2025-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej jag förstår inte heller vitsen med att demostrera.. Det är ju bara deras likasinnade som bryr sig och tycker det är bra. Trump själv ska ta långledigt och golfa i helgen har han sagt.

Ett högt spel för galleriet, vad som händer om ett tag är att allt återgår till det normala med viss justering och alla är nästan nöjda, det blir min teori av hela cirkusen.
Citera
2025-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Dom som skriker mest hörs mest men tänk på alla dom som håller sig i bakgrunden.. han vann valet det betyder att han har många med sig!

Inte efter börsraset
Citera
2025-04-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej dina exempel är korkade och har ingenting med överenskommelser att göra, vilket handel är.
Jag kan förklara enkelt för dig, och för andra som kan vara intresserade med. Det är inte svårt, utan det svåra är snarare att tränga igenom dimman av BS som Trump med anhang ständigt lägger ut.

När du köper en cykel för 1000 kr av din polare, och din polare köper en borr av dig för 200 kr, så har du överfört 800 kr mer till din polare än han gjort till dig. Korrekt?
Detta tycker Trump är fel. Han säger till dig du har blivit "ripped off". Din polare har ju 800kr mer på fickan än dig nu. Sånt är inte okej, tycker Trump. Då har man blivit "ripped off".

Så Trumps lösning för dig, för att inte bli "ripped off", är att du ska ta den procentuella skillnaden av handelsunderskottet - i ditt fall 800 kr (cykel minus borr) - och dividera detta med skillnaden i kapitala exportmängden - i ditt fall 200 kr ((1000 kr minus 800 = 200).

Uträkning: 800kr delat med 200 kr, gånger 100 (för att omvandla till procent), blir 400. Fyra hundra är din procentuella skillnad av handelsunderskottet.

Om du lägger till denna 400%-iga skillnad, som en "extra köpavgift" för just borr, så blir extra köpavgiften för borr 800 kr. Totalpriset för borren blir således 1000 kr. Om du lägger till denna extra avgift för borren, när du o din polare ska köpa cykel o borr från varandra, så betalar ni båda lika mycket till varandra, 1000kr. Saken är löst, nu blir du inte längre ripped off, tycker Trump.
Att en cykel och en borr däremot kan ha olika egenvärden, det skiter Trump fullständigt i.

Detta är exakt vad Trump har gjort med tullarna.
EU exporterar mer till USA än USA importerar från Europa. Därför skiljer sig mängden pengar som förs över mellan dom båda länderna, precis som exemplet med cykeln o borren ovan. För dig skilde det 800 kr, medan mellan USA och EU skiljer det sig ca 235 miljarder dollar per år (2024). Det beror på att varor, mängder och priser som överförs skiljer sig, precis som exemplet med cykeln o borren ovan. En vara kan kosta mer än en annan osv.

Trump gillar inte att USA överför mer pengar till EU än tvärtom, även fast detta är normal handel. Trump säger "USA blir ripped off". Så Trump har tagit mängden pengar som skiljer (ca 235 miljarder) och dividerat detta med hur mycket pengar som USA importerar från EU för (ca 606 miljarder dollar 2024), 235 delat 606 gånger 100 (för att göra procent) blir 38,78%.

Avrunda 38,78 till närmaste heltal, 39%, och kolla nu på tavlan vad Trump satt för ny tull till EU.
https://wp.nysun.com/wp-content/uploads/2025/04/trump-tariffs-1-scaled.jpg
Och sen säger han stolt att nu blir inte USA ripped off längre.

Det är inte svårare att förstå än så.
Mitt exempel med cykeln och borren är 100% korrekt.

Och Trump är en blådåre som lever i en fantasivärld.. Enda möjligheten att detta landar på en positiv planhalva för USA och världen, är ren slump, ren tur.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-05 kl. 18:03.
Citera
2025-04-05, 17:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Och vad ska världen göra åt det?
Världen brukar vara snäll och hjälpa till när offer för stora katastrofer linkar ut i världen och ber om assistans.

