2025-04-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
All skatt är hittepå om man tänker så. Grunden är ju maffiavåld och små enheter med gemensamma behov, tänk kaffekassa, städa i trapphus och liknande.

Poängen här är att skatterna i USA inte är så annorlunda jämfört med våra. De har också arbetsgivareavgifter och skatter på det som säljs.

Det blir inte hittepå eller stöld bara för att vi har ett högre skattetryck.

Noterbart är ju att sjukvård i USA är mycket dyrare än här, och sjukbolag måste ha en stor avdelning som jonglerar pris och försäkringar.

Du har din uppfattning och har rätt till den, liksom andra har till sin. Vad som egentligen är bäst för ett samhälle är förmodligen omöjligt för oss att avgöra.

Men godkingsystemet är kasst.
Visst har de något som liknar moms och som , om jag förstått rätt , varierar mellan 0-18% beroende på delstat.Då har Trump helt rätt när han på federal nivå slår till med 25% ( EU:s högsta momssats ) eftersom det i EU inte heller , på federal nivå , finns en enhetlig momssats.För man kan inte anta något annat än att alla bilimportörer och bilförsäljare annars hade stationerat sig i amerikanska delstater som har noll moms för att behålla fördelen.
Citera
2025-04-04, 21:46
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det är bara fel när andra gör exakt som vi själva gör.

BRYSSEL 4 oktober 2024
Motståndet mot att höja EU-tullarna mot importerade kinesiska elbilar var långt ifrån tillräckligt starkt bland medlemsländerna för att fälla förslaget. Därmed höjs de som mest med drygt 35 procentenheter för vissa bilmärken medan andra ges en lägre höjning.
https://www.europaportalen.se/2024/10/klart-eu-infor-elbilstullar-mot-kina
Precis! Det är hyckleriet i sin prydno.
Citera
2025-04-04, 21:47
Medlem
Frågan verkar vara en riktig vattendelare märker jag. Moms är ingen tull givetvis.

Uppenbart är att Trump på planchen han visade upp räknar in momsen i de "tarifferna" han redovisade. Tror siffran var 38% som han menar att EU tar ut.

Amerikanen som köper från Europa betalar ingen moms, vi betalar moms på varan och frakten. På en vara som är ute till försäljning i europa och usa, likadan vara för 100 dollar och med ett fraktpris på 20 dollar i båda riktningarna så betalar amerkanen 120 dollar och vi 150 dollar. Så, där är en 30 procentig prisskillnad bara där.

Om amerikanen i det här fallet bor i en delstat med sales-tax och du köper den här varan precis därifrån så betalar även du sales tax när du handlar därifrån och amerikanen bör göra det samma när han importerar sin. (psst. det gör han inte). Men men, det kvittar ut vartannat.

Tullarna är i regel rätt låga, dessa är inte problemet anser jag.

Den 30-procentiga prisskillnaden då? Ja lägg till postnords hanteringsavgift (amerikanen betalade shipping PLUS handling i sina 20 dollar). Då är det inte så aptitretande att köpa från usa.

Du kommer inte från att du betalar 30% mer än det utannonserade priset, oavsett om du säger att tull är tull och moms är moms och att moms inte rubbar konkurrensen.

Sänk momsen på amerikanska varor, det gör oss alla gott. Sedan måste skatten givetvis höjas så vi får in pengarna på annat sätt. Men det är en annan femma
Citera
2025-04-04, 21:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om inte en förhandling inleds snart kommer en börskrasch att komma.

"Fint" tänker Trumpsupportern. "Jag har inga kvalifikationer öht eftersom jag är smartast i världen och tjänar 3 kr i timmen över minimumlönen och därför har jag inte satsat en enda krona på börsen. En börs har jag redan förresten".

Jag kan redan nu varna er att detta är fullkomligt fel.
Det kommer att få bred påverkan på världsekonomin och risken är stor att just du förlorar ditt jobb. Din värsta mardröm som alfahanne kan komma att infinna sig.

