras och Sverige (EU) bör därmed införa strafftullar mot USA.

Eller, varför inte?
Riktade skatter begränsar köputrymmet precis mot det som är skattat. Som exempel är är delvis syftet med alkoholskatten att begränsa inköpen av alkohol. Att som du driva tesen att sådana riktade skatter begränsar det allmäna köputrymmet tycker jag blir långsökt. En riktad skatt styr konsumtionen åt ett annat håll.
Citera
2025-04-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Momsen är densamma för alla varor oavsett varifrån varan kommer. Mongovarning att lägga till den i uträkningen om du inte menar att varor från usa ska säljas billigare än svenska.

Fast det är nog inte så Trump tänker, och sannolikt skiter han fullständigt i detta. Han ser det nog mycket enklare än så, nämligen att europeiska stater skor sig orättfärdigt på amerikanska varor genom bl a moms, vilket inte USA gör i motsvarande utsträckning. Behöver inte blanda in konkurrens osv. Utöver detta har ex EU skyddat inhemsk (läs: tysk bilindustri) industri med jämförelsevis höga tullar, återigen som inte USA har i motsvarande utsträckning.

Enkel logik egentligen, vilket nog är i linje med Trumps förmåga skulle jag tro.
Citera
2025-04-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Varje amerikansk skattebetalare bär idag en skuld på omkring 3,5 miljoner kronor. Den totala statsskulden ligger nu precis på gränsen för vad USA realistiskt sett kan vända – innan det blir ohanterligt.

När Greklands skuld nådde 120 % av BNP krävde tyskarna grekiska öar i pant, och många av oss skrattade åt situationen och deras brist på ekonomisk disciplin. Nu är USA i en liknande sits – men istället för självrannsakan föreslår vissa här att fortsätta skuldsätta nationen, bara för att hålla fast vid en konstlad och felaktig skattenivå i jämförelse med EU.

källa: https://www.usdebtclock.org/
Stor skillnad mellan USA och Grekland eller Island som pga sin svaghet måste lyssna på olika mentorer , besserwissers istället för att göra som de själva behagar.
Citera
2025-04-06, 13:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Riktade skatter begränsar köputrymmet precis mot det som är skattat. Som exempel är är delvis syftet med alkoholskatten att begränsa inköpen av alkohol. Att som du driva tesen att sådana riktade skatter begränsar det allmäna köputrymmet tycker jag blir långsökt. En riktad skatt styr konsumtionen åt ett annat håll.

Jag har ingen hypotes, utan drar konsekvenserna av den argumentation som förs. Det vill säga den som stämplar skilda momssatser som handelshinder, på så vis att den svenska högre sådana innebär att amerikanska produkter i Sverige inte kan efterfrågas i samma grad som svenska produkter kan göras i USA.

Givet detta argument kan jag inte se att den höga amerikanska fastighetsskatten verkar på något annat sätt, men till svenska exportörers nackdel.

Vad är långsökt i kopplingen mellan hög fastighetsskatt och nedsatt möjlighet att efterfråga produkter på samma sätt som hög moms? Jag tycker nog att frågan kvarstår: begränsar det eller begränsar det inte möjligheten att efterfråga en utländsk bil om man åläggs betala $10 000 per år i fastighetsskatt i jämförelse med att betala max 9500 SEK?

Moms är en generell konsumtionsskatt. Alkoholskatt är en punktskatt på en särskild typ av vara. Momsen styr alltså inte konsumtion mot eller bort från vissa typer av produkter (med undantag för vissa varor med lägre moms), vilket dock är fallet gällande punktskatter. Sverige har emellertid inte punktskatt på exempelvis jordnötssmör.

Det är därtill svårt att se att en högre moms med nödvändighet leder till lägre grad av konsumtion, när stora delar av den kakan går till löner och transfereringar.

Det kanske rentav är så att svensk moms i själva verket ökar efterfrågan på amerikanska produkter, eftersom den förser ekonomiskt svaga med förstärkt kapacitet att efterfråga exempelvis amerikanskt godis. Fattiga amerikaner kan dock inte efterfråga svenskt godis i samma grad.

Så även här anas amerikansk diskriminering av svenska exportvaror i den mån USA självt inte har motsvarande system.
Citera
2025-04-06, 13:18
Medlem
Hur fasen kan man resonera att moms och tull är samma sak?
Då lider man av allvarlig kognitiv dissonans.

Citat:
Moms är en generell konsumtionsskatt.
Moms är väl en omsättningsskatt från början. Ju högre omsättning desto mer skatt bringar det in för staten.
Jag skulle inte kalla det för konsumtionsskatt eftersom moms finns på många varor som kanske inte räknas som konsumtion av många som tex sjukvård.
Senast redigerad av Joltino 2025-04-06 kl. 13:26.
Citera
2025-04-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino

Moms är väl en omsättningsskatt från början. Ju högre omsättning desto mer skatt bringar det in för staten.
Jag skulle inte kalla det för konsumtionsskatt eftersom moms finns på många varor som kanske inte räknas som konsumtion av många som tex sjukvård.
? Sjukvårdstjänster är momsfria.
Citera
2025-04-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
? Sjukvårdstjänster är momsfria.
Inte privat det tror jag inte.
Landsting är momsbefriade för de får bidrag från staten så pengarna går bara runt iaf.
Citera
2025-04-06, 13:53
Medlem
Citat:
Jag har ingen hypotes, utan drar konsekvenserna av den argumentation som förs. Det vill säga den som stämplar skilda momssatser som handelshinder, på så vis att den svenska högre sådana innebär att amerikanska produkter i Sverige inte kan efterfrågas i samma grad som svenska produkter kan göras i USA.

