2025-04-05, 11:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Det finns många exempel på indirekta handelshinder som försvårar eller omöjliggör export.

Ett exempel:

I USA har man sedan länge haft en absurd lag att lastbilar måste ha en viss vikt per längd för att "skydda" vissa känsliga "broar" som tydligen finns i Amerika.

Lagen är skräddarsydd för att gynna typiska långnosade amerikanska lastbilar. Europeiska kortnosade "cab over engine" lastbilar, som Scania och MAN, är kortare pga konstruktionen och väger därför mer per meter och stängs därför effektivt ute från den amerikanska marknaden. Skälet till de kortare europeiska kärrorna är givetvis att de ibland måste navigera inne i europeiska städer med stadsplaner från medeltiden.

Hur som helst: Jänkarnas hycklande omsorg om sina "känsliga broar" handlar om att skapa en skyddad verkstad för den egna produktionen och straffa ut européerna.

Världen är full av dessa olika regleringar.
Citera
2025-04-05, 12:00
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Fast det är ju inte andra länders fel att Detroit gått under. Industrijobb försvinner i stpra delar av västvärlden. Sen är jag tämligen övertygad om att det blir väldigt lite produktion som kommer "återtas" till USA. Företag vill ha stabila regler men i USA nu så vet ingen vad som händer en timma till en annan.

Löner är dessutom låga i USA, väldigt många tvingas ha två eller fler jobb för att få vardagen att gå ihop.

Igår tittade jag på Fox News i en timma. Blev helt förbluffad av vilken propagandakanal det är för Trump. T o m Samnytt har fler perspektiv på saker, typ...

Stora delar av världen lever under precis samma förtryck av den ekonomiska eliten vilket tillåtits flytta produktion och kapital till där det är mest fördelaktigt helt utan att förlora ett öre på det.

Det kommer bli stabila regler när man omformat handelspolitiken till en mer rättvis sådan som inte styrs av den globala ekonomiska eliten. Det kan på sikt bara ge välstånd till dom allra flesta och dom som kommer att få betala för det är kapitalisterna.

En god utveckling kan jag tycka.
Citera
2025-04-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Du glömmer att fabrikerna som skapas kommer vara hypermoderna super automatiserade.

Priserna kommer anpassa sig efter efterfrågan.

Vissa produkter kanske inte längre kommer att finnas på samma sätt, typ temu mm, värsta avarterna av fast fashion osv.men vad faen gör det.

Det lägsta nobrand prissegmentet bidrar enbart till miljöförstöring och sopberget iaf.

Bättre att återgå till produkter med riktiga märken och garantier. Intellektella properties kommer återfå sitt värde igen för enklare produkter.

Håller med om riktiga märken, välbyggda produkter med garantier.

Det här skräpsamhället som är uppbyggt genom billigt kinesiskt skit är precis vad det låter som, ren skit.

Det måste finnas bättre sätt att tjäna pengar på än genom att sälja T-shirts som håller för max 10 tvättar.
Citera
2025-04-05, 12:01
Medlem
Jag tycker att Trump är litet som miljöpartiet, dvs det räcker att googla i en minut så ser hela upplägget ut att bygga på falska premisser.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_exports

USA har näst högst export i världen, endast Kina har högre och då finns det mer än 3 ggr så många kineser.

Det Trump egentligen säger är att USA skall ha handelsöverskott mot i princip alla andra länder vilket är helt orealistiskt med 4,22 % av jordens befolkning.

Mest verkar Trump och hans gäng hänga upp sig på tex bilindustrin, där är det små marginaler.

Dock så gör Tesla som ligger i framkant inom elbilar som är rätt nytt.

Och det är väl där USA skall vara bra på nya saker, det som ligger i framkant.

Det finns ingen "djup" plan, det är bara en jättebebis som vill ha allt på sina villkor.
Citera
2025-04-05, 12:02
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Du glömmer att fabrikerna som skapas kommer vara hypermoderna super automatiserade.

Priserna kommer anpassa sig efter efterfrågan.

Två fel. om dessa moderna fabriker ska fungera utan mänskliga arbetare var ska då dagens industriarbetare och dom amerikaner som fått sparken iom DOGE arbeta?

Om det blir många arbetslösa som lever på låga bidrag så minskar naturligtvis efterfrågan på varorna då ingen har råd att köpa dom, alltså måste företagen öka priserna och då minskar efterfrågan ännu mer.

Detta känns inte alls genomtänkt.
Citera
2025-04-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Stora dela av världen lever under precis samma förtryck av den ekonomiska eliten vilket tillåtits flytta produktion och kapital till där det är mest fördelaktigt helt utan att förlora ett öre på det.

Det kommer bli stabila regler när man omformat handelspolitiken till en mer rättvis sådan som inte styrs av den globala ekonomiska eliten. Det kan på sikt bara ge välstånd till dom allra flesta och dom som kommer att få betala för det är kapitalisterna.

En god utveckling kan jag tycka.