Skulle amerikanerna göra det idag så hade de mötts av "ok, men jag tar din lilla son som betalning för dessa två limpor". Men om något år eller så så kanske världen blir lite snällare och mer förstående för det amerikanska folket och kan tänka sig att hjälpa dem utan att kanske kunna räkna med att få något annat än goodwill anytime soon i betalt för besväret.
Citera
2025-04-05, 17:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Svalbard, en norsk ögrupp i Norra ishavet, kan potentiellt bli ett nytt skatteparadis efter att USA:s president Donald Trump infört omfattande tullar på varor från EU och andra länder. Företag som registrerar sig på Svalbard kan dra nytta av lägre tullkostnader, vilket gör platsen attraktiv för både norska och utländska företag. Enligt Spetsbergstraktaten från 1920 har andra länder rätt att etablera sig där, trots att Svalbard lyder under norsk suveränitet. Svalbard, med sin unika status och låga tullar, kan därmed bli en intressant destination för företag som söker skattefördelar.

Spetsbergtraktaten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spetsbergtraktaten
Det stämmer inte; tariffer fungerar inte så. Om "Apple A/S" importerar iPhone från Kina och sedan exporterar vidare från Svalbard till USA så måste de deklarara att 100% av varans innehåll kommer ursprungligen från Kina, och då måste kmportören betala tariffen för Kina.
Citera
2025-04-05, 17:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag kan förklara enkelt för dig, och för andra som kan vara intresserade med. Det svåraste med det här är inte att förstå det, utan att tränga igenom dimman av BS.

När du köper en cykel för 1000 kr av din polare, och din polare köper en borr av dig för 200 kr, så har du överfört 800 kr mer till din polare än han gjort till dig. Korrekt?
Detta tycker Trump är fel. Han säger till dig du har blivit "ripped off". Din polare har ju 800kr mer på fickan än dig nu. Sånt är inte okej, tycker Trump. Då har man blivit "ripped off".

Så Trumps lösning för dig, för att inte bli "ripped off", är att du ska ta den procentuella skillnaden av handelsunderskottet - i ditt fall 800 kr (cykel minus borr) - och dividera detta med den kapitala exportmängden - i ditt fall 1000 kr för cykeln.

Uträkning: 800kr delat med 200 kr, gånger 100 (för att omvandla till procent), blir 400. Fyra hundra är din procentuella skillnad av handelsunderskottet.

Om du lägger till denna 400%-iga skillnad, som en "extra köpavgift" för just borr, så blir extra köpavgiften 800 kr. Totalpriset för borren blir således 1000 kr. Både du och din polare betalar lika mycket till varandra, 1000kr. Saken är löst, nu blir du inte längre ripped off, tycker Trump.
Att en cykel och en borr kan ha olika egenvärde .. det skiter han i.

Detta är exakt vad Trump har gjort med tullarna.
EU exporterar mer till USA än USA importerar från Europa. Därför skiljer sig mängden pengar som förs över mellan dom båda länderna, precis som exemplet med cykeln o borren ovan. För dig skilde det 800 kr, medan mellan USA och EU skiljer det sig ca 235 miljarder dollar per år (2024). Det beror på att varor, mängder och priser som överförs skiljer sig, precis som exemplet med cykeln o borren ovan. En vara kan kosta mer än en annan osv.

Trump gillar inte att USA överför mer pengar till EU än tvärtom, även fast detta är normal handel. Trump säger "USA blir ripped off". Så Trump har tagit mängden pengar som skiljer (ca 235 miljarder) och dividerat detta med hur mycket pengar som USA importerar från EU för (ca 606 miljarder dollar 2024), 235 delat 606 gånger 100 (för att göra procent) blir 38,78%.

Avrunda 38,77 till närmaste heltal: 39%, och kolla nu på tavlan vad Trump satt för ny tull till EU.
https://wp.nysun.com/wp-content/uploads/2025/04/trump-tariffs-1-scaled.jpg
Och sen säger han stolt att nu blir inte USA ripped off längre.

Det är inte svårare att förstå än så.
Mitt exempel med cykeln och borren är 100% korrekt.

Och Trump är en blådåre som lever i en fantasivärld.. Enda möjligheten att detta landar på en positiv planhalva för USA och världen, är ren slump, ren tur.

Du fattar inte att du saknar dimensionen produktion i ditt förenklat korkade exempel. Produktion är en högst väsentlig del i handelsutbytet. En del som ingår i det Trump åskådliggör är att locka till sig fler företag som producerar i USA. De flesta företag är sedan länge multinationella och drivs för sig egen företagsekonomiska vinst, inte en viss nations samhällsekonomiska vinst.