Givet detta argument kan jag inte se att den höga amerikanska fastighetsskatten verkar på något annat sätt, men till svenska exportörers nackdel.

Vad är långsökt i kopplingen mellan hög fastighetsskatt och nedsatt möjlighet att efterfråga produkter på samma sätt som hög moms? Jag tycker nog att frågan kvarstår: begränsar det eller begränsar det inte möjligheten att efterfråga en utländsk bil om man åläggs betala $10 000 per år i fastighetsskatt i jämförelse med att betala max 9500 SEK?

Moms är en generell konsumtionsskatt. Alkoholskatt är en punktskatt på en särskild typ av vara. Momsen styr alltså inte konsumtion mot eller bort från vissa typer av produkter (med undantag för vissa varor med lägre moms), vilket dock är fallet gällande punktskatter. Sverige har emellertid inte punktskatt på exempelvis jordnötssmör.

Det är därtill svårt att se att en högre moms med nödvändighet leder till lägre grad av konsumtion, när stora delar av den kakan går till löner och transfereringar.

Det kanske rentav är så att svensk moms i själva verket ökar efterfrågan på amerikanska produkter, eftersom den förser ekonomiskt svaga med förstärkt kapacitet att efterfråga exempelvis amerikanskt godis. Fattiga amerikaner kan dock inte efterfråga svenskt godis i samma grad.

Så även här anas amerikansk diskriminering av svenska exportvaror i den mån USA självt inte har motsvarande system.
Alla dina teorier faller som korthus med hjälp av enkel observation runtomkring sig.De enda som idag köper amirakanska bilar är de egna företagarna som gillar amerikanska bilar och köper dessa för att han / hon ändå får köpa dem momsfritt dvs han får dra av bluffskatten , den sk momsen medan ingen som gillar amerikanska bilar köper en amerikansk bil privat eftersom man är medveten att man som privatperson får betala den påförda bluffskatten , den sk momsen på hela 25%
Jag vet att du säger , en EU-tillverkad bil påförs moms också om 25% men då SÄGER JAG , VARFÖR PÅFÖRS MAN DÅ SOM PRIVATPERSON MOMS OM 25 % även om man köper en endast sex månader gammal bil som räknas som begagnad i lagens mening? Men påförs inte sådan moms när man köper sex månader gammal bil från annat EU-land även om EU- landet i fråga har mkt lägre momssats?
Du har inget bra svar på det eller hur utan kommer bara att gå runt som katten runt het gröt.
Citera
2025-04-06, 14:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Det undrade jag också och resonemanget är tydligen så att att en identisk produkt av samma värde och pris, blir dyrare i Sverige efter export från USA än vid export från Sverige till USA på grund av Sveriges i de flesta fall högre moms. Svenskar kan alltså inte efterfråga amerikanska produkter i samma grad som omvänt eftersom Sverige till skillnad från USA passar på att dra in massa momspengar till staten. Det spelar tydligen ingen roll att momsen drabbar amerikanska och inhemska svenska produkter lika. USA straffas av svensk moms och kan inte sälja sina produkter här på rättvisa villkor.

Att resonemanget verkar tokigt framgår av att moms inte är en isolerad företeelse, utan att exempelvis amerikansk hög fastighetsskatt tycks bli ett motsvarande handelshinder i och med att den leder till att amerikaner inte kan efterfråga svenska produkter i samma grad som svenskar kan efterfråga amerikanska. Och detta gäller varje skillnad i olika skattesatser osv.

Jag får inte ihop detta, men misstar mig måhända.

Citat:

Citat:

Hur man nu ska definiera den skatt på konsumtion av varor och tjänster som kallas moms. Det finns i varje fall ingen särskild momssats som särskilt drabbar amerikanska varor. Någon i tråden liknade moms vid en punktskatt som drabbade produkter från USA.

Sjukvård, omsorg, banktjänster och utbildning är exempel på sådant som är undantaget från moms.
Citera
2025-04-06, 14:50
Medlem
Citat:
Inte privat det tror jag inte.
Landsting är momsbefriade för de får bidrag från staten så pengarna går bara runt iaf.
Även privat som jobbar inom det subventionerade systemet, tror iofs det är generelt för sjukvård men vet inte.
De har då igen momsredovisning, så alla deras kostnader är inklusive moms. Som förstås måste betalas av den som står för notan. Det innebär inte att momsen försvunnit från vad de tar betalt. I en del fall hade det blivit billigare för kunden om de haft 6 eller även 12 % momspåslag.
Citera
2025-04-06, 14:58
Medlem
Citat:

Sjukvård, omsorg, banktjänster och utbildning är exempel på sådant som är undantaget från moms.
Det är ju inte momsbefriat, de redovisar inte moms som en separat sak. De har sina kostnader inklusive moms, vilket inte de som redovisar moms har. Denna kostnad inkl moms ingår i vad de måste/kan ta betalt av sina kunder.
Det blir skevheter när sista ledet innan konsumenten inte redovisar moms. T.ex. en Brf som inte redovisar moms skulle kunna anställa en vaktmästare för vad den vill ha i lön, anlitar de en firma läggs det på moms. Detta har "åtgärdats", en Brf som anställer måste betala en 25 % "momsavgift" på lönen för att inte "snedvrida" konkurrensen.
Senast redigerad av nbsp 2025-04-06 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in