Du kommer att bli tvungen att ta socialbidrag och köa med Hens med lila hår och regnbågsfärgade kläder som identifierar sig med godtyckligt kön, på arbetsförmedlingen.

Du som inte förstår skillnaden mellan tull och moms kan naturligtvis inte begripa kopplingen mellan börs och den övriga världs--och nationalekonomiska påverkan som en börskrasch skulle få. Men lita på mig som du litar på Trump. Den finns där och den är förhållandevis stark.

Och till skillnad från pandemin där risk - nytta - analyser ledde fram till en efterföljande inflation till följd av externa orsaker, är detta helt och hållet uppsåtligt självförvållat av en endaste person med stöd av hans dogmatiska supporters som alltid ger honom rätt; Donald Trump.

Tullar i storleksordningen 20 procent mot i princip alla ekonomiska större makter i världen är en rejäl game changer. Jämför med en höjning på styrräntan med enstaka procent, hur det påverkar den ekonomiska aktiviteten så pass mycket att det påverkar inflationen. En koppling ni heller aldrig kommer att begripa förresten.

Helt uppenbart att det är så.

Det här blir som att slänga in skiftnyckeln bland ekrarna.

Para det med att tombolan kanske spottar ut något nytt i morgon.

Det är den absolut sämsta president USA har haft.
Citera
2025-04-04, 21:53
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Det är bara fel när andra gör exakt som vi själva gör.

Det enda felet med Trumps tariffer är att han har dragit till med en "hittepå"-orsak för att ta makten från kongressen till sig själv. Vilket kongressen kunde stoppa när som helst, om inte republikanerna i kongressen nästan mangrant var så patetiska.

Men Trump och USA får ju sätta vilka fantastiska tariffer som helst, med vilka fantasifulla motiveringar som helst. De behöver inte ens vara av denna världen (och det är de inte heller).

Däremot är det ju stenkorkat, och de bisarra orsakerna är lögnaktiga (som bäst). Men visst har Trump rätt att vara stenkorkad också, så det är förstås heller inte fel. Och amerikanerna har valt honom, och de är i sin fulla rätt att välja sig en stenkorkad president. Inget fel där heller. Smart är det definitivt inte (och nu får de redan betala för det), men "fel" är det inte.

Det bästa med Trump är att vi europeer kan följa med fnatteriet på avstånd. Trots att vi drabbas av börsras, tariffer och att man i nuläget ska vara masochist för resa till USA. Stödet för motsvarande populistiska "alternativ verklighet"-politiker i EU rasar ju ännu snabbare än börserna, mycket tack vare att Trump nu visar dels vad som händer om såna får makten och dels kvalitén på ledarskapet. Dvs. avsaknaden av båda (kvalitet och ledarskap).

Fast det här har vi egentligen vetat i århundraden, en del har bara glömt bort det (så går det när man tillbringar 8 timmar i dygnet på nån telefon-app).

Tänk bara på alla gamla ordspråk som beskriver läget hur bra som helst. Det är dessutom några som sen 2016 får mig att tänka på just dum-Trumpen:
"Tomma tunnor bullrar mest." (Trump i ett nötskal #1 )
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta." (Trump i ett nötskal #2 )
"Högmod går före fall." (Trump i ett nötskal #3 )
"Att vinna vishet är bättre än guld, vinna insikt mer värt än silver." (från bibeln ursprungligen)
"Som man sår får man skörda." (också bibliskt, tror jag)
och varför inte också "Den som gräver en grop åt andra faller själv däri." (med tanke på hur det kommer att sluta med tarifferna)

Vad gäller de amerikanska väljarna:
"Har man tagit fan i båten får man ro honom i land."

Så "inget nytt under solen", Trump har man haft koll på i mannaminne...
Citera
2025-04-04, 21:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Visst har de något som liknar moms och som , om jag förstått rätt , varierar mellan 0-18% beroende på delstat.Då har Trump helt rätt när han på federal nivå slår till med 25% ( EU:s högsta momssats ) eftersom det i EU inte heller , på federal nivå , finns en enhetlig momssats.För man kan inte anta något annat än att alla bilimportörer och bilförsäljare annars hade stationerat sig i amerikanska delstater som har noll moms för att behålla fördelen.