Jag håller inte med dig alls i din syn på hur det kommer att bli, men är artig och läser det du skriver och tackar för mig
Citera
2025-04-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det beror lite på hur man ser det. Moms höjer priserna eller hur? Och hur glada skulle svensk bilindustri bli om USA införde 25% på bilar, även om det gäller alla bilar som säljs? De dyrare bilarna skulle drabbas hårdare, sådana som tex. Volvo tillverkar. Så helt netutral är det naturligtvis inte.
De amerikanska bilarna de konkurrerar mot skulle också bli 25 % dyrare, konkurrensläget hade varit oförändrat, allt annat lika. Men det hade förstås sänkt bilmarknaden totalt i USA.
Citera
2025-04-05, 12:06
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Jag håller inte med dig alls i din syn på hur det kommer att bli, men är artig och läser det du skriver och tackar för mig

Du menar att du inte kan sätta ord på dina åsikter.

Jag tror inte dom är speciellt nyanserade eller bygger på någon djupare förståelse så det gör inget.

Mvh.
Citera
2025-04-05, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Du fattar att du betalar 25% moms när du köper en svensktillverkad bil i Sverige va? Det verkar nämligen inte så.
Varav jag även tog upp Norge där man inte behöver betala moms på en volvo som kostar under 500-tusen kronor, moms kan man fiffla med som landet själv tycker gynnar en, Usa har under 10% i sale tax.
Bara för Trump höjer tullen utgör ingen skillnad mot att han skulle påför en moms på 25%, dessa pengar tillfaller ändå samma stadskassa, men nu har inte Usa något moms system, lättas blir då tullavgiften.

Moms har dessutom förändras över tiden, senast var 1991, vi har även anpassat den efter EU osv.
Vara man inte kan följa något som hänt 1930- talet., det är uppenbart systemet inte är det samma idag som då.
Citera
2025-04-05, 12:08
Medlem
pestloppans avatar
Jag har tidigare förutspått att Trump kommer att bli mördad, troligen redan under 2025. Nu tror jag att det kommer att ske redan före sommaren!

Tänkbara gärningspersoner är inte svåra att hitta...
Citera
2025-04-05, 12:09
Avstängd
Citat:
De här industrierna kommer vara av högsta kvalitet med de mest automatiserade och moderna tekniken.
Den tekniken finns inte i USA idag och med alla tullar blir den dyr att köpa in utifrån, för att då inte tala om att hitta personal som kan hantera den.

Den som sen tror att det skulle bli högre kvalitet för att det tillverkas i USA har aldrig varit i USA. De tillverkar en enorm massa skräp. Ta amerikanska hus.
Citera
2025-04-05, 12:13
Medlem
Briasccas avatar
Intressant intervju och få följa resonemangen bakom både tullar och Trumps politik. Tack för att du lade upp den.

Tyvärr funkar inte merkantilism. Inte på 1700-talet och inte i dag heller. Det främsta skälet som jag skulle välja att argumentera för är att amerikanernas kulturella val bygger på att få köpa produkter och livsuttryckande prylar som tas fram i andra länder, eller byggs ihop i USA. Anledningen till att USAs handelsunderskott är stort är de facto kulturellt pådrivet då amerikanerna vill ha saker som de själva inte tillverkar till 100 %. Deras kultur bygger på att få uttryckas sig med varor från hela världen, färdiga eller som sätts ihop i USA. De vill inte som ryssarna och östtyskarna vara tvingade att köpa inhemska Lada eller Trabant.

Om de nu ska bli självförsörjande i hög grad kommer de behöva inse att deras kulturella val inte kan produceras i USA annat än till stora kostnader. Det kommer arbetarna inte att ha råd att köpa, så amerikanerna kommer att behöva återvända till en en slags "MAGA-kultur", alltså amerikanska kulturella ideal och modetrender som de såg ut för när USA enligt Trump var storartat. Antar att det är på 1960-70-80-talet.

Priserna på de varor som är viktiga för att amerikanen ska kunna leva sitt goda liv idag som man uppfattar det, bygger på att varorna eller delarna i varorna tillverkas i länder med lägre kostnader. Annars har inte den amerikanska arbetaren råd att köpa kulturuttrycket.

Så den stora utmaningen för Trump är att att övertyga amerikanen att den inte får uttrycka sig med de modetrender inom kläder, elektronik, mat, dryck som resten av den globala världen uttrycker sig med. Ingen lands människor idag vill konsumera det man tillverkar själv, utan det är ett ständigt kulturellt utbyte som driver handeln och därmed människors arbete.

USA blir mer lika Ryssland, men haken är amerikanens fundamentala ideal är att vara kreativ och nyskapande och få köpa och konsumera. USA kommer helt enkelt inte längre producera den amerikanska kultur som de både själva gillar och förser världen med. Och världen i stort kommer succesivt att avstå av amerikanska kultur, dels för att den blir för dyr, dels för att världens företag kommer passa på att höja sina priser upp till amerikansk nivå och då får vi en recession och inflation som gör att ingen köper av någon annan. Och amerikanerna kan inte ägna sig åt att byta grejer med varandra.

MAGA culture is a historic dead end. Trump will learn the hard way.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in