2025-04-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
En av hjärnorna bakom tullarna.

Isf tror ni det kommer att lyckats.
De är ju bara ÄRThjärnor...

Det kan OMÖJLIGT bli som Trump sagt inklusive låg inflation - utom om det blir depression och det är ännu värre.
Alla vettiga människor begriper att OM mycket höjda tullar genomförs, kommer det att bli hög inflation. Fattiga amerikaner har inga marginaler att betala det...
Trump har sagt att importtullar ska användas till sänkta skatter, MEN han säger OCKSÅ att jobben ska tas hem. Då blir det ju inga tullinkomster att minska skatter med...
Så utöver rena lögner, säger Trump saker som inte går ihop med varandra...
Citat:
Euron är dessutom inte handelsvaluta på samma sätt.
Men den kan bli (i kombination med andra valutor)
för varför ha usdollars som världshandelsvalutan då de har en idiot i ledningen och ska enligt honom bli självförsörjande...?
Citat:
Priserna kommer anpassa sig efter efterfrågan.
Det kan de inte för om det blir som Trumps mål, kommer ekonomin i USA att bli så mycket sämre så amerikaner kommer inte ha råd, och om man sänker priserna så lågt, går affärerna inte ihop för många företag så de skulle konka - eller bli så olönsamma att det blir ointressant att ha sådana företag...
Citera
2025-04-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Kommer USA få lida för återtagandet?

Vet ej, man tappar kontrollen över guldet, vilket ju är avsikten från Tysklands sida då de inte längre litar på USA. Sedan är det väl lättare försvara dollarns värde om man har guldet. Tänker att även andra länder är intresserade av att stödja dollarn om deras guldreserver är i USA. Men annars, jag vet inte, det är lite luddigt hur det skulle påverka USA.
Citera
2025-04-05, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vet ej, man tappar kontrollen över guldet, vilket ju är avsikten från Tysklands sida då de inte längre litar på USA. Sedan är det väl lättare försvara dollarns värde om man har guldet. Tänker att även andra länder är intresserade av att stödja dollarn om deras guldreserver är i USA. Men annars, jag vet inte, det är lite luddigt hur det skulle påverka USA.

Detta är en bra fråga. Hur mycket guld har USA skickat till Europa? Är det en jämn fördelning mellan USA och Europeiska länder?

Hur mycket USA-guld finns i Sverige? Hur mycket Svenskt guld finns i USA?

Jag vet att det finns experter här - hur ligger det till?
Citera
2025-04-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Fast det är ju inte andra länders fel att Detroit gått under. Industrijobb försvinner i stpra delar av västvärlden. Sen är jag tämligen övertygad om att det blir väldigt lite produktion som kommer "återtas" till USA. Företag vill ha stabila regler men i USA nu så vet ingen vad som händer en timma till en annan.

Löner är dessutom låga i USA, väldigt många tvingas ha två eller fler jobb för att få vardagen att gå ihop.

Igår tittade jag på Fox News i en timma. Blev helt förbluffad av vilken propagandakanal det är för Trump. T o m Samnytt har fler perspektiv på saker, typ...

Fox news är bara huvudvärk håll dig borta från skräpet. De försöker inte ens dölja vad de gör. Varje utomstående ”expert” som intervjuas pressas att hålla med att något man rapporterar om betyder att trump och republikaner är helt otroliga. Och om någon republikan sagt något för 5 år sedan som visade sig vara delvis rätt betyder det att den personen är helt amazing och man skrattar och ler. Det är på den nivån. Och när man pratar om politiska motståndare som demokrater eller bara vanliga ”lefties” på gatan så skojar man med förakt och hån för att förminska den andra sidan.

Och om det inte räckte så utgörs halva sändningen av reklam som visar tydligt hur flera miljoner amerikaner blivit så fördummade att de röstade på trumpeten och tror att tullarna nu är bra. Amerikansk reklam är manipulativ på en helt annan nivå än svensk. Du bombaderas av fina leende som säger till dig att ge dem dina pengar medan de besprutar dig med alla sorters dopaminkickar

Det är inte svårt att förstå varför trumpeten skyller på elaka omvärlden för USA:s ekonomi hans väljare är redan marinerade att svälja det med hull och hår
Citera
2025-04-05, 14:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Trump har nu 10% tull till Australien trots att de inte har någon tull på varor från USA. Anledningen tycks vara att Australien är försiktiga med att importera hormonbehandlat kött och varor som kan medföra smitta till landet. Det blir nog svårt för USA att tvinga sina 'vänner' till underkastelse medan länder som Kambodja och Vietnam gärna avstår från tullinkomster för att behålla industrier och marknadsandelar.