Håller tråden på att långsamt glida tillbaka till denna totala felaktighet att moms och importmoms skulle ha något med tullar eller handelshinder att göra? Det är matematiskt helt felaktigt.

Om en vara kostar exakt lika mycket att producera i USA eller Sverige (netto) blir det helt lika villkor om producentledet i Sverige betalar 25% moms eller varan från USA beläggs med 25% importmoms. Det är exakt samma sak och om vi inte hade importmomsen så skulle det i praktiken innebära att vi subventionerar USA-varorna.

Försök förstå detta, för att hålla någon form av riktighet i tråden.

Tull däremot innebär att en avgift tas ut specifikt på varor från utlandet jämfört med inhemska varor. Innan detta kaos hade EU och USA respektive ca någon procent tull i genomsnitt på den andra sidans varor.
Citera
2025-04-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Håller tråden på att långsamt glida tillbaka till denna totala felaktighet att moms och importmoms skulle ha något med tullar eller handelshinder att göra? Det är matematiskt helt felaktigt.

Om en vara kostar exakt lika mycket att producera i USA eller Sverige (netto) blir det helt lika villkor om producentledet i Sverige betalar 25% moms eller varan från USA beläggs med 25% importmoms. Det är exakt samma sak och om vi inte hade importmomsen så skulle det i praktiken innebära att vi subventionerar USA-varorna.

Försök förstå detta, för att hålla någon form av riktighet i tråden.

Tull däremot innebär att en avgift tas ut specifikt på varor från utlandet jämfört med inhemska varor. Innan detta kaos hade EU och USA respektive ca någon procent tull i genomsnitt på den andra sidans varor.
Du vet det där gamla ordspråket som säger att det är lättare att bedra någon än att övertyga denne om att den blivit bedragen.
Citera
2025-04-04, 22:00
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sen kan det också vara på sin plats att påpeka att agerandet i övrigt skiljer sig åt radikalt. EU håller inte på och anklagar hela världen för att blåsa dem eller hotar hela världen med fantasitullar eller hotar allierade med invasion om man man inte får exakt som man vill. Men sådana detaljer brukar inte bekomma sådana som dig har jag noterat.
Frihandel och globalism fungerade inte i praktiken, inte för oss i väst iallafall som jag visade i ett annat inlägg ironiskt.
(FB) Trump skulle fixa ekonomin Dag 1 - i stället håller den på att krascha

Så vad skulle USA och vi i västvärlden göra för att inte bara lägga oss ner och dö frivilligt?
Nyliberalismen vet vi nu inte är lösningen i framtiden.

1. Så vad föreslår du som är bättre än USA:s nya politik och som ska rädda västvärlden som är bättre än Trumpism? Kina har tagit nästan hela Afrika och dess mineraler. Jag förstår att USA är desperata och det borde även vi vara om vi ens tänker på våra barns framtid.

2. Vilket väg ska vi inom EU gå och varför anser du?
Exploatera Grönland och sluta dalta med eskimåerna är mitt tips, sedan kan vi sälja mineraler till USA då den smartaste vinner i affärer och gråter inte som bebisar och gnäller.
Citera
2025-04-04, 22:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Samma folk som avskydde nyliberalism förr, är de som idag är de nyttiga idioterna och vill att Kina ska ha alla jobb och pengar, medan vi själva piskar och tuktar oss som medeltida munkar, en religion helt enkelt och folk tror att de vet den rätta sanningen och allt kan bara gå åt helvete såklart, för det säger de på CNN och SVT.

frihandel har inte gynnat tex EU gentemot Kina, vi har mycket att lära från detta experiment, oavsett om det blir gynnsamt eller ej för USA. Det är bra att de testar vilka sätt vi själva kan göra för att få Europe Great Again. Så tänker jag och jag är inte dum...
Tullar kan ju vara rättfärdigade också. I synnerhet mot länder man ser som ett både ekonomiskt och militärt hot som har låga produktionskostnader på grund av saker som billig arbetskraft och sämre arbetsförhållanden.

