2025-04-05, 12:14
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag har tidigare förutspått att Trump kommer att bli mördad, troligen redan under 2025. Nu tror jag att det kommer att ske redan före sommaren!

Tänkbara gärningspersoner är inte svåra att hitta...

Men tankegodset är numera det republikanska partiet inte Trump som person.

Det tankegodset som säkrade valet 2024.

Popular vote

Vann alla swingstates

Senaten

Kongressen

Fascisterna och demokrati föraktarna kan skjuta bäst dom vill inget kommer att förändras.
Citera
2025-04-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det hela kan ses ur olika perspektiv beroende på om man förstår det långsiktiga spelet med att ta hem produktion och det mera kortsiktiga delen av fenomenet som en förhandlingsteknik för att få bättre avtal. Hur stor del som är art off the deal eller en långsiktig strategi för att bygga upp sin egen industri skall jag säga vara osagt. Det kan framstås som oklart för att det är en del av förhandlingsstrategin helt enkelt. Vi får helt enkelt se vem som blinkar först.

Om vi ser på Eu så ser jag inte att dom klarar en längre konflikt. EUs industriella motor i Tyskland har redan innan detta handelskrig enorma problem och är därför väldigt sårbara. Kina har en stor försäljning som bygger på USA och EU har ofta mer protektionism mot Kina än vad USA har och det kommer förmodligen bara öka och kan därför inte ses som en ersättnings marknad som kan ersätta USA. Jag ser ingen spelare på planen som är lika dominant som USA och som håller liknande kort.

Om man ser på återtagande av produktion så ja, kortsiktigt högre inflation, men kan långsiktigt ge oerhörda värden för den Amerikanska ekonomin. Värden har ur den Amerikanska ekonomin försvunnit i rask takt på dryga 30 år från den Amerikanska löntagaren till rika kapitalister inom landet och till andra länder. Kapital och välstånd har alltså förflyttats ut ur landet eller koncentreras till den rika eliten inom landet.

I början på 2000 talet så försvann 6 miljoner industrijobb och har i princip ersatts med låglönejobb i handeln. Vi ser vilken misär det skapats och ödelagt stolta industristäder som Detroit som numera är präglat av slum och degenerativt tillstånd på alla plan.

USA har 4% arbetslöshet. Vilka precis ska jobba i industrin?
Vilka trollspön ska användas för att bygga nya fabriker på nolltid? En bilfabrik tex tar 3-5 år att få färdigt.

Europa har 400 miljoner konsumenter. Vad säger det dig?
Citera
2025-04-05, 12:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Vänner" är ju ett svårt och oprecist begrepp. Har Sverige några "vänner" egentligen när det hettar till på allvar? Alla länder ser till sig själva i första hand och går med i uppgörelser, organistioner etc för att de tror att det gynnar dem själva. Det gäller numera USA. Egentligen ser jag inget konstigt i det.
Det vore konstigt om andra nordiska länder underordnade sig Först Sverige, trots att de är våra vänner.
Citera
2025-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Men kommer de anställda på industrierna tjäna tillräckligt bra för att kunna köpa dess varor?

Det produceras ju redan t. ex kläder i USA, tyvärr till priser vanligt folk inte har råd med.
Vad menar du? Det finns mängder med kläder från USA som vanligt folk har råd med.
Citera
2025-04-05, 12:28
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Tucker Carlson? Scott Bessent är den du ska fokusera på.
Han får ju inga riktiga frågor, självklart ställer han upp hos pajasen Tucker så han slipper riktiga frågor.
Citera
2025-04-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Senator Ron Paul (GOP) fr Kentucky sa det. Och det finns inte en chans att han kommer stödja Trumps tullar. 1930 så höjde Presidenten Herbert Hoover (GOP) tullarna och troligen förlängde och fördjupade depressionen. Det fick indirekt delvis en viss AH vald i Tyskland.

