2025-04-06, 07:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
I praktiken , på såsätt att man manipulerar priserna.En vara som transporterats flera tusen mil landsvägen eller sjövägen kan omöjligt bli billigare hos slutkund än i ursprungslandet i enlighet med grundläggande matematiska och fysiska principer , om det inte handlar om manipulation.
Du tycker alltså momsen är för hög i Sverige. På vilket sätt gynnar detta inhemska producenter framför utländska?
Citera
2025-04-06, 07:18
Medlem
Galejans avatar
Varför upplevs Trumps tullar mot Sverige som ett problem men inte Sveriges tullar mot USA?

Notera även att det är samma konton som idag är experter på tariffer som för fyra år sedan var experter på virologi.
Citera
2025-04-06, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du tycker alltså momsen är för hög i Sverige. På vilket sätt gynnar detta inhemska producenter framför utländska?
Jag tycker inte nödvändigtvis att momsen i Sverige är för hög men jag tycker att momsen är ett globalt styrmedel och utgör handelshinder.
Citera
2025-04-06, 07:24
Medlem
Citat:
I praktiken , på såsätt att man manipulerar priserna.En vara som transporterats flera tusen mil landsvägen eller sjövägen kan omöjligt bli billigare hos slutkund än i ursprungslandet i enlighet med grundläggande matematiska och fysiska principer , om det inte handlar om manipulation.

Jo, inga problem eftersom det skiljer i lön för arbetarna. I Sverige är minimilönen ca. 140kr/timme medan den är bara några kronor per timme i Vietnam.
Förvisso tror jag inte det skulle behöva bli så mycket dyrare att tillverka skor i Sverige ändå men bolag som Nike etc. försöker pressa vinsterna till max och det är billigare att tillverka i Vietnam och sen skeppa skorna till Sverige.
Senast redigerad av Hpyzk 2025-04-06 kl. 07:27.
Citera
2025-04-06, 07:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag tycker inte nödvändigtvis att momsen i Sverige är för hög men jag tycker att momsen är ett globalt styrmedel och utgör handelshinder.
Du tycker att en produkt som exporteras från Sverige till USA inte ska kunna bli billigare i USA (p.g.a att dom inte behöver betala moms). Men du lyckas inte förklara hur detta påverkar USAs försäljning via export negativt jämfört med inhemska företags försäljning. Amerikanska produkter blir inte dyrare än inhemska produkter på grund av momsen i Sverige, båda beskattas med samma momssats, 25%.

Moms är inrikespolitik och har inget med internationell handel att göra.
Citera
2025-04-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Jo, inga problem eftersom det skiljer i lön för arbetarna. I Sverige är minimilönen ca. 140kr/timme medan den är bara några kronor per timme i Vietnam.
Förvisso tror jag inte det skulle behöva bli så mycket dyrare att tillverka skor i Sverige ändå men bolag som Nike etc. försöker pressa vinsterna till max och det är billigare att tillverka i Vietnam och sen skeppa skorna till Sverige.
Du har fortfarande inte förklarat varför bila , skor etc TILLVERKADE i Sverige blir billigare i Vietnam än Sverige.
Citera
2025-04-06, 07:31
Medlem
Citat:

Men då är ju frågan: varför införde inte Trump en federal amerikans moms istället för att bara skattebelägga importerade varor?
Citera
2025-04-06, 07:32
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte förklarat varför bila , skor etc TILLVERKADE i Sverige blir billigare i Vietnam än Sverige.
Att KÖPA
Citera
2025-04-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Men då är ju frågan: varför införde inte Trump en federal amerikans moms istället för att bara skattebelägga importerade varor?
Förmodligen för att han inte vill plåga sin egen befolkning.
Citera
2025-04-06, 07:36
Medlem
Citat:

En bil tillverkad i Sverige är INTE billigare i Vietnam än i Sverige. Inte rent produktmässigt i alla fall. Sen har jag dålig koll på Vietnams skattesystem, så slutpriset kan billigare i vietnam eftersom vi i Sverige har rätt mycket miljöskatter på fordon.
Senast redigerad av Hpyzk 2025-04-06 kl. 07:38.
Citera
2025-04-06, 07:37
Medlem
Citat:

Men du likställer ju tullar med moms så då vill Trump plåga sin befolkning ändå?
Citera
2025-04-06, 07:38
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Varför tvingar han dom då att betala högre priser för varorna genom att lägga på tullar. Det är konsumenten som betalar för tullar ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in