Tullar kan motverka incitament att försämra arbetares villkor som ett av många hypotetiska exempel, där sämre arbetsvillkor skulle bli en konkurrensstärkande faktor så kan tullar således skydda det allmänna välståndet i ett land.

Men det är ju inte detta Trump gör. Han inför höga tullar mot världens alla länder med undantag för typ Ryssland, Nordkorea och någon plats på Antarktis, typ.
Mot allierade västländer, både ekonomiskt och militärt.
Han startar krig mot allierade. Dessutom med en garanterad egen största förlust.

Han skjuter sig själv i huvudet i hopp om att blodstänket ska besvära hans allierade. Vänta några månader och beskåda inflationen gå upp i USA. Arbetslösheten går upp. Styrräntan går upp. BNP - utsikterna går ned. Skatteintäkterna lika så, trots höga tullar och recessionen är ett faktum.

Det är en garanterad utgång om tullarna består. Och när det händer i världens största ekonomi kommer också vi att känna av dessa konsekvenser och alla andra i världen inklusive Kina. Det blir ett förfärligt blodstänk bara Trump träffar rätt kärl i sitt huvud.

Effekterna av detta blir sannolikt större för oss, än tullarna i sig. Och här går det inte att skylla på yttre omständigheter. Hela ansvaret ligger istället på en mans axlar. Helt uppsåtligt självförvållat. Kanske inte uppsåtligt iofs om resultatet istället är en konsekvens av ren inkompetens, vilket iofs inte är särskilt osannolikt.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-04 kl. 22:18.
Citera
2025-04-04, 22:08
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
1. Så vad föreslår du som är bättre än USA:s nya politik och som ska rädda västvärlden som är bättre än Trumpism?

Ja.

Citat:
2. Vilket väg ska vi inom EU gå och varför anser du?

Sluta med ever closer union, överreglering och stäng gränserna mot skitländer. Utan de sakerna vore EU riktigt bra.
Citera
2025-04-04, 22:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Frågan verkar vara en riktig vattendelare märker jag. Moms är ingen tull givetvis.

Uppenbart är att Trump på planchen han visade upp räknar in momsen i de "tarifferna" han redovisade. Tror siffran var 38% som han menar att EU tar ut.

Amerikanen som köper från Europa betalar ingen moms, vi betalar moms på varan och frakten. På en vara som är ute till försäljning i europa och usa, likadan vara för 100 dollar och med ett fraktpris på 20 dollar i båda riktningarna så betalar amerkanen 120 dollar och vi 150 dollar. Så, där är en 30 procentig prisskillnad bara där.

Om amerikanen i det här fallet bor i en delstat med sales-tax och du köper den här varan precis därifrån så betalar även du sales tax när du handlar därifrån och amerikanen bör göra det samma när han importerar sin. (psst. det gör han inte). Men men, det kvittar ut vartannat.

Tullarna är i regel rätt låga, dessa är inte problemet anser jag.

Den 30-procentiga prisskillnaden då? Ja lägg till postnords hanteringsavgift (amerikanen betalade shipping PLUS handling i sina 20 dollar). Då är det inte så aptitretande att köpa från usa.

Du kommer inte från att du betalar 30% mer än det utannonserade priset, oavsett om du säger att tull är tull och moms är moms och att moms inte rubbar konkurrensen.

Sänk momsen på amerikanska varor, det gör oss alla gott. Sedan måste skatten givetvis höjas så vi får in pengarna på annat sätt. Men det är en annan femma

Varför skall det vara lägre moms på varor från USA? Varför inte också lägre alkoskatt och annat? Typ, köp en flaska JD utan skatt. Varför?

Är det något heligt med USA?
Citera
2025-04-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Ungern har 27%,Luxemburg har lägst moms med 16 procent och högst i Ungern med 27 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in