PS Det är inte helt rätt. Men i princip så talar han sanning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Party_divisions_of_United_States_Congresses#/media/File:Combined--Control_of_the_U.S._House_of_Representatives_-_Control_of_the_U.S._Senate.png

En fattig befolkning är farligt!
Citera
2025-04-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
En fattig befolkning är farligt!

Ja. Franska revolutionen och ryska revolutionen är bra bevis för det.
Citera
2025-04-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Fast det är ju inte andra länders fel att Detroit gått under. Industrijobb försvinner i stpra delar av västvärlden. Sen är jag tämligen övertygad om att det blir väldigt lite produktion som kommer "återtas" till USA. Företag vill ha stabila regler men i USA nu så vet ingen vad som händer en timma till en annan.

Löner är dessutom låga i USA, väldigt många tvingas ha två eller fler jobb för att få vardagen att gå ihop.

Igår tittade jag på Fox News i en timma. Blev helt förbluffad av vilken propagandakanal det är för Trump. T o m Samnytt har fler perspektiv på saker, typ...

Fox är inte bättre än vad det heter i Ryssland. Har också sett många timmar på Fox och de är f-n helt paranoida.

Men fördelen med USA är att det finns sjuka mängder med kanaler. Man behöver verkligen inte titta på Fox. Men de kikar ju kanske på det också? 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-04-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
USA har 4% arbetslöshet. Vilka precis ska jobba i industrin?
Vilka trollspön ska användas för att bygga nya fabriker på nolltid? En bilfabrik tex tar 3-5 år att få färdigt.

Europa har 400 miljoner konsumenter. Vad säger det dig?

Ja exakt!
Arbetslösheten är störst ute på landsbygden i USA. Dit kommer inga företag att flytta
Han får öka invandringstakten maximalt, från Mexiko. För att få arbetskraft till fabrikerna !!!
Ingen europé lägger runt en miljon på en ny amerikansktillverkad Volvo, familjebil
Citera
2025-04-05, 12:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man använder sina kunskaper så det gynnar en själv, precis som Trump vill gynna Usa.

Är företagare, men förstår du är anställde, mest troligt för det fattas vissa kunskaper som utgör att du inte klarar av att driva företag själv.

Lön är inte lägre i Sverige än i Usa, här har vi arbetsgivaravgifter, skatt på lön, bara för att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgiften menas inte att det är en lägre kostnad för företaget, I Usa har man inte samma skatte tryck på anställda, arbetskostnaden blir så snarlik.
Trots att du har företag kan du inte räkna och begriper inte hur produktion fungerar.
Och det är precis vad galne Trump inte heller kan.
Bilkomponenter köper USA in från företag i Mexiko mm där lönerna är lägre och det blir billigare än att de tillverkas i USA. Nu verkar nollor som du tro man kan starta tillverkning av dessa bilkomponenter i USA med betydligt högre löner.

Har du överhuvudtaget beräknat produktionskostnader?
Det har jag, många gånger både i Sverige och i Kina.
Jag har även sett löneutveckling i Kina som medfört radikalt ökade produktionskostnader vilket leder till att företag flyttar produktion från Kina till exempelvis Vietnam.
Personalkostnader är ofta den stora delen i tillverkning av bilar och därför används industrirobotar vilket du inte fattar ett skvatt om.

Trump har skjutit sig i foten nu och har svårt att backa ur det här vansinnet som leder till ekonomisk katastrof.
Citera
2025-04-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men tankegodset är numera det republikanska partiet inte Trump som person.

Det tankegodset som säkrade valet 2024.

Popular vote

Vann alla swingstates

Senaten

Kongressen

Fascisterna och demokrati föraktarna kan skjuta bäst dom vill inget kommer att förändras.

Vad hände i Wisconsin? Allt gick ju så bra
Citera
2025-04-05, 12:46
Medlem
Mitt liv är förstört. Kan inte köpa hus och förlorat allt på aktier. Och nu är jag gammal och trött. Fuck det här livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in