2025-04-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag är kluven till om det handlar om kognitiv kapacitet eller om det handlar om det gamla vanliga MAGA/ryss-trollandet där man vägrar alla former av erkännande som går emot den egna saken.
Inte säker på att det är ens MAGA/ryss troll: Vissa människor har helt enkelt svårt att analysera saker: De trasslar helt enkelt in sig i svåra processer då de inte kan analysera och förstå helheten.
Citera
2025-04-04, 14:55
Bannlyst
Citat:
Jag är kluven till om det handlar om kognitiv kapacitet eller om det handlar om det gamla vanliga MAGA/ryss-trollandet där man vägrar alla former av erkännande som går emot den egna saken.
Om ett företag slipper moms då har de en direkt konkurrensfördel.

Hela poängen med skatter är att påverka beteenden era keynesianska klåpare.

Det är därför folk flyttar kapital, bolag, tillgångar. För att undvika er jävla tvångsbeskattning.

Staten är ett parasitärt våldsmonopol och moms är bara ett av många sätt de rånar produktiva människor på.
Citera
2025-04-04, 14:56
Medlem
Citat:

Sannolikt en kombination av de båda.
Citera
2025-04-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Hur mycket avgifter betalar en amerikan för en t-shirt från Europa?
Amerikanen betalar 16.5% tull och genomsnittlig sales tax är 7%. Vad man dock ska komma ihåg är att moms bara betalas i ett led, medan sales tax inte fungerar så utan kan betalas i flera led.

Dvs en EU-tillverad Tshirt kostar 16.5% mer än en USA-tillverkad i USA, medan motsatsen bara kostar 12% mer. USA har högre tull
Citera
2025-04-04, 15:00
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Om ett företag slipper moms då har de en direkt konkurrensfördel.

Fördel i förhållande till VAD? Andra bolag som inte heller betalar moms?

För att det ska bli en fördel så måste väl andra per definition inte omfattas av samma regler, korrekt?

Vi tar en liknelse så kanske det klarnar:
Låt oss säga att vi i sommar-OS 2028 har en 100-metersbana som är 105 meter lång, men lika lång för alla deltagare. Kommer denna bana påverka vad som hände i sprintfinalen 2024, Ja eller Nej?
Citera
2025-04-04, 15:02
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Staten är ett parasitärt våldsmonopol och moms är bara ett av många sätt de rånar produktiva människor på.

Så Donald Trump styr enligt dig ett parasitärt våldsmonopol som rånar människor, Ja eller Nej?

Jag vill höra dig säga det, för jag tror inte du kommer vilja göra det
Citera
2025-04-04, 15:19
Bannlyst
Citat:
Fördel i förhållande till VAD? Andra bolag som inte heller betalar moms?

För att det ska bli en fördel så måste väl andra per definition inte omfattas av samma regler, korrekt?

Vi tar en liknelse så kanske det klarnar:
Låt oss säga att vi i sommar-OS 2028 har en 100-metersbana som är 105 meter lång, men lika lång för alla deltagare. Kommer denna bana påverka vad som hände i sprintfinalen 2024, Ja eller Nej?
Du försöker verkligen vara smart. Till de företag som inte slipper moms? Till de som måste betala moms och har mindre kapital att röra sig med? I förhållande till alla andra som faktiskt måste betala moms. Företag som slipper moms har mer kapital tillgängligt och kan investera eller sänka priserna snabbare.
Citera
2025-04-04, 15:21
Bannlyst
Citat:
Så Donald Trump styr enligt dig ett parasitärt våldsmonopol som rånar människor, Ja eller Nej?

Jag vill höra dig säga det, för jag tror inte du kommer vilja göra det
Jag pratar inte om individer, jag pratar om strukturen. Staten är organisation baserad på våld. Den tvingar medborgarna att betala för deras utgifter. Det spelar ingen roll om Trump är president eller om någon annan sitter där. Det är fortfarande samma gamla parasitära maskin som suger ut resurser från de som faktiskt gör nytta i samhället.

Men jag förstår, du försöker vända på det för att få mig att säga något höger vänster låg IQ skit som om det skulle förändra något. Det gör det inte.
Citera
2025-04-04, 15:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du försöker verkligen vara smart.

Man behöver inte vara smart för att förstå de här sakerna.

Citat:
I förhållande till alla andra som faktiskt måste betala moms.

Tack. Då går vi vidare. En europeisk konsument på den europeiska marknaden köper ju inte färre amerikanska produkter i förhållande till europeiska produkter när både amerikanska och europeiska produkter omfattas av samma momsregler, korrekt? Eftersom priset höjs lika mycket på båda produkterna, korrekt?
Citera
2025-04-04, 15:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag pratar inte om individer, jag pratar om strukturen. Staten är organisation baserad på våld. Den tvingar medborgarna att betala för deras utgifter. Det spelar ingen roll om Trump är president eller om någon annan sitter där. Det är fortfarande samma gamla parasitära maskin som suger ut resurser från de som faktiskt gör nytta i samhället.

Så Donald Trump styr enligt dig ett parasitärt våldsmonopol som rånar människor, korrekt?

Bara säg det. Visa lite stake.
Citera
2025-04-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med
Och du bor i Sverige och är totalt dum i huvudet. Liksom trump. Ni båda är helt jävla blåsta och förstår inget om ekonomi.
Sjas pajas!
Citera
2025-04-04, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast att blanda in moms blir väl rätt sjukt? Momsen är pålagd på alla varor oavsett var de tillverkas och är därför ingenting som påverkar konkurrensen.
Så om Trump kallar det moms istället för tull så är det ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in