2025-04-05, 17:06
Medlem
Christopher.s avatar
Det som händer nu är väldigt oklart. Kina och många fler länder måste hitta avsättning för sina produkter, lär bli deflation i Europa då marknaden kommer svämmas över av produkter.
Citera
2025-04-05, 17:07
Medlem
Såklart hemskt med allt som pågår men jag kan inte låta bli att njuta av tanken att alla 80+ miljoner trailer rednecks, jesusdyrkare, incels, rassar, nassar etc som röstade på honom nu får uppleva ännu dyrare levnadskostnader. Vilka jävla mongolider som köpte diktatorns skitsnack, snubben har ett ordförråd på samma nivå som en 10 åring.
Citera
2025-04-05, 17:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Trump skiter egentligen i andra länders tullar, "tariffer" och "handelshinder". Inget av hans åtgärder har på något sätt med realexisterande tullar i andra länder att göra. Han är helt enkelt emot underskott i bytesbalansen, vilket blev uppenbart i samband med uppvisandet av de där plakaten på tv. Han ser det som en personlig förolämpning om ett land säljer mer till USA än vad det köper. Han tror i och med detta att USA "blir fattigare". Han resonerar som en merkantilist eller fysiokrat från 1700-talet, innan Adam Smith skrev sin "Wealth of Nations".

Så vad vill han göra då? Jo, som fysiokrat vill han ha bort handel. USA är så stort att det kan producera allt själv och förlita sig på sin egen köpstarka hemmamarknad. På med tullar och tariffer, bara. Är det något man saknar, som vissa sällsynta jordartsmetaller, så får man väl annektera ett område som har just detta, som förslagsvis Grönland.

När tullmurarna går upp så kommer andra länder att sluta sälja till USA och landet tvingas producera allt självt.

Han vill exempelvis att bilar ska tillverkas i USA - alltså blir det tariff på utländska bilar för att få bort handeln. Men tillverkas inte bilkomponenter i andra länder, även när det gäller amerikanska bilar som görs i USA? Ja, men då sätter vi tariff på komponenter, så att bildelar tillverkas i USA och handeln upphör. Ja, men metallen måste väl importeras? Jaså, men då lägger vi tull på det, så att metall istället utvinns i USA och handeln upphör.

Detta är vad Juan Peron gjorde med Argentina, vilket förvandlade en nation med ett välstånd i paritet med Schweiz till ett u-land i tredje världen på några decennier. Andra misslyckade exempel var Indien under Kongresspartiet - där alla bilar såg ut som en Morris Oxford under 30 års tid pga av exakt samma politik som Trump vill införa - eller varför inte Hitlers försök att skapa ekonomisk autarki, under 30-talet? Hitlers experiment var så jävla misslyckat att han var tvungen att starta krig för att komma ur den ekonomiska knipa han själv hade förorsakat och skulle ha slutat med det Tyska Rikets statsbankrutt 1942.

Tur att Trump bara sitter i fyra år.
Citera
2025-04-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Såklart hemskt med allt som pågår men jag kan inte låta bli att njuta av tanken att alla 80+ miljoner trailer rednecks, jesusdyrkare, incels, rassar, nassar etc som röstade på honom nu får uppleva ännu dyrare levnadskostnader. Vilka jävla mongolider som köpte diktatorns skitsnack, snubben har ett ordförråd på samma nivå som en 10 åring.

Tyvärr så tror jag inte att de har tillräcklig förmåga för att förstå ekonomi
Det tror att allt är Kanada, Biden och alla UFOs fel
Citera
2025-04-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Tyvärr så tror jag inte att de har tillräcklig förmåga för att förstå ekonomi
Det tror att allt är Kanada, Biden och alla UFOs fel
Skönt att se det som nu händer. Kanske kan det även som en bonus bli svårare tider för oligarkerna i USA.
Citera
2025-04-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Skönt att se det som nu händer. Kanske kan det även som en bonus bli svårare tider för oligarkerna i USA.

Jag tror inte att detta blir speciellt långvarigt
Trump blir nog avsatt, förminskad på något sätt
Han har inga vänner kvar, bara Putin
Citera
2025-04-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag tror inte att detta blir speciellt långvarigt
Trump blir nog avsatt, förminskad på något sätt
Han har inga vänner kvar, bara Putin

Dom som skriker mest hörs mest men tänk på alla dom som håller sig i bakgrunden.. han vann valet det betyder att han har många med sig!
Citera
2025-04-05, 17:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Jag bara citerar dagens DN.
Då förstår jag...
Citera
2025-04-05, 17:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det vore konstigt om andra nordiska länder underordnade sig Först Sverige, trots att de är våra vänner.
Nej, det kommer de inte göra så klart. Men de sätter sig själv först hela tiden, särkilt ett land som Norge som är extremt egoistiskt och jag skulle vilja säga hycklande också.
Citera
2025-04-05, 17:27
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om inte övriga världen gör samma sak. Så kommer USA inte lyckas.
Varför ska EU flytta produktion till USA, om Kina erbjuder bättre pris?

Tänk på att Kina är en diktatur. USA är en demokrati.

Jag tror inte tullarna handlar om handel med andra länder i första hand. Utan om att varor som säljs i usa skall produceras i usa, och att handelsunderskottet skall hamna i balans.

Trump vill inte primärt att företag skall flytta sin produktion till usa för att usa skall exportera produkterna utan för att de skall konsumeras i usa.

Det finns egentligen ingen anledning att ha handelsöverskott. Ett handelsöverskott kan göra dig beroende av den du handlar med.
Citera
2025-04-05, 17:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
USA har 4% arbetslöshet. Vilka precis ska jobba i industrin?
Vilka trollspön ska användas för att bygga nya fabriker på nolltid? En bilfabrik tex tar 3-5 år att få färdigt.

Europa har 400 miljoner konsumenter. Vad säger det dig?
400 miljoner halvfattiga konsumenter är väl snart också det enda Europa kan stoltsera med... Ingen bryr sig snart om Europa. Europa håller på att bli irrelevant.
Citera
2025-04-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Europa har ett stort handelsöverskott med USA så de kommer få lida i längden. Speciellt Tyskland. Jag undrar om det kommer finnas några amerikanska trupper kvar i Europa, Taiwan och Sydkorea. Välkomna till den nya världsordningen. Hoppas Europa kan lägga pengar på sig själva och sitt försvar istället för... Ja ni vet.

YIIHAAA...vet du? Europa klarar sig (det är ändå därifrån alla jänkare kommer ifrån)
Vi, Europa, är inte ett litet enskilt land, vi står upp om det behövs mot fascister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in