2025-04-05, 17:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Momsen läggs lika över både importerat och icke importerat. Den relativa kostnadsökningen blir alltså tullprocenten.

En inhemsk vara kostar x. En moms på m och en tull på T kr.

Det tillbefriade: x*m
Det tullbelagda: x*m*T.

Den procentuella skillnaden mellan de två: x*m*T/x*m=T

I själva verket räknas moms på den intullade kostnaden, så korrekt formel är:

((varans pris + ev. fraktkostnad) * tull) * moms

Så om du köper en vara för 8000 SEK och frakten är 2000 SEK, och tullprocenten är 10%, så:

8000 + 2000 = 10000 (utgångssumma)
10000 * 1,10 = 11000 (intullad vara á 10%)
11000 * 1,25 = 13750 (vara + moms 2750)

Om du är momsregistrerad och säljer varan får du dra av den den moms du betalt. Så säg att du säljer den för 15000. Momsen av försäljningspriset är 25% = 3000. Du har redan betalt 2750 i samband med importen, så du är skylidg Skatteverket 250 kr i moms. Din vinst är alltså 15000 - 13750 = 1250 - 250 kr (momsskuld) = 1000 SEK.
Citera
2025-04-05, 18:30
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hänger inte riktigt med här.

USA har betydligt högre fastighetsskatt än Sverige. Det innebär att amerikanska konsumenter tvingas att avstå konsumtion av bland annat svenska varor för att kunna betala den. Det hade sålts fler volvobilar och svenskt smågodis i USA om fastigheter där beskattades på samma nivå som är fallet i Sverige?

Istället lägger amerikanska delstater beslag på detta potentiella konsumtionsutrymme. Man stryper konsumtionen av svenska varor för att istället expandera delstaternas makt, samtidigt som svenskar slipper pålagan och kan därmed använda samma ekonomiska utrymme till att konsumera amerikanska produkter istället?

Det låter som att svenska konsumenter på detta vis finansierar amerikanska trottoarer?

Är fastighetsskatt därmed ett handelshinder? Det verkar ju råda sämre villkor för en svensk som vill exportera och sälja ett fordon i USA än omvänt.
Nu blir det för långsökt. En hög fastighetsskatt begränsar utrymmet att äga fastigheter och de är absolut inte importerade. En hög allmän konsumtionsskatt, moms, begränsar utrymmet för allmän konsumtion, däribland importerade produkter, så momsen kan ses som ett indirekt handelshinder.
Citera
2025-04-05, 18:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hänger inte riktigt med här.

USA har betydligt högre fastighetsskatt än Sverige. Det innebär att amerikanska konsumenter tvingas att avstå konsumtion av bland annat svenska varor för att kunna betala den. Det hade sålts fler volvobilar och svenskt smågodis i USA om fastigheter där beskattades på samma nivå som är fallet i Sverige?

Istället lägger amerikanska delstater beslag på detta potentiella konsumtionsutrymme. Man stryper konsumtionen av svenska varor för att istället expandera delstaternas makt, samtidigt som svenskar slipper pålagan och kan därmed använda samma ekonomiska utrymme till att konsumera amerikanska produkter istället?

Det låter som att svenska konsumenter på detta vis finansierar amerikanska trottoarer?

Är fastighetsskatt därmed ett handelshinder? Det verkar ju råda sämre villkor för en svensk som vill exportera och sälja ett fordon i USA än omvänt.
Fast Sverige exporterar väl inte färdiga fastigheter till USA. Om tex. Skanska bygger dem, byggs de väl normalt i USA? Så jämförelsen haltar väl lite?
Citera
2025-04-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så Bruksjacks inlägg ovan är fel?
Det är ju fastslaget utom allt tvivel att det är dyrare för en svensk att köpa likvärdig produkt från Usa än det är för en amerikan att köpa från Eu/Sverige och det är ju det hela grejen med de här tullarna handlar om.
Inlägget var fel ja. Och nej, det är inte alls vad tullarna handlar om
Citera
2025-04-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast Sverige exporterar väl inte färdiga fastigheter till USA. Om tex. Skanska bygger dem, byggs de väl normalt i USA? Så jämförelsen haltar väl lite?
Fastighetsskatt, liksom alla skatter, lämnar mindre utrymme för konsumtion av svenska varor och är alltså exakt jämförbart med påståendet:

Moms är ett handelshinder.

Utan moms skulle det sålts fler bilar, t-shirts, skor och fläskfile. Fler jobb skulle skapats i privat sektor.

Nu stryper moms handeln och pengarna från moms används för att expandera staten och statens makt.
Citera
2025-04-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Suck. Du vet att vi pratar om importmoms (och inte ingående moms) när vi pratar handel mellan olika länder?

Om du inte förstår detta kan du gå in på t ex tullverket och få tillräcklig information.
Suck är nog det enda korrekta i detta inlägg.

Om du inte förstår detta kan du gå in på t ex tullverket och få tillräcklig information.
Citera
2025-04-05, 19:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Menar du att jag har fel eller är detta en matematisk förtydling av vad jag just skrev?
Jag menar att du har fel om ett 40 procentigt påslag.
Påslaget blir bara tullpåslaget eftersom momsen tar ut varandra på båda sidorna av bråksträcket.
Citera
2025-04-05, 19:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Avtalet är inte formulerat än och varför skulle jag veta det? Det enda jag vet är att det blir precis som Trump vill.
"Jag har ingen aning om hur det ser ut eller vad Trump ens vill. Jag vet bara att det ser ut precis som Trump vill".
Citera
2025-04-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
De ÄR stolta över att vara efterblivna.

Det är en tävling där de känner att de kan göra skillnad, och t.o.m. vinna. Att medvetet vara så efterbliven som möjligt. Och helst i total motsättning till den riktigt riktiga världen.
Jag har tappat lite tron på mänskligheten den sista tiden.
Citera
2025-04-05, 20:00
Medlem
TOMATJI104s avatar
USA's tullar är uträknade på baksidan av en servett.
Citera
2025-04-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
"Jag har ingen aning om hur det ser ut eller vad Trump ens vill. Jag vet bara att det ser ut precis som Trump vill".

Jaha, lite putt eller?
Citera
2025-04-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Men momsen är inte en tull, det finns få, om någon, som anser att moms är att räkna som en tull. Det blir ju heller inget handelshinder eftersom att exempelvis en tröja producerad inom EU har 25% moms, och en tröja importerad från USA har 25% moms. Det blir ju snarare lika villkor att även importen har momspåslag. Annars blir det ju att GYNNA den amerikanska tröjan gentemot inhemsk produktion.

Mr Apelsin är verkligen ute och snurrar med det där
Skippa skitsnacket , Trump har synat momsbluffen , moms är ingenting eller vad människor gör det till liksom tullavgift lika gärna kunde vara ingenting , ett meningslöst ord som inte ens existerade om människor kom överens om det.Som typ 34*"#453!!;:;)(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in