Citat:
Ursprungligen postat av
Bigpox
Riktade skatter begränsar köputrymmet precis mot det som är skattat. Som exempel är är delvis syftet med alkoholskatten att begränsa inköpen av alkohol. Att som du driva tesen att sådana riktade skatter begränsar det allmäna köputrymmet tycker jag blir långsökt. En riktad skatt styr konsumtionen åt ett annat håll.
Jag har ingen hypotes, utan drar konsekvenserna av den argumentation som förs. Det vill säga den som stämplar skilda momssatser som handelshinder, på så vis att den svenska högre sådana innebär att amerikanska produkter i Sverige inte kan efterfrågas i samma grad som svenska produkter kan göras i USA.
Givet detta argument kan jag inte se att den höga amerikanska fastighetsskatten verkar på något annat sätt, men till svenska exportörers nackdel.
Vad är långsökt i kopplingen mellan hög fastighetsskatt och nedsatt möjlighet att efterfråga produkter på samma sätt som hög moms? Jag tycker nog att frågan kvarstår: begränsar det eller begränsar det inte möjligheten att efterfråga en utländsk bil om man åläggs betala $10 000 per år i fastighetsskatt i jämförelse med att betala max 9500 SEK?
Moms är en generell konsumtionsskatt. Alkoholskatt är en punktskatt på en särskild typ av vara. Momsen styr alltså inte konsumtion mot eller bort från vissa typer av produkter (med undantag för vissa varor med lägre moms), vilket dock är fallet gällande punktskatter. Sverige har emellertid inte punktskatt på exempelvis jordnötssmör.
Det är därtill svårt att se att en högre moms med nödvändighet leder till lägre grad av konsumtion, när stora delar av den kakan går till löner och transfereringar.
Det kanske rentav är så att svensk moms i själva verket ökar efterfrågan på amerikanska produkter, eftersom den förser ekonomiskt svaga med förstärkt kapacitet att efterfråga exempelvis amerikanskt godis. Fattiga amerikaner kan dock inte efterfråga svenskt godis i samma grad.
Så även här anas amerikansk diskriminering av svenska exportvaror i den mån USA självt inte har motsvarande system.