Alla får ett minimum av 10 % oavsett vad. Eller har du något exempel på att Trump tagit bort de 10 %-en? Skall ju börja gälla idag den 5e april.
Citera
2025-04-05, 14:24
Medlem
Danne90s avatar
Det är lite konstigt med de här "reciprocal" tarifferna. Det är om jag var mjölkbonde och sålde mjölk till företag som gör ost. Sen tycker de att det är inte rättvist så de tvingar mig att köpa deras ostar för samma summa som jag sålde mjölk till de.
Citera
2025-04-05, 14:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Amerikanska investmentbolag och fonder är obligations uppköpare
Inte Amerikaner
Det är stor skillnad
Du hittade på ”Amerikaner” helt själv.

Jag skrev ”Långivarna är också främst amerikanska, 76% inhemska, 24% utländska”.
Citera
2025-04-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Enligt republikanska mått är ALLA kommunnister som inte håller med dem...
"Ramaskrierna" beror på att Trump ställer till världsekonomikris BASERAT PÅ
/LÖGNER som t ex hur Trump räknar ut tullarna!
/inte räknar in TJÄNSTER i handelsballans där USA ofta har överskott
/USAs egen KLANTIGHET som överkonsumerat och lånat till att täcka det, vilket skapat USAs enorma statsskuld. (Och sedan klagar Trump på att EU har skatter!! för att inte överkonsumera som USA gör...
Precis som jag skrev så får USA sätta upp vilka tullar de vill baserat på vilket räknesätt de vill.
Ja, de får gärna för mig visa hur stora lögnare och inkompetenta idioter de är...

OM Trump skapar en världsekonomikris ändå
hoppas jag världen passar på att:
/sälja ut usstatsobligationer OCH inte ger USA några nya lån.
/skippar usdollarn som världshandelsvalutan så usa inte längre har de stora oförtjänta fördelarna USA har av det OCH säljer ut usdollar som finns i reserver och då inte behövs längre. Då krashar dollarkursen ner till det RÄTTA värdet. Vilket iofs skulle göra USA-varor billigare för VÄRLDEN, vilket kanske skulle öka deras export - om några vill ha med USA att göra längre. Men det skulle bli ännu DYRARE för folk i USA...
Citera
2025-04-05, 14:28
Medlem
Läser man detta förstår man att Trump kommer o vinna.
Tar man enbart svenska företag i Usa. Det är så man kan fundera om Usa tänkt ut detta, lockat fler o fler företag in i Usa, för att sedan drämma till med tullarna. Med tanke på att 2013 var det bara 1200st svenska företag i Usa, nu 1600st, en ganska rejäl ökning sista åren.

Mer än 1 600 svenska företag är redan verksamma i USA. De har ett gott rykte och utmärker sig med sina kvalitetsprodukter och innovativa lösningar. Ungefär 25 procent av svenska företags globala intäkter kommer från USA. Flera industriella kluster, till exempel IT, design, finanstjänster, transportsystem och sjukvård är av intresse för svenska företag.
https://www.business-sweden.com/sv/expandera-globalt/marknader/nord--och-sydamerika/usa/

Svenska bolag frodas i USA
29 000 jobbar på svenskägda företag i Kalifornien. I New York är det bara hälften. Nu har de 1200 svenska företagens närvaro i USA har kartlagts.
https://www.svd.se/a/e4baab79-2d24-3cd3-bdd6-279c12e08d66/svenska-bolag-frodas-i-usa
Citera
2025-04-05, 14:31
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad många är avis på Soros.
Jo, on topic, medicinpriser kan höjas.
I USA är priset 10 gånger så högt som i resten av västvärlden
Nånting är fel eller hur
Citera
2025-04-05, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Och du menar att aplle ändrat sin affärside pga dina gamla apparater?

Nä, men din tes motsägs av att dessa gamla apparater fungerar problemfritt och alltjämt stöds av Apples OS. Apple-maskiner har alltid haft egenskapen att hålla länge, vilket motiverar ett något högre pris.
Citera
2025-04-05, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Det är lite konstigt med de här "reciprocal" tarifferna. Det är om jag var mjölkbonde och sålde mjölk till företag som gör ost. Sen tycker de att det är inte rättvist så de tvingar mig att köpa deras ostar för samma summa som jag sålde mjölk till de.

Eller om du handlar på ICA så måste ICA köpa något från dig för samma summa.

Men Sovjet hade ibland så här; de gav Kuba olja och Kuba gav Sovjet socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in