När du fått in denna dimension i ditt förenklade resonemang kan vi diskutera vidare. Tills dess får du fortsätta med din egen självuppfyllande profetia till ingen nytta.
Citera
2025-04-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vem är det som investerar i dessa demonstrationer?

Hugo Chavez
Citera
2025-04-05, 17:51
Medlem
Sunimods avatar
När allt USA själva nu tillverkar kommer bli dyrare så minskar ju chansen att fler skulle vilja importera saker därifrån.
Troligen minskar exporten från USA till andra länder.
Då måste Trump räkna om sina tariffer och öka tullen än numera och återigen blir allt ytterligare dyrare.

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Trump har väl aldrig lärt sig spela schack? Konsekvensen av en handling.
Citera
2025-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Lång intervju med scott bessent
En av hjärnorna bakom tullarna. Tror det kan vara intressant för många.
Jag hade uppfattat det som att det snarare var Stephen Miran som var den som hade stått för tankearbetet. Men jag är i sig inte alls säker på det och Trump ser inte ut att följa Mirans resonemang riktigt.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=zLnX1SQfgJI

Tanken bakom tullarna som jag uppfattar det efter att ha sett intervjun är att flytta tillbaka tillverkningen till usa för att försäkra sig om att usa även i fortsättningen kan vara en suverän stat ekonomiskt, militärt.
Ja, på samma sätt som Nordkorea då.
Dom har inte heller särskilt sort handelsutbyte med omvärlden. Och ingen invandring.
Det gör dock att dom är kvar på ca 1830-tals levnadsstandard.

Det finns ju konsekvenser med olika typer av ekonomisk politik.

Citat:
Den nyliberala doktrinen har hitintills mest berikat top 10% medan den har utarmat stora delar av landet och gjort usa beroende av import vilket covid epedemin visade.
Är det verkligen bara 10% av befolkningen som har råd med t ex mobiltelefoner?
Jag ställer mig väldigt tveksam till påståendet.

Varhelst i världen man tittar så har nyliberal politik lett till kraftigt stigande levnadsstandard.
När Kina skapade ekonomiska frizoner så formligen exploderade tillväxten. Och Singapores och Sydkoreas tillväxt är också explosionsartad. Där var det ganska fattigt och eländigt för 60 år sedan. Nu har iaf Singapore kört förbi oss i Sverige.

Man kan notera att USAs betalbalans inte är problematiskt. Hade den varit sned hade väelkursen farit iväg.
Pratat handlar bara om varu-handel. Men i verkligheten finns tjänste-export och direktinvesteringar.

Tittar man på bytesbalans mellan USA och EU så är den lite sned men inte speciellt mycket.
Är din uppfattning då kanske att man i EU borde avgiftsbelägga tjänsteexporten från USA för att dämpa ut ""orättvisorna"?

Citat:
Initialt tänker administrationen ta intäkterna från tullarna för att sänka företags och inkomstskatter i landet för att göra det mer attraktivt för företag att investera, men iom att fler bolag väljer att flytta produktion till usa kommer skatteintäkterna öka iom att fler kommer i arbete.
Ett litet problem med det är väl att det är redan närmast full sysselsättning i USA.
Och så ska ju en hel del invandrare som jobbar billig jagas ut. Dvs infödda får då börja jobba i jordbruket där tidigare lågavlönade invandrare jobbade. Men här måste då lönerna ökas på en hel del. Varvid livsmedel blir dyrare och levnadsstandarden sjunker.

Vem ska jobba i fabrikerna som skall byggas?
John Doe är lågeffektiv och är svindyr jämfört med en lågavlönad vietnames. Nike har ingen fördel av att bygga en fabrik i USA och anställa lågeffektiva John Doe. Det är då bättre att ha produktionen i Vietnam. Amrisarna får betala tullarna. Det blir inget billigare för Nike att ha produktion i USA.

Citat:
En annan sida är att de tänker sig är att doge arbete med effektiviseringar inom myndigheter kommer frigöra stora grupper av arbetare som man tänker sig kommer kunna ta arbeten inom industrin.
Och vilka arbetsuppgifter ska dom där klara av i industrin?

Citat:
Effektiviseringarna av myndigheterna kommer också att minska utgifterna och på sikt statsskulden.
Jag känner dock inte till något sätt att få offentlig sektor effektiv. I Kina har man jobbat mycket med det. Utan framgång vad jag känner till.

