2025-04-05, 15:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Ja, detta med tariffer verkar vara ett var-hundrade-år-fenomen. ≈1830 - 1929 - 2025
Oj den med 1830 hade jag missat

Men den här passar nog bra.

”Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat”.
Citera
2025-04-05, 15:12
Medlem
burning down the house to cook a steak
Senast redigerad av Max1494 2025-04-05 kl. 15:15.
Citera
2025-04-05, 15:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var orsaken USA hade att de inte var med. Ja listan är ju konstig, de har med öar utan människor också. Men strunt samma jag vet inte vad du försöker säga.
Jag menar att USAs allierade inte kommer att underkasta sig lika lätt som andra länder, vilka nu har tagit bort tullar mot USA.
Citera
2025-04-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Problemet är ju att vi kan inte göra oss beroende av kina på det sättet usa har. Då hamnar vi i samma situation. Med utarmad industri, fattigdom och handelsunderskott.

Euron är dessutom inte handelsvaluta på samma sätt.

Låter som vi hamnar i ett mexikanskt dödläge.
Citera
2025-04-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Javisst kamrat, javisst
Kan ta ur din länk:

Kalifornien, som inte är sitt eget land, kan inte vara direkt måltavla i internationella handelsrepressalier. Länder kan dock välja att hämnas mot Trumps tullar genom att rikta in sig på varor som vanligtvis produceras i andra stater än Kalifornien
Citera
2025-04-05, 15:19
Medlem
Det är underbart att se hur Trump totalt raserar globalismen steg för steg, har väntat på det här i åratal. Länge leve nationalstaten och globala företag borde ta sig en funderare. Inhemsk produktion och strama gränser är det som gäller nu. Ska vi plocka ner Öresundsbron en gång för alla och täppa igen hålet? Dags att tvinga ner alla dessa "lyckosökare" i gruvor och tillbaka till din den gamla goda tiden.
Citera
2025-04-05, 15:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Ja, detta med tariffer verkar vara ett var-hundrade-år-fenomen. ≈1830 - 1929 - 2025
Från handelskrig till krig tog 30 år 1830, 10 år 1929. Så kanske blir det krig 2028, efter 3 år och inom Trumps period.

Det stämmer bra in på en norsk profetia från 1968.
Det tredje världskriget kommer att starta på ett sätt som ingen hade väntat och från ett oväntat håll, och vi är lika oförberedda som vi var 9 april 1940.
(FB) En vision om framtiden från 1968
Citera
2025-04-05, 15:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är en beräkning på handelsunderskott och kallas nu tull.
Troligen är det 64% vilket Trump generöst satt till hälften och då blir det 32% taxa.
Allt i avsikt att skydda egen produktion vilket blir knas.
Samma som på 30-talet vilket ledde till handelskrig och som vi nu får igen.
Jag håller med, total idioti.
USA kommer förlora mest på det här igen.

"1930 undertecknade presidenten Herbert Hoover en lag som innebar att tullarna på utländska varor sköt i höjden."

"USA:s export föll med över 60% och företag och jordbrukare som borde ha gynnats av skyddet gick i konkurs eftersom de inte kunde sälja sina produkter.

Samtidigt mer än tredubblades arbetslösheten från 8% till 25%, samtidigt som USA:s BNP nästan halverades."

Nu ska vi se:handelsdiffen 38,5 genom totalen 88,4 blir 0,435, som delat med 2 blir 0,2175. Detta tas sedan som en procentsats, vilken blir 21,75 procent som ställs på det tioprocentiga golvet, vilket blir 31,75 procent. Därefter avrundas detta uppåt till 32 procent. Quod erat demonstrandum.
Citera
2025-04-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Det är lite konstigt med de här "reciprocal" tarifferna. Det är om jag var mjölkbonde och sålde mjölk till företag som gör ost. Sen tycker de att det är inte rättvist så de tvingar mig att köpa deras ostar för samma summa som jag sålde mjölk till de.
Exakt

Jag beskrev tidigare i tråden samma sak. Mitt exempel var:
"Om du köper en cykel av en polare för 1000 kr, och din polare köper en borr av dig för 200 kr, då tycker Trump detta är fel. För din polare har ju nu 800 kr mer på fickan än du själv har. Dags att beskatta det utsugande aset! "

Alltså ser man till, att nästa vara som man säljer till polaren, har en slags "avgift" tillagd. En avgift på 400% av varans värde. Trump kallar detta för export-skatt.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-05 kl. 15:31.
Citera
2025-04-05, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Kan du ge exempel på dessa EU-regleringar och avgifter som missgynnar USA så mycket..?

10 procent på personbilar (USA hade 2,5 procent) och upp till 50 procent på jordbruksprodukter. 25 procent på följande:

- Levande djur, animaliska och vegetabiliska produkter
- Beredda livsmedel och tobaksprodukter
- Skönhetsprodukter och proteiner
- Plast, plastvaror och bomull
- Maskiner, fordon, spel och sportutrustning
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Exakt

Jag beskrev tidigare i tråden samma sak. Mitt exempel var: "Om du köper en cykel av en polare för 1000 kr, och din polare köper en borr av dig för 200 kr, då tycker Trump detta är fel. För din polare har ju nu 800 kr mer på fickan än du själv har. Dags att beskatta det utsugande aset! "

Att jämföra ett enstaka exempel med ett mångfacetterat land är per definition korkat. I en värld med fungerande handel bör inte stora under- och överskott uppstå. Dessa är ett tecken på obalanser.
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-04-05 kl. 15:31.
Citera
2025-04-05, 15:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Det räknas inte som att vara en god, ens skaplig företagare när det enda man gjort är att ärva pengar. Företagarföreningarna i USA menar med rätta att Trump inte lyckats med något inom affärsvärlden, han anses vara en nobody i dessa sammanhang. Även Donalds far ansåg ju att Donald var en obegåvad tönt. Har man ärvt en massa miljarder i USA kan man dock vara stor i käften ändå, man köper sig makt.

Jag förstår din ståndpunkt att det är bättre att betala advokater och doktorer med sina ärvda pengar och fejka en hälsporre för att slippa kriga för sitt land, det är ju riskabelt. När Trump låg på sofflocket riskerade han inget, precis som han inte gjort hela sitt ynkliga liv.

För Donald gäller: - stor i orden liten på jorden och orangemålad i nyllet

Jag hoppas verkligen att Donalds hälsporre blivit bättre, det måste ju gjort ont för stackarn

Donald Trump har förädlat en stor mängd fastigheter i sin karriär, bara rent kommunisttrams att det enda han skulle ha lyckats med är "ärva pengar". Avundsjukan lyser starkt igenom.
Citera
2025-04-05, 15:45
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmet300
Vem är denna gubbe. Han har varken krokig näsa eller ser östeuropeisk eller arabisk ut. Han ser inte ut som en german heller. Vem är denna gubbe? Menar du att det är Israel-lobbyn som står där? Jag vet om det. Vad heter personen och vilket organ jobbar han för? Jag är zionist bara så du vet!
Du kanske redan fått svar på detta men det är såklart Scott Bessent. Finansminister (United States Secretary of the Treasury) i "Donald Dumb's" regering. Har tidigare bland annat jobbat för George Soros (Soros Fund Management ).

Treasury Secretary Scott Bessent Breaks Down Trump's Tariff Plan and Its Impact on the Middle Class
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in