Citat:
Man ser det som att det är kina som sitter på svarte petter. Det finns inget sätt för kina att driva in sin skuld. Man har dessutom styrt hela ekonomin till att bli extremt export beroende och kommer få stora sociala problem om exporten skulle minska. Man anser att kina också kommer behöva ställa om sin ekonomi. Tullarna är ett större problem för kina än för usa.
Men driver inte en fordran, som förfallit. En skuld betalar man. Vad menade du där?

Kina är inte utan bekymmer. Dock har dom liberaliserat ekonomin mer än vad man har i USA (min uppfattning iaf). Och det gör att den kan ställa om snabbare.
Sedan lär inte världen i utanför USA sluta att handla med varandra.

Och USA kommer inte sluta importera. Det som händer är att det blir högre priser i USA och levnadsstandarden sjunker.

Citat:
Har ni tittat på videon? Isf tror ni det kommer att lyckats.
Jag tittade på första sektionen. Men jag noterade bara flum. Och lär därför inte titta mer. Mannen var ju en extrem svammelmakare på att yra.

Kan du eller någon extrahera ut den substans som eventuellt finns där och lista som punkter.
Citera
2025-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du fattar inte att du saknar dimensionen produktion i ditt förenklat korkade exempel. Produktion är en högst väsentlig del i handelsutbytet. En del som ingår i det Trump åskådliggör är att locka till sig fler företag som producerar i USA. De flesta företag är sedan länge multinationella och drivs för sig egen företagsekonomiska vinst, inte en viss nations samhällsekonomiska vinst.

När du fått in denna dimension i ditt förenklade resonemang kan vi diskutera vidare. Tills dess får du fortsätta med din egen självuppfyllande profetia till ingen nytta.
JAG saknar inte dimensionen produktionskostnader? TRUMP gör däremot det, som jag just beskrev.
Produktionskostnader, fraktkostnader, valutakurser, koncerner eller konglomerat, produkters inneboende värden, eller någon annan form av dimension, faktor, eller jämkning tas INTE med i utformningen av Trumps nya tullar.
INGENTING annat tas med, mer än att den ena parten för över mer pengar till den andra.
That's it.

Min lösning på det vore att USA handlar mindre av EU. Trumps lösning är att öka importskatterna så mängden pengar som överförs är densamma - oavsett vilka varor, vilka mängder som handlas, eller valutakurser eller andra faktorer som inverkar.

Du förstår nog, bara att du gillar inte att medge det.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-05 kl. 18:01.
Citera
2025-04-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontroller
Ett högt spel för galleriet, vad som händer om ett tag är att allt återgår till det normala med viss justering och alla är nästan nöjda, det blir min teori av hela cirkusen.

Tippar på det också… väst har alltid varit överdramatiska när det gäller allt.
Citera
2025-04-05, 17:57
Medlem
orvar2014s avatar
Skönt att se en aningen mera nyanserad tråd. Alla idioter skriker sig hesa över "TRUMPETEN ÄR DUM I HUVUDET.." och allt annat man får serverat av DN och annat skit.

Har inte sett intervjun, ska göra det, men såg money and macro tidigare. Frågan är betydligt större än de flesta (ink. så kallade "experter") säger.

Min högst amatörmässig upptattning är att allt primärt handlar om Taiwan & Kina. Den dagen Kina bestämmer sig för att på allvar att utmana USA om att vara världens ledare och som "incitament" låter fraktfartygen vara kvar i hamnen i Shanghai så sitter ett land med importberonde av kina ordenltigt i skiten. USA må vara rikt på tjänsteföretag, men youtube intäkter gör väldigt få personer lyckliga om det dyker upp kinesiska ubåtar utanför LA. Visserligen är USA vädligt självförsörjande på krigsmaterial, men average joe kommer få det vädligt svårt om det blir en storkonflikt.

Sen har vi problemet med bytesbalansen och dollar värdet. Så att fortsätta som vanligt skulle bara riskera att skjuta dollarn till än högre höjder => större problem i längden.

Kommer det funka? Det lär man väl märka, men att fortsätta som vanligt hade ju bara varit än mera destruktivt i längden. Och att gnälla på att börsen "krachar"... ja, den är ju absurd övervärderad, så det hade ju varit konstigt om den inte hade